Thursday, October 04, 2018

Pertandingan Bubur Asyura.. Oh Indahnya Bersama Rakyat!


Pertandingan Bubur Asyura Perpaduan Eratkan Ukhuwah


DUNGUN - Pertandingan Bubur Asyura Perpaduan yang diadakan di peringkat Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Besi mengeratkan ukhuwah dan jalinan kerjasama yang baik di antara setiap Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK).

Penyelaras DUN Bukit Besi, Ghazali Sulaiman berkata, objektif mengadakan pertandingan itu bukan semata-mata untuk merebut kejayaan apa yang paling penting adalah menonjolkan elemen positif diantara penduduk setempat.

"Pertandingan Bubur Asyura Perpaduan ini dilakukan di MPKK masing-masing secara serentak dan akhirnya dihantar ke Balairaya Al-Muktafi Billal Shah untuk diadili dan ditentukan juaranya.

"Diantara kriteria bagi menjadi juara bukan semata-mata rasa sedap, aspek keselamatan yang diamalkan turut diberi markah, dan MPKK yang berjaya menghimpunkan ramai ahlinya akan mendapat markah yang tinggi, lebih-lebih lagilah jika berjaya menarik mereka yang dari Parti Barisan Nasional untuk sama-sama menyertai pertandingan Bubur Asyura Perpaduan pada hari itu,” ujarnya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita di Pertandingan Bubur Asyura Perpaduan yang diadakan di DUN Bukit Besi (28 September).

Katanya, program tersebut berjaya sebagaimana yang diharapkan apabila melihat keterlibatan yang baik diantara penduduk.

"Alhamdulillah, apabila wakil kita yang dipilih dari anggota i-MiTS yang juga bertindak selaku juri dihantar untuk meninjau setiap MPKK di DUN Bukit Besi, dapat dilihat wujud persefahaman di antara penduduk.

"Kejituan semangat diantara penduduk dizahirkan menerusi aktiviti bergotong-royong, saling sepakat dan memainkan peranan masing-masing bagi memastikan bubur asyura itu layak dipertandingkan," ujarnya.

Menurut Ghazali, pada pertandingan itu tempat pertama telah dimenangi oleh MPKK Besol, tempat kedua MPKK Bukit Besi, serta MPKK Tepus di tempat ketiga.

Katanya, Program Pertandingan Bubur Asyura itu diharapkan sebagai pembuka jalan, untuk diterap dan diserapkan semangat 'kekitaan' dan jalinan muhibbah agar berada dalam keadaan harmoni.

"Dan juga amat diharapkan agar ianya akan memjadi permulaan, agar program-program selepas ini akan sentiasa mendapat sambutan yang baik,” ujarnya. (teganukita)

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Itulah indahnya bersama rakyat.

15 comments:

Anonymous said...

Pas tumpukan pertandingan di kawasan BN..

Anonymous said...

Pas tumpukan pertandingan di kawasan BN..

Puaka Rimba said...

Unsur-unsur syiah ni bhai. Mana ada hadith atau alquran yg menyarankan buat bubur. Sesat lagi menyesatkan puak Lobai ni. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

DUN bukit besi menjadi kenangan...pru 13 calon PR dari PKR di fitnah pil kuda oleh lobai hadi kerana pas nak letak calon di DUN ini...DUN bukit besi telah di persetujui di tandingi oleh calon PKR...Pas tikam belakang PKR dengan letak calon bertanding 3 penjuru. ....akibatnye PR tewas kpd BN kerana perpecahan undi..

Lihat sikap tamak dan tidak setiakawan Pas...Pas tak boleh di buat kawan....tidak boleh dipercayai...tindakan bodoh pas ini seolah2 bertujuan untuk memenangkan umno...

Syukur 3 penjuru dlm pru lepas pas dan umno mampos..PH menang...kalo umno menang dgn bantuan pas najib bebas..harga barang naik melambong..gst kekal dan tambah 60 jenis barang lagi kena gst...harga minyak naik..

Anonymous said...

Bubur asyura dimasak zaman nabi noh atas kapal waktu banjir besar melanda...

Anonymous said...

Pru 14 masih tanding 3 penjuru seperti tempat2 lain...pas kekal kalah kpd umno di dun bukit besi..

Anonymous said...

Ha ha ha
Meroyan lagi, babi tunggang dan tunggul si lebai kulup haram jadah ni..
Ha ha ha

Puaka Rimba said...

Ini semua cerita yg dikutip dari kisah-kisah israeliat. Takkan amalan pendeta yahudi menjadi ikutan. Hehehekikikihahahakahkahkah

Puaka Rimba said...

Hang la meroyan. Pagi-pagi sudah mencaci nista. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

PAS tlh gagal dgn cara berdakwah.

Solat jemaah yg sepatutnya mengeratkan hubungan dan perpaduan ... tetapi kini PAS terpaksa kaedah bagi mkn untuk mengeratkan perpaduan kariah...

Anonymous said...

Walaonta kaciwa tak dapat nak menangkis hujjah...guna ayat standard yg bodooh...

Anonymous said...

Aku tak pernah dengar cina kapir tikam belakang kawan dan mungkir janji.....tapi melayu berserban yg mengaku perjuabg islam tikam belakang dan mungkir janji...pakai topeng islam..

Pas parti cap ayam...membusukkan islam..

Anonymous said...

Ya, tepat sekali, Pas menghina merosakkan memburukan memalukan Islam. Pas parti HAMPas, memang HAMPas yang babi ternakan MCA pun tak lalu nak makan!

Anonymous said...

pas kena up sikit. pukul2 badan pd hari assyura sambil laung laung ya hadi

Anonymous said...

Begitu si bodoh hukum komen pasal agama. Ha ha ha
Terbongkar ianya babi tunggang lebai kulup.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails