Sunday, September 30, 2018

Pelakon Sabri Yunus: Perlu Rapatkan Jurang Seni &Agama



HALAMAN HIBURAN

PELAKON terkenal negara, Sabri Yunus, berharap suatu hari, seni dan agama akan dapat disatukan hasil dari kefahaman bersama antara penggiat seni dan ulamak di Malaysia.
Beliau yakin kedua-dua ini menjadi kontra kerana salah faham dan tidak berjaya diperjelaskan kepada umum disebabkan kegagalan mencari kesepakatan dalam definisi seni itu sendiri.
"Apa yang berlaku hari ini, saya harap ada titik pertemuan yang sangat bagus antara seniman, budayawan dengan agamawan, untuk melihat sejauh mana benda ini ada penyatuan yang baik.
Kerana fitrah kita sebagai manusia juga memerlukan hiburan, memerlukan kesenian dan sebagai bangsa yang kuat jati diri, harus ada nilai budaya mereka sendiri.
Bayang jika bangsa itu tiada budayanya sendiri, apakah akan jadi kepada jati diri bangsa itu sendiri," tegas beliau.
Beliau ditemui di Hotel Primula Batu Burok semalam, sebelum program Santai Anak Tranung yang beliau menjadi artis jemputan bersama penceramah tersohor, Ustaz Azhar Idrus.
Program soal jawab agama itu ialah salah satu acara menarik dalam Karnival Pantai anjuran Kerajaan Terengganu bermula 27 September hingga 29 September bertempat di Batu Burok, Kuala Terengganu.
Seni menurut beliau, ada ditunjukkan dalam agama dan tidak sedikit contoh-contoh yang nyata yang boleh diperhatikan oleh semua pihak.
Tambah beliau lagi ramai ulamak yang meminati atau menguasai bidang seni dalam menjadikan penyampaian mereka lebih diminati dan menarik.
Al-Quran itu sendiri adalah seni yang sangat indah yang boleh diperhatikan apabila seseorang itu memahami maksud sebenar seni itu yang sebenarnya sangat luas.
"Al-Quran juga adalah seni sastera sebab ia banyak bercerita, banyak cerita dalam itu, cerita ini seni sastera.
"Dalam Quran banyak cerita-cerita, bukan sahaja hukum-hakam, jadi Dia dah letak situ seni sastera.
"Kita ada seni suara, tarannum dan sebagainya untuk bacaan kita.
Dan perkembangan dunia pun penuh dengan seni, apa yang tidak ada terlibat dengan seni," terang beliau yang juga dikenali sebagai Pok Ya Con Codei, menjelaskan maksud seni.
Kata beliau lagi, perubahan terhadap seni dari masa ke semasa memberikan pandangan berbeza terhadap seni dan berharap pihak kerajaan dan agamawan dapat melihat sejarah seni itu sendiri sebelum membuat justifikasi.
Mengenai persembahan yang dianggap khurafat seperti memuja makhluk lain, beliau bersetuju agar elemen-elemen seperti itu dihapuskan jika ia benar disahkan berlawanan dengan aqidah.
Beliau yang turut terkenal dengan watak Wan Ismail Golok dalam sitkom Pi Mai Pi Mai Tang Tu sekitar tahun 90-an dahulu menganggap golongan yang gagal melihat sesuatu perkara dengan seni dalam hidup mereka sebagai golongan yang malang. Tamat - HARAKAHDAILY 28/9/2018

Video


82 comments:

ted manoff said...

Tuan ibnu..mokhtar snake dah pesan hiburan itu melalaikn..tapi artis2 seksi mmg lowbai pas selalu tgk..mulut ckp lain tapii hati kata lain..komen web ibnuhasyim?..😚😚

Anonymous said...

admin / tuan ibnu tak de komen weblog ibnuhasyim ke utk posting tu?

Anonymous said...

Mentang2 puok puok kito yang sebut, ibnuhasyim bisu, setan bisu ko! munafiq yg nyata!!!!

Anonymous said...

Abdul Rahman ibnu Muljam, ibnu hasyim kenal tak? Boleh citerrrr skit ibnu / admin.....kongsi lah......jgn lokek.........

Anonymous said...

ust azhar idrus dulu bukan pemain gitar utama ekamatra ke............

Anonymous said...

Ini baru betul cara fikir non muslim @ KAFIR!!!!!

AL QURAN BUKAN KARYA SENI SASTERA!!!!!! BATAUBAT KAMU SABRI YUNOS!!! UAI DIAM SAJA? IBNU HASYIM! KAMU MENYEBAR MUNGKAR!!!!!

Mohammad Azren said...

Alhamdulillah. Lobai terengganu tidak berfikiran Jumud. Jangan berfikiran macam Lobai kelantan bila mula berkuasa, dikir barat pun diharamkan. Lobai pun kekadang biol gak bila buat fatwa.Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Kami ahli pas melihat artis seksi dalam keadaan beriman. Tak menjsdi berahi. Kami dilatih utk mengawal nafsu.

Tak mcm puak lebai pan dap kafir harbi syiah ph. Kamu tak mendalami islam seperti kami ahli pas.

Anonymous said...

Kah kah kah kah kah...........anon 10:00 munafiq kafir, menyamar lagi, kah kah kah kah kah kah

Anonymous said...

Kehadiran ketua pemuda pas dan wanita pas di Perhimpunan agung umno harini adalah satu langkah awal yang akan menyaksikan penyatuan melayu islam di tanah air kita.

Tuan guru haji hadi bakal melakar sejarah memgambil alih pemerintahan negara dan menjadi pm pd pru15.

Marilah kita semua berdoa agar penyatuan umno dan pas akan menjadi utuh. Inilah satu satunya peluang utk pas memerintah negara. Takbirrrr

Aninimus said...

Lobai pas terengganu dah tukar jadi liberal...bikini boleh tak haram lagi..tak boleh ngata lagi PH liberal..

Anonymous said...

Nak bersatu mcm mana lobai Eddie wang dah marah umno kerana umno kecewakan harapan pas untuk dapatkan bantuan umno kempen di PD...lobai Eddi wang boikot PAU zahid...

Walaun berangan lebih dari mat jenin berharap pas boleh perintah malaysia... Hahahaha...

Umno enggan bantu Pas di PD sebab lobai Eddie nak jadi ketua dlm kerjasama dgn umno...mca pon marah pas nak jadi ketua BN..

Walaun sedarlah diri sikit..

Anonymous said...

Lobai Hadi wang tidak sepautnye marahkan umno enggan bantu pas di PD kerana lobai Hadi wang dah cakap pas masuk tanding di PD hanye sebagai latihan kpd pekerja pas untuk pru yg lambat lagi...pas tanding bukan untuk menang...

Hadi wang mungkin kecewa hasrat untuk tambah undi pas akan terbantut tanpa bantuan pas...cakapbesar pas boleh tanding sendiri..

Anonymous said...

Sabri yunos kena masuk pas dulu baru lobai pas paham seni dan ugama..

Anonymous said...

Bergabung di sg kandis - pasumno kalah
Bergabung di seri setia - pasumno kalah
Bergabung di balakong - pasmca kalah

Allah telah tunjukkan kebenaran...

Anonymous said...

Selagi pas nak hadi ketua jgn harap penyatuan pas umno akan wujud...perlembagaan pas berbeza dgn umno..pas guna agama dan umno guna bangsa...dua2 nak buncitkan perut dan kencing rakyat..

Orang bidoih saja yg harapkan pas dan umno boleh bersatu...

Takbir...takbirotul ihram..

Anonymous said...

Alkah marahkan lobai pas tonggang hudud dan jslam untuk dapatkan wang umno...

Tapi lobai pas dan walaun tak reti bahasa....

Anonymous said...

Woiii. Terengganu lain. Apa yg pas dan rakyat terengganu buat tak boleh pertikaikan. Sebab semuanya kerana allah.
Ahli pas diterengganu tak berahi kalau pelancong pakai bikini. Kami hanya pandang sekali sahaja. Itulah yg islam ajar. Jadi tak timbul liberalnke tak.

Anonymous said...

Bodoh punya lebai kulop lge.
Sapa ckp tak boleh. Pimpinan ulamak pas kami dah membolehkan penyatuan umno pas la.

Dalam bahasa arab disebut taawun la.

Tu la lainkali belajar arab sikit kasi cerdik.

Anonymous said...

Ini lobai bagi syarahan dakwah berbayar...ikut sunnah nabi?..

Anonymous said...

Hahahaha...pandang sekali..kalo 10 kali pon sape yg tahu..setan aje yg tahu...tengok wayang pon sekali...persembahan nyanyian atas pentas pon sekali...sekali lelaki dan perempuan pakai ketat punggong tersembul...pestol air aku mencanak lihat bontot wanita pakai ketat di terengganu...tak sangka aku negri pas liberal..

Anonymous said...

Itu kerjasama nhok....blm kawin lagi..kalo pru di kelantan dan terengganu umno tak lawan pas?..hihihi..

Anonymous said...

Mimpi ngeri buat BAI di Pord Dickson bukanlah calon dari parti pembangkang tapi dari calon proksi back stabber: yang di taja oleh Mungge, Kuali dan Kim&Son. Wakakaka.

Anonymous said...

Negeri 9 negeri PKR...calon2 tikus cincorot nak lawan gergasi......hihihi...calon yg pernah pakai baju oren pon ade..

Anonymous said...

Mustapha kamal orang seni penyokong kuat pas cari makan dgn berlakon di kuala lumpur...tak boleh cari makan di kelantan...

Aninimus said...

Pas tolong umno tipu rakyat...Umno tolong pas tipu rakyat..

Sekarang umno tangguh sekejap tolong pas tipu rakyat...jadi lobai Hadi wang tak perlu marah kpd umno dan zahid...

Dilain prk umno akan tolong semula pas selepas lobai hadiwang tak mengada2 nak jadi ketua..

Aninimus said...

Sorakan boo setiap kali nama Saiful disebut

Geraldine Tong
29 Sep 2018, 2:39 tengahari (Dikemaskini 29 Sep 2018, 2:41 tengahari)

A A
Para penyokong bersorak ketika Suruhanjaya Pilihan Raya mengumumkan nama calon yang layak bertanding pilihan raya kecil (PRK) Port Dickson.

Bagaimanapun, penyokong Pakatan Harapan (HARAPAN) yang hadir di Majlis Daerah Port Dickson, tempat proses pencalonan diadakan mengebu apabila nama Mohd Saiful Bukhari disebutkan.

Mereka berbuat demikian setiap kali pegawai SPR menyebut nama bekas pembantu Datuk Seri Anwar Ibrahim itu.

Anwar yang merupakan calon HARAPAN sebelum ini pernah disabitkan bersalah kerana meliwat Saiful.

Anwar bagaimanapun konsisten menegaskan bahawa tuduhan itu direka oleh seteru politiknya. Pada 16 Mei lalu, Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V menganugerahkan pengampunan diraja kepada ketua umum HARAPAN itu.

Ketika ditanya tentang tindakan penyokongnya terhadap Saiful, Anwar berkata beliau akan menasihatkan mereka agar tidak bertindak seperti itu lagi selepas ini.

Anonymous said...

Calon baju oren tukar nama tanah felda kpd swasta...beli hotel yg mahal fdi london dgn wang felda tapi bukan atas nama felda...fgv huru hara saham jatuh...peneroka rugi..

Anonymous said...

Wee: Saya tak terlibat perbincangan kerjasama PAS-Umno

29 Sep 2018, 3:24 petang (Dikemaskini 29 Sep 2018, 3:27 petang)

A A
Datuk Seri Wee Ka Siong menafikan kenyataan Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang mendakwa timbalan presiden MCA itu terlibat dalam perbincangan berhubung kerjasama Umno dan PAS.

"Saya tidak terlibat dalam sebarang perbincangan antara presiden Umno dan MCA untuk mengkaji semula kerjasama PAS dengan Umno atau mana-mana parti komponen BN.

"Saya harap presiden Umno akan jelaskan kenyataannya berhubung penglibatan saya dalam perbincangan seperti itu.

"Berhubung kerjasama Umno dengan PAS, saya juga sudah memberi pandangan saya berhubung isu itu dan dilaporkan media sebelum ini," katanya dalam kenyataan di Facebook hari ini

Aninimus said...

Zahid kaki temberang...mca dah warning akan buang umno dari BN jika umno kerjasama dgn pas...mca sudah sergah pas...lobai hadi wang nak berlagak ketua BN..


