Sunday, October 21, 2018

Rogol Di Penempatan Perlindungan Makassar.(C/Perjalanan Gempa Siri 3)

pemerkosaan pengungsi gempa palu kassubaghumas polrestabes makassar
Catatan Perjalanan Gempa Siri 3 
Rogol Di Penempatan Perlindungan.

INI kisah kes rogol yang menimpa seorang kanak-kanak pengungsi atau penghijrah asal Palu berinisial SH, 7. Korban diperkosa oleh MI, 14, di sebuah rumah kosong, di perumahan BTN Bumi Permata Sudiang (BPS) 1, Kelurahan Sudiang, Kecamatan Biringkanaya , Makassar.

Kassubaghumas Polrestabes Makassar AKP Diaritz Felle menjelaskan, mangsa masih dalam kelas pertama sekolah rendah. SH adalah pelarian yang dibawa oleh ibu bapanya untuk tinggal sementara di rumah bapa saudaranya, di kawasan BPS 1 Sudiang.

Pada mulanya, MI melihat mangsa berjalan dengan rakan dengan awal B, petang Selasa (10/16). Pada mulanya MI ingin pergi ke rumah salah satu kerabatnya yang masih dalam satu kompleks. Pada masa itu, keadaan kompleks perumahan terasa tenang. 

"Nah ketika itu suspek memanggil mangsa dan suspek ini meminta agar mangsa membawa suspek ke rumah keluarganya. Sementara rakan mangsa disuruh pulang oleh suspek," jelas Diaritz di Mapolrestabes Makassar, Rabu siang (17/10).

Suspek dan mangsa kemudian berjalan bersama. Di tengah-tengah perjalanan, niat jahat yang disyaki suspek kelihatan merogol mangsa. Suspek mengambil mangsa di belakang sebuah rumah kosong. 

"Tiba di situ, suspek menyuruh mangsa untuk berbuat. Tapi mangsa menolak. Suspek lalu memaksa mangsa dengan iming-iming akan membawa pulang ke rumah bapa saudaranya," tambah Diaritz.

MI benar-benar tidak mempunyai hati. Akhirnya dia merogol SH. Selepas itu, dia menyimpan janjinya. SH dikawal kembali ke rumah pamannya. Tiba di rumah, SH segera memeluk bapa saudara bernama Hendro. 

"Mangsa ketika itu menangis dan langsung menceritakan kejadian yang baru saja terjadi. Tidak lama kerana suspek belum begitu jauh dari lokasi, bapa saudara mangsa ini bersama beberapa warga sekitar langsung menangkap suspek," lanjut polis dengan tiga rasuk di pundak itu.

Apabila diamanahkan oleh beberapa penduduk dan mangsa paman, suspek mengakui tindakannya. MI segera dibawa ke Mapolsek Biringkanaya, Makassar. Sementara mangsa segera dibawa ke hospital. 

"Hasil pemeriksaan visum dari rumah sakit, mangsa mengalami pecah selaput darah. Sampai sekarang korban masih mendapat rawatan di rumah sakit. Kami juga berupaya untuk lakukan penampingan," ucap Diaritz.

Diaritz berkata, pihaknya sedang menunggu proses bantuan terhadap suspek memandangkan dia masih berusia di bawah 17 tahun. Pihaknya juga akan menyelaraskan dengan Pejabat Perkhidmatan Sosial (Dinsos) dan Pusat Pembetungan Makassar (Bapas).

Bagi mangsa, polis akan menyelaras dengan Pusat Perkhidmatan Pemberdayaan Wanita dan Kanak-Kanak Bersepadu (P2TP2A) Makassar. 

"Kami juga menghubungi ibu bapa mangsa yang sedang berada di Palu, kami masih memegang suspek sambil menunggu proses bantuan," katanya.

Sebagai akibat dari tindakannya, suspek didakwa berdasarkan Pasal 81 bersamaan dengan pasal 76 D dan atau Pasal 82 juncto Pasal 76 E Undang-Undang Nomor 17 Tahun 2016 tentang Perlindungan Anak. MI terancam dengan hukuman penjara sekurang-kurangnya 5 tahun dan maksimum 15 tahun. ((IH/Rabu, 17 Oktober 2018)

Setiausaha Agung PBB, Antonio Guterres (empat kiri) melawat pusat perlindungan yang menempatkan mangsa bencana berganda di Palu pada Jumaat lalu. - Foto AFP 

Sila lihat..

17 comments:

Anonymous said...

ibnuhasyim, kebun kurma Baisan berbuah lagi tak?

Anonymous said...

ibnuhasyim, Sungai Eufrat masih berair kah?

Anonymous said...

ibnuhasyim, gunung emas tu belum timbul lagi kan............

Anonymous said...

Kat malaysia warga ph potensi buat hal semacam itu. Jangan ganggu jiran sebelah walaupun ada maksiat sedang berlaku kta dr mujahid.

Anonymous said...

Sebelum kejadian itu, Dr Mahathir berkata Grab akan diminta menggunakan kenderaan yang diluluskan kerajaan dan membayar insuran serta cukai sama seperti teksi bagi memastikan persaingan yang adil.

“Saya pernah membangkitkan perkara ini dalam kabinet. Saya beritahu Menteri (Pengangkutan) supaya memperbetulkannya, tetapi malang sehingga kini tiada kemajuan langsung.

“Saya akan usaha lagi, saya pun rasa tidak adil. Perkara ini dalam perhatian saya tetapi saya tidak boleh bagi jaminan hapuskan Grab, tetapi kita boleh samakan mereka dengan teksi,” katanya.

Dah takda taring jadi kuda dap.

Anonymous said...

CADANGAN A Kadir Jasin agar para menteri, timbalan menteri, menteri besar disekolahkan sebelum rakyat hilang keyakinan kepada kerajaan Harapan sangat disokong.

Mungkin ayat digunakan Kadir itu kasar tetapi itulah hakikat yang berlaku kini. Ada menteri perlu di sekolah, bukan sekolah rendah sahaja, tetapi ada yang perlu masuk ke pra-sekolah.

Jika ada menteri, timbalan menteri, kurang cerdik, kekok, masih terpinga-pinga, terkial-kial untuk menjalankan tugas, kita tidak perlu kesal sangat, sebab hakikat yang kena sedar mereka adalah orang baharu yang cetek pengalaman sebagai pentadbir, pemimpin dan diplomatik kerajaan. Ini kita kena akui.
Pun begitu kekurangan itu bukan alasan untuk memaafkan mana-mana menteri yang lambat untuk jadi cerdik atau pun tidak tahu membaca, mengeja dan mengira.

Menteri persis ini adalah yang “benak”. Orang benak jika diajar berkali-kali pun payah untuk faham. Benak satu hal jika dicampur dengan sombong, jadi benak sombong lagilah sukar. Yang benak sombong ini tidak mahu mengaku kelemahan, tetapi masih perasaan dirinya pandai.

Anonymous said...

Jamal Kashoggi dikerat hidup-hidup, dipenggal dan anggota badannya direndam dalam asid di Kedutaan Arab Saudi? BAKAL PENGANTIN MATI DIBUNUH KEJAM KERANA PRO-IKHWAN MUSLIMIN, TURKI & QATAR
Siapa Jamal Kashoggi? Siapa bakal isteri beliau? Kenapa begitu dahsyat sekali pembunuhan yang dilakukan Arab Saudi ke atas beliau? Apa hubungan beliau dengan pesaing Arab Saudi iaitu gerakan Islamis Ikhwan Muslimin, Turki dan Qatar?

========================

ibnuhasyim, apa kahabr istana raja salman el saud, penderma 2.6 bilion kpd najibulsyaiton tu?

Anonymous said...

Lepas bencana nafsu memuncak kembali..tak kira berserban berjubah semua ade napsu....tak.percaya tanye sama tontowi berserban besar..

Anonymous said...

Arab berjubah..lobai pas pon berjubah jugak..

ted manoff said...

Usa nk serang saudi kita mesti sokong..saudi kini dah berbaik semula dgn iran lps kes bunuh tuu..tujuannya nk minta bantuan iran jika berlaku perang..donald TERUM dh bagii amaran kepada saudi..kita harap iran juga serang saudi..jgn bagi muka pada saudi..

Khairulryezal osman said...

SEPANG - Syeikh Universiti Al-Azhar Mesir, Prof Dr Ahmed Muhammad al-Tayyib memuji proses peralihan kuasa Malaysia selepas PRU14 lepas yang berlangsung dalam keadaan aman tanpa sebarang huru-hara.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Agama), Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa berkata kekaguman Imam Besar Al-Azhar itu terhadap proses demokrasi Malaysia disampaikan kepadanya dalam satu pertemuan di universiti tersebut sempena lawatan kerjanya ke Mesir.

"Beliau amat kagum dengan proses peralihan kuasa itu kerana mungkin di negara mereka dan di negara-negara Arab lain agak sukar untuk berlaku transaksi demokrasi yang lancar," katanya sebaik tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, di sini hari ini.

Mujahid berkata dalam kunjungan itu beliau turut menyampaikan surat daripada Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad kepada Prof Ahmed untuk menjemputnya ke Malaysia.

"Beliau merasakan Malaysia sebuah negara Islam yang progresif dan dihormati dan beliau teruja untuk hadir ke Malaysia khususnya dengan kerajaan baharu yang ada hari ini," katanya.

Mujahid berkata kunjungan hormatnya ke atas Syeikh Al-Azhar itu kelmarin, adalah yang pertama membabitkan menteri kabinet Malaysia, bertujuan mengeratkan hubungan kerajaan dengan universiti tersebut.

Beliau yang juga alumni Universiti Al-Azhar berkata ketika ini terdapat kira-kira 11,000 pelajar Malaysia menuntut di universiti itu dalam pelbagai bidang, antara yang tertinggi dalam kalangan negara ASEAN.

Mujahid berkata beliau turut bertemu dengan sebahagian daripada pelajar tersebut bagi menerangkan dasar-dasar baharu kerajaan, selain mengadakan dialog bagi mendengar masalah mereka untuk disampaikan kepada Prof Ahmed.

"Antara masalah mereka termasuk beberapa syarat baharu yang dikenakan pihak universiti serta sistem baharu yang memberi kesan kepada kemasukan pelajar. Semuanya dapat kita suarakan dan Syeikh Al-Azhar memberi ruang cukup luas untuk menyelesaikan apa-apa masalah," katanya.

Mujahid berkata Prof Ahmed turut memuji pelajar Malaysia di universiti tersebut yang kebanyakannya menunjukkan kesungguhan terhadap pelajaran dan akhlak yang baik. - Bernama

Anonymous said...

Sebelum terlambat dan rakyat jelata hilang keyakinan kepada kerajaan PH, saya rasa elok menteri, menteri besar, ketua menteri dan semua wakil rakyat PH disekolahkan.

Rasanya tidak memadai Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad seorang menjadi guru dan mentor. Menanglah hebat dan istimewa dididik oleh Perdana Menteri, tetapi masa terlalu suntuk untuk tujuan itu.

Saya bernasib baik menjadi salah seorang “lepasan” kem bina semangat perdana di Negari Sembilan, yang dimentorkan sendiri oleh Dr Mahathir pada awal tahun 1990-an. Modul itu masih boleh digunakan.

Saya yakin menteri pun akan mendapat kebaikan jika disekolahkan bagi mengubah acuan minda mereka daripada pembangkang kepada kerajaan, daripada bercakap kepada bekerja dan daripada omong kosong kepada mengisi kekosongan.

Ingatlah, jika pada 9 Mei rakyat jelata boleh menendang keluar kerajaan BN yang telah berkuasa selama 61 tahun, apalah sangat dengan PH yang baru setahun jagung.

=======================

ISU : KETIDAKTEGASAN Kerajaan PH menangani pembelotan k/tangan awam di kementerian2 / GLC dan di GLIC.

Anonymous said...

blog buburcaca........ha ha ha

Anonymous said...

Arab saudi bersaudara dengan israel dan beradik dgn usa...bagaimana mungkin usa serang salman?..lagipon wartawan yg dikerat kuat kutuk salman..

Anonymous said...

Mat Sabu 'dikepung' walaupun ketika basuh tangan di sinki

Bernama
21 Okt 2018, 2:39 tengahari (Dikemaskini 21 Okt 2018, 2:44 tengahari)

A A
Mohamad Sabu atau Mat Sabu ‘dikepung’ lagi di Singapura. Kali ini di Restoran Al Jasra, Changi Rd.

Kejadian berlaku ketika Menteri Pertahanan itu singgah di restoran itu semalam selepas temu bual bersama Bernama di Changi Naval Base sebelum berlepas pulang ke tanah air.

Mat Sabu berada di Singapura selama tiga hari sejak 18 Okt dalam rangka lawatan pengenalan diri ke republik ini.

Beliau juga menghadiri Mesyuarat Menteri-Menteri Pertahanan ASEAN (ADMM) ke-12 dan ADMM-Plus ke-5 yang dihoskan Singapura selama dua hari hingga 20 Okt.

Menteri itu pernah ‘dikepung’ pada Jun lalu di Singapura ketika singgah di Masjid Sultan untuk menunaikan solat Jumaat.

Beliau turut ‘dikepung’ oleh pekerja-pekerja hotel termasuk Chef tempat beliau menginap ketika di republik itu.

Semalam, beliau tidak ‘dilepaskan’ sekali lagi untuk beberapa ketika oleh orang awam.

Ia memberi sedikit tekanan dan kegelisahan di wajah pegawai pengiring Singapura yang bertugas menjaga keselamatannya.

Rata-rata pengunjung di restoran itu mengenali Mat Sabu dan ‘mengepung’ beliau bertujuan hanya untuk berswafoto bersama seorang daripada pemimpin utama Pakatan Harapan itu.

Mat Sabu seperti biasa tidak menolak dan bersalaman bersama orang awam yang menyapanya.

Ketika melintas jalan bersama Mat Sabu, Bernama turut menyaksikan seorang pemandu van tergesa-gesa menurunkan cermin tingkap dan memanggil “YB Mat Sabuu !”

Mat Sabu dengan bersahaja menyahut “Ya.. Dari mana..?” Dan dijawab pemandu tersebut “Dari Penang…”

Walaupun berjaga-jaga, pegawai keselamatan Singapura tetap memberi ruang untuk orang awam mendekati Mat Sabu

Anonymous said...

Pengawal perlu jaga mat sabu dari penyokong pas saja yg mungkin jeles dgn mat sabu..

Anonymous said...

Bukan rakyat marah menteri saja...rakyat lebih marah madey yg main wayang...hutang dikatakan 1 trilion kerana tak mau tunai janji manipesto...pendidikan pervuma tol free dan kurangkan ptptn...

Jaminan hutang dikira sebagai hutang..walhal bukan kerajaan yg bayar hutang...hanye 1 mdb yg dirompak dibayar oleh kerajaan..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails