Ini kerana kerajaan Pakatan Harapan (PH) selama ini begitu dikenali dengan laungan atau slogan peduli rakyat.
Bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menegaskan kerajaan yang jujur akan meletakkan kepentingan rakyat dari awal perancangan dan bukannya hanya mengikut rentak serta telunjuk ahli korporat.
“Memang benar, ahli politik hendaklah pandai bercakap dan mengkritik tetapi kebolehan itu sahaja tidak cukup untuk mengurus sumber ekonomi dengan bijak.
“Tanggungjawab tersebut memerlukan pemahaman serta komitmen untuk mengambil langkah-langkah bijak bagi memastikan rakyat mendapat pulangan terbaik,” katanya dalam hantaran di Facebook beliau hari ini.
Dr. Xavier semalam berkata rakyat perlu melihat keputusan menaikkan tarif air sebagai satu tanggungjawab dan mereka wajar menunjukkan rasa belas kasihan kepada kerajaan.
Katanya, ini kerana kos utiliti air yang ditanggung kini adalah sangat tinggi dan semua itu menggunakan peruntukan kerajaan.
Abdul Khalid turut mempersoalkan apakah perlu rakyat berkorban dan menanggung beban hanya kerana kesalahan ahli politik yang mengambil langkah sumbang? – UTUSAN ONLINE