Inilah sebabnye umno stop bantu pas di PD..

Anonymous said...

Baju oren bukanlah tandingan buat bekas banduan? Anda semestinya fanatik giler2. LOL!

Anonymous said...

Dan tak ada suatu ayat pun dari ayat-ayat Tuhan sampai kepada mereka,
melainkan mereka selalu berpaling daripadanya mendustakannya.

Islam mai dagang balek dagang
tok sah herang kat puak puak jahil Islam
biar pi kat depa bersuka ria
seni selari nagn ajaran Islam bukan selari ngan puak kapior n sekutunya

Anonymous said...

Made dan kuncu2nya cari makan di KL jugak... 2x5 jer.

Anonymous said...

Takdak beza dengan pan/pkr/dap yang tolong mungge tipu rakyat. Lebih teruk bila 3 pihak itu tipu diri sendiri. Muahahaha.

Anonymous said...

Umno stop bantu Pas tak jadi hal. Mungge stop bantu Nuo akan jadi hal besar. Tunggu masa untuk meletop. Cai jadi collateral.

Anonymous said...

10.00. lobai bernafsu syahwat dgn dedak. dlm sungguh islam lobai

Anonymous said...

ibnu muljam tu tok guru walaun...fikrah khawarij. yg anggap dia saja betul dn fikrah takfiri terhadap org lain.

Anonymous said...

al quran kalamullah.. sastra ciptaan manusia.. mana blh disamakan.

Anonymous said...

klu bersatu atas nama parti...maka yg tk parti tu masih ramai berpecah.

parti tidak mewakili melayu atau islam. jgn nk perasan

Aninimus said...

Umno nak.pujuk lobai hadi wang?...orang kalah molek lah bekerjasama...tapi kalo pru di terengganu dan kelantan bagaimana plak?...pas dan umno tak berlawan?...tai koo cing punyer kerjasama...

Wanita Umno gesa eratkan hubungan dengan PAS

Shakira Buang
29 Sep 2018, 3:13 petang (Dikemaskini 29 Sep 2018, 3:21 petang)


A A
PAU 2018 | Selain Pemuda Umno, sayap Wanita parti itu juga menggesa kerjasama lebih erat dengan PAS.

Ketua Wanita Umno Datuk Noraini Ahmad berkata, selain untuk mengukuhkan suara semak dan imbang pembangkang, kerjasama itu adalah landasan kepada penyatuan Melayu-Islam di Malaysia.

“Kerjasama ini pastinya mempunyai cabaran. Namun diharap ia mampu menjadi permuafakatan dua parti politik Melayu terbesar di negara ini,” katanya dalam ucapan di Perhimpunan Agung umno 2018 di Kuala Lumpur, hari ini.

Kerjasama antara dua parti itu dilihat semakin meningkat menerusi dua PRK sebelum ini - Seri Setia dan Sungai Kandis - dan turut dibincangkan dalam muktamar PAS awal bulan ini.

Malah barisan pemimpin Umno diketuai presidennya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi hadir ke perasmian muktamar itu.

Hari ini Ketua Pemuda PAS Muhammad Khalil Abdul Hadi dan Ketua Wanita parti itu Dr Nuridah Mohd Salleh turut hadir ke persidangan Pemuda dan Wanita Umno, dan Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dijangka menyusulinya.

Nuridah menyifatkan terima kasih kepada Wanita Umno atas jemputan itu dan menyifatkan kekalahan Umno dan BN pada PRU ke-14 mempunyai hikmah tersendiri

Aninimus said...

Munge parti ciput daa...no hal pon...negeri 9 negeri pkr laa..dap amanah tetap setia...hahaha...no hal no.problem...ahli.pkr bertambah mendadak kerana anwar..

Kalo pkr stop munge yg terlingkop...

Orang bodooh saje cakap pkr perlu munge yg ciput..

Aninimus said...

Pas yg marah umno sekarang..pas nak tunjuk kuat dgn dapat tambah undi mcm fi dri setia...harapan pas berkecai....hihihihi..

Anonymous said...

Pas puak alim islam?..tu pasal lobai mkan duit haram umno..

Alim tahi koo cing..

Aninimus said...

Kalo ade prk kawasan munge lingkop munge tanpa bantuan.pkr...

Anonymous said...

Ketua bahagian munge PD mohon masuk PKR...pendaftar munge n9 sudah marah....hihihihi..

Anonymous said...

Berape kali dah ko kena tipu?...

Anonymous said...

Kiralah berapakali sendiri kena tipu. Tak payah kira orang punya. Itupun kalau ada harga diri.

Anonymous said...

Nampak macam setiap calon mewakil 7 fraksi yang berbeza. Satu mewakili Pkr, satu Pan, sorang Dap, sorang Ppbm, sorang Pas, sorang Bn dan sorang mangsa. Meriah sungguh.

Anonymous said...

Taklah macam alim Nuo... aleem munapeek... kejap ada kejap tarak..ki ki ki

Anonymous said...

Cian rafiji... nak tawan pantai timur... kerusi sendiri pun tak ada... ada hati nak tawan kerusi orang.. piggy dah.

Anonymous said...

Nak tawan terengganu tak perlu ade kerusi pon...pas menang sebab penyokong umno marah pemimpin umno merompak... Tahun 99 pas menang sepenggal aje..

Orang terengganu pon takut tak dapat bajet pembangunan..pru 15 orang terengganu pilih parti kerajaan persekutuan laa....pas melopong lah untuk sepenggal saja...hihihi..

Anonymous said...

Itu persepsi bodooh ko aje..

Anonymous said...

Lobai pas yg munapik...cakap haram subahat dgn mungkar..

Anonymous said...

Pilihnrya raya kecil pd adalah bertujuan mengeratkan semula hubungan anwar dan sepol. Inilah peluang untuk bertentang mata antara mereka.
Sepol bertanding bukan sebab dendam. Tapi sebab rindu dendam. Kpd para ahli pas kwsn pd sila perhatikan kelibat mereka berdua semasa berkempen. Risau kalau2 terlepas pandang.

Ahli pas sentiasa mengawasi dan menolak lgbt!

Hidup pas!

Anonymous said...

Yg kuat boo sepol tu macai piggy.. cemburu sbb piggy takut aljuxx berbaik semula dgn sepol.. ��

Anonymous said...

Kepala hotak ko..kalo sepol rindu kenape dia repot polis ngok?..

Pas tak ada harapan menang pon...saper kenal askar pencen?...letak tontowi alporno wal germani mungkin menang..umno pon tak sudi bantu lagi orang yg kuat mengada2..

Anonymous said...

Umno dah jadi penakut..

Anonymous said...

Teori orang bodooh...hihihi.

Anonymous said...

'Umno jangan melulu kerjasama rasmi dengan PAS'

29 Sep 2018, 8:18 malam (Dikemaskini 29 Sep 2018, 8:20 malam)

A A
PAU 2018 | Pimpinan Umno diingatkan supaya tidak melulu dalam mengadakan kerjasama rasmi dengan PAS, sebaliknya melakukan kajian secara mendalam.

Naib Ketua Pemuda Umno Shahril Hamdan berkata ia bagi mengelakkan parti itu dilabel sebagai 'ultra Melayu', sekali gus menjarakkan sokongan pengundi bukan Melayu terhadap Umno, yang selama ini dikenali sebagai sebuah parti inklusif dan tidak mengetepikan hak bukan Melayu serta agama lain.

"Realitinya, baik Umno atau PAS, kita tidak mampu menang dan menjadi kerajaan dengan sokongan penyokong tegar masing-masing. Hakikatnya kita perlu mencari jalan menangkap undi orang Melayu yang menyokong Pakatan Harapan dan mencuri undi bukan Melayu," katanya dalam ucapan penggulungan pada Persidangan Pemuda Umno di Kuala Lumpur, hari ini..

Anonymous said...

Betul tu...jangan bagi muka kpd lobai yg berangan nak jadi ketua...cakap pon kuat belit..

Anonymous said...

Marahnya PD bukan kepalang. Mantan MP tikam belakang terang2. Ini yang ramai konfiden dapat tawan kerusi PD. Bye bye PKR... PD dah meluat aka: menyampah

Anonymous said...

Ko makan cili tu yang cakap teori bodoh.. wakakaka.

Anonymous said...

Ko kena belit dek lebai Madey tu yang pendek akal.

Anonymous said...

Bukan penakut tapi bakal bentuk kerajaan perpaduan. Dengan siapa? Rahsia. BAI bakal mengigit jari.

Anonymous said...

Saturday, September 29, 2018
Pirake Port Dickson catat perarakan calon terbesar
CATATAN JAUH

TIDAK seperti biasa, kali ini saya tidak turun menjenguk proses penamaan calon Pirake Port Dickson walaupun membabitkan Anwar Ibrahim.

Tetapi berbeza dengan di Port Dickson, ia penting kerana pilihan raya itu untuk membawa Anwar mencapai cita-citanya dan cita-cita kita bersama, Anwar untuk jadi PM.

Lebih 20 tahun lalu rakyat mendoakan agar Anwar menjadi perdana menteri. Rakyat bukan sahaja berdoa tetapi berjuang, berkorban harta, masa dan nyawa. Cita-cita besar Anwar itu menjadi cita-cita seluruh rakyat. Anwar menjadi pilihan kerana beberapa faktor yang berbeza-beza. Bagi saya, Anwar adalah pemimpin paling sesuai dalam suasana masyarakat Malaysia yang berbilang bangsa dan agama ini. Anwar adalah simbol Malaysia.

Bondongan perarakan Anwar ke Pusat Penamaan calon.
Sejarah hitam dan luka dilaluinya menjadikan orang bersimpati kepadanya. Sejarah itu secara tidak langsung pula menjadi modal untuk beliau dinobatkan di tempat itu. Dengan segala tribulasi dan ragam politik dihadapinya, maka jawatan PM lah sebagai imbuhannya.

Pemanggungan beliau di situ kelak adalah harga yang setanding dilunasi atas kegigihan, dan nilai pengorbanannya selama ini.

Kita berharap dan berdoa biarlah beliau berada di situ. Kita mahu saksikan beliau merealisasikan cita-cita dan idealismenya yang kesekian lama untuk rakyat dan negara. Tang digagaskan sejak remaja hingga dari kampus hingga ke dalam penjara. Atas keinginan itu juga menyebabkan saya tidak pernah menganggap penjara yang ditempuhinya sebagai pusara mematikan nawaitu perjuangannya.

Mengenai Pirake Port Dickson, walaupun saya tidak pergi, tetapi dapat melihat dari jauh dari semua sudut apa yang berlaku di sana menerusi kecanggihan IT yang ada kini. Dari mula tempat berhimpun untuk bergerak ke pusat penamaan calon hinggalah ke saat pencalonannya disahkan. Saya mengikut dengan cerat dan rapat.

Ramai yang mengiringi beliau ke pusat penamaan calon. Melihat itu terkenang saya kepada himpunan menzahirkan sokongan kepadanya di perkarangan Masjid Negara 19 tahun lampau. Relai air mata saya menyaksikan bondongan manusia itu. Dari rekod saya yang pernah menghadiri ratusan perarakan calon inilah perarakan paling ramai yang pernah berlaku.

Jika dalam siri-siri perarakan calon sebelum, perarakan di pihak Pas dan BN paling ramai, tetapi tidak kali ini. Bahkan BN atau Umno langsung tidak meletakkan calon. Secarit bendera BN atau Umno tidak kelihatan. Anwar khasnya dan PH amnya telah mencatat rekod perarakan terbesar terbaharu. Kejadian ini sesuailah dengan kehebatan sambutan rakyat kepadanya.

Kenapa orang ramai berpusu-pusu untuk mengiringi Anwar. Mereka datang bukan sahaja di sekitar Port Dickson, atau Negeri Sembilan, Melaka dan Kuala Lumpur, tetapi nun dari Utara, Timur dan Sabah Sarawak juga.

Saya ternampak muka-muka yang lama memalingkan diri daripada Anwar dan menyinis Anwar semasa beliau dalam penjara, ada bersama Anwar. Salah seorang mereka tukang membaca doa pula. Muka-muka ini yang berpasang surut dengan dengan Anwar semacam mengambil alih mereka yang selama ini sepanjang masa dengan Anwar. Melihat lagak itu juga antara sebab kenapa saya melepaskan perarakan hari ini kepada mereka. Bagi saya apabila Anwar sudah bebas, sebahagian perjuangan untuknya telah selesai

Anonymous said...

Teruskan bermimpi bersama si penganggur.

Anonymous said...

Ranjau sudah dilepasi... duri dlm daging, back stabber dan geng PAzmin adalah halangan lebih besar. Usah dihitung anak ayam sebelum telor menetas.

Anonymous said...

Kalo sambutan kpd anwar mcm ni kalo pas boleh selamat wang deposit kira cukup baik daa...

Patut umno takut bertanding..

Anonymous said...

Bomoh siam lebih cerdik dari cai yang percaya Bang Non akan ganti Mader. Hihihi

Anonymous said...

Itu persepsi bodoh kau saja.

Anonymous said...

Kesimpulannya: Sabry Yunus lebih cerdik dari babi tunggang sikulup..

Ha ha ha Tak sangka nu..

Anonymous said...

Apalah reaksi gen Tok Non kalau geng Tok Der batalkan kelayakan Tok Non ... waaa waaa!

Anonymous said...

PM -- Pakatan Munafik

Anonymous said...

Dah tergolek dog 2x dan satu kat pentas depan Nek Jah tapi masih nak gunakan nama tuhe... tobat ler.

Anonymous said...

Ko ingaat madey ade kuasa main batal2?..

Pkr kluar dari PH habis madey...

Anonymous said...

Memang lah sabri lebih bijak dari lobai pas tahu cari duit umno aje..

Anonymous said...

Anom bodooh 8.49.. Bulan tak berape cerah di pantai barat...orang sana cedik tak boleh ditipu oleh lobai pas......ade yg ingat bendera pas tu bendera baru jepun ...hahahaha...

Pas tak pernah menang di negeri 9.. Bongok..

Anonymous said...

TERIMA KASIH TUAN IBNU ..KALAU TAK KITA TAK TAHU ADA ORANG ISLAM SGT ALLERGIC DENGAN ISLAM DAN PERKARA2 YANG SEUMPAMA DENGAN NYA...DAN PERCAYA ADA CARA LAIN SELAIN DR SELAIN ALQURAN/ALHADISH SEBAGAI PANDUAN DAN REFEREN HIDUP..DAN RASA CERDIK KERANA TAK TERTIPU DGN UST DAN ULAMAK PARTI ISLAM..TERIMA KASIH..

Anonymous said...

Sangat ellergic dgn islam bawaaan pas...bersubahat dgn prompak mungkar...tak ikut perintah Allah...

Sangat elergik dengan puak yg telah dimurkai tuhan yg permainkan hudud islam..

Aninimus said...

UMNO DAN PAS MULA BERBALAH?

Barangkali ramai yang keliru dan terpinga-pinga apabila Presiden Pas, Hadi Awang secara tiba-tiba mahukan Tun Mahathir Mohamad terus kekal sebagai sebagai Perdana Menteri selama sepenggal dan bukannya dua tahun seperti yang diura-urakan bagi memenuhi janji peralihan kuasa kepada Anwar Ibrahim.

Bukankah Hadi juga yang sebelum ini tidak setuju dengan Tun Mahathir kembali sebagai Perdana Menteri, malah pernah menasihatkan agar beliau menghabiskan lebih banyak masa di sisa-sisa usianya dengan ibadah dan tikar sembahyang?

Anonymous said...

Kepala lobai hadi wang dah kurang betul...marah umno kerana tak bantu pas di PD

Marah anwar kerana berpeluang jadi PM...lobai hadi dah gelap masa depan...

Seblm pru hadi wang cakap madey layak jadi doktor klinik sahaja..

Kapla dah senget kerana mudah fitnah orang jual pil.kuda dan main2 kan huhud hukum Allah..

Anonymous said...

Penentangan munafik era Rasulullah sangat jelas. Identiti mereka boleh dibezakan dengan mujahid sejati. Apa yang berlaku pada hari ini adalah lebih rumit. Mereka ini kelihatan menyarung identiti Islam malah mendakwa mempertahankan Islam versi mereka, namun dalam masa yang sama membuka ruang untuk Islam ditekan dan dinafikan haknya.

Mereka ini seakan munafik hibrid, manifestasi identiti yang rumit.

Moga Allah memberikan hidayah buat kita semua.jangan sokong pakatandap

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails