Friday, October 05, 2018

Terhad, Berhemah &Berkat.. Ekonomi PH Berkat?


Alias Harun ketika berucap merasmikan Majlis Ramah Mesra Bersama Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) dan Agensi-Agensi Kerajaan di Dewan Sivik Seberang Pintasan.

DUNGUN - Walaupun peruntukan kerajaan negeri adalah terhad, tetapi jika diuruskan dan disalurkan dengan berhemah ianya akan melimpahkan keberkatan.

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Pembangunan Wanita dan Keluarga & Perpaduan Nasional negeri, Alias Harun berkata, kesedaran tersebut penting sebagai hamba Allah yang mengharapkan keberkatan daripada rezeki yang dikurniakan Allah.



"Apabila ianya berkat, keberkatan ni tak semestinya banyak", ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Ramah Mesra Bersama Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) dan Agensi-Agensi Kerajaan di Dewan Sivik Seberang Pintasan (3 Oktober). Alias Harun yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Rantau Abang berkata, MPKK yang dilantik perlu menyelesaikan permasalahan di komuntiti masing-masing dengan sebaik mungkin.

"Dengan meletakkan penanda aras yang telah diletakkan oleh kerajaan baru ini, kita menggerakkan semua dasar kerajaan.
"Sumber kita tidak boleh lari daripada Al-quran, Sunnah, Ijmak dan Qias", jelas beliau lagi.
Majlis anjuran Institut Modal Insan Terengganu Sejahtera (i-MiTS) Dewan Undangan Negeri (DUN) Rantau Abang itu telah dihadiri oleh setiap MPKK dalam kawasan tersebut.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Dalam ilmu ekonomi bukan Islam tidak ada istilah berkat. Kerana berkat ada kaitan akhirat dan direstui Allah SWT. Sekular, dan tidak percaya pada Allah, bagaimana akan ada berkat? Kalau kerajaan PH tak peduli halal-haram, bagaimana akan dapat berkat?   

Imbas Mengenai Berkat..

Didalam kamus al-Mawrid, barakah (البركة ) bermaksud - "blessing, benediction; good fortune; prosperity; continual good, abundant good; felicity". Didalam kamus Sakhr perkataan barakah bermaksud (النَّماءُ والخَيْر ) - perkembangan dan kebaikan; atau "blessing' didalam Bahasa Inggerisnya. Kamus Sakhr memberi maksud "blessing" sebagai "ask God's favour for; wish happiness or favour to; consecrate; make sacred or holy; call (God) holy". Merriam online dictionary pula mendefinasikan "blessing" sebagai "a thing conducive to happiness or welfare".

Secara umumnya kita oleh menyatakan maksud barakah disini adalah memohon RESTU dari Allah swt agar dikurniakan kebaikkan yang berkembang. Barakah ini tidak syak lagi adalah dengan keizinan Allah swt. Jika seseorang itu memohon Allah agar memberkati resekinya, maka jika Allah kehendaki, dia akan memberi barakah kepada seseorang itu, sebagaimana berkata Nabi Isa as., firman Allah swt : 

وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنْتُ
"Dan Dia menjadikan daku seorang yang berkat di mana sahaja aku berada" [surah Maryam : 31].

Allah swt adalah al-Mubaarik (pemberi restu / barakah) dan hambanya adalah al-Mubaarak; seseorang yang diberkati sebagaimana yang dinyatakan didalam ayat diatas. Sifat memberi barakah ini hanyalah milik Allah swt, sebagai dia mensifatkan dirinya :
تَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ
"Maha Suci Allah Yang Mencipta dan Mentadbirkan sekalian alam." [Surah al-A’raaf : 54].

Barakah Allah adalah dimana sahaja dia letakkan, firmannya :
وَنَزَّلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً مُبَارَكًا
"Dan juga Kami telah menurunkan dari langit air (hujan) yang banyak faedahnya (keberkatannya)" [Surah Qaaf :9]
Sekian.

18 comments:

cik siti said...

Eeee geli betul tgk walaun2 ni. Laki pung jadi exco jaga wanita.natang betul puak2 walaun ni.

Mohammad Azren said...

Uruslah negeri dengan berhemah, kalau dah dapat royalti, jangan pula membazir dengan membeli benda yg kurang berfaedah macam bas 2 alam. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

mana ibnu tau barkat tak barkat. hj hadi blh confirmkn kot

Anonymous said...

Dah lebih 4 bulan masih blm ade pengumuman projek ekonomi untuk meningkatkan taraf hidup rakyat dan memajukan terengganu.....

Datang kampong umum wang kerajaan terhad...tapi tak bagi tahu cara kerajaan akan tambah hasil negeri supaya negeri bertamnah maju...

Maka bacalah ayat quran dan hadis kunun boleh dapat barakah...

Aku dah cakap kpd kawan2 aku penyokong pas di terengganu...kalo bagi pas neeri terengganu akan kebelakang seperti tahun 99 hingga 2004...pas tak reti cara nak jana ekonomi negeri...puak2 ni degil nak rasa dulu gaknye...

Anonymous said...

Kamu ni sebenarnya anti islam sebab pas sahaja yg istikomah perjuangkan islam. Kerajaan terengganu dah buat perojek ekonomi tapi kamu dan puak kamu yg anti islam tidak mahu lihat negeri yg diperintah oleh pemerintah parti islam maju dan kamu dan puak kamu menabur fitnah untuk sedapkan hati bap yg rakyat tahu parti anti islam dan kamu pun tahu tapi kamu carik makan dengan tabur fitnah. Untuk maklumat kamu royelti minyak itu hak kerajaan negeri atas perjanjian bersama petronas dan kerajaan malaysia bukan hak kerajaan persekutuan. Haram kerajaan persekutuan ambik hak kerajaan negeri itu kamu tak kata. Jadi buanglah hasad benci pada perjuangan islam bertaubatlah ambiklah ilmu politik islam berilmulah dan beramal moga memperolehi keberkatan.

Anonymous said...

Puak antiIslam mana tahu erti berkah. Yang mereka tahu 'lantak' tak peduli halal-haram. Tengoklah komen-komen mereka.
Apalagi babi tunggang si kulup mereka. Itu yang diamalkan PH. Mana peduli halal-haram? Mana ada berkat?

cik siti said...

Setuju dengan October 5, 2018 at 9:10 AM
Nama Cik Siti pun ada tiruan..

Anonymous said...

teruskn lah pendapat barkat. royalti royalti tkperlulah sbb dr kerajaan ph takut syubahat nnti hilang berkat pula.

hnya pas yg blh dapat berkat. hj hadi jamin.

Anonymous said...

Walaun 8.23...pembohong....ape yg ade sekarang adalah usaha umno...pas masuk saja...tapi tak mampu menambah ato membuat yg lebih baik...masjid pon pas tak mampu buat...tunjukkan ape yg pas dah buat?...

Anonymous said...

Puat tipu islam tahu barakah...tapi ape yg dah barakah?...bayar gaji harap baarakah kerajaan persekutuan.

Anonymous said...

Nok bagitau ke mung.. MPKK tu adalah penjenamaan semula JKKK oleh kerajaan PH.. Terengganu turut pakai MPKK.. ambik berkat daripada idea kerajaan PH.. dulu kerajaan Terengganu tubuh JSK (Jawatankuasa Sura Rakyat).. oleh kerana risau SURA membawa maksud bubur asyura.. maka kekurangan dana boleh menyebabkan rakyat makan SURA.. nak bagitau kepada pendokong tegar PAS.. kerajaan Terengganu jatuh selepas diberi peluang memerintah Terengganu pada tahun 1999-2004.. tetapi gagal bertahan (kurang berkat).. antara faktor utama ialah 1. bukan MB yang memerintah tetapi Exco.. ini kerana MB hanya tahu membaca kitab di Rusila.. 2. Terpalit dengan rasuah.. anak2 EXCO diberi biasiswa tajaan ke luar negeri/ kawasan balak / berebut nak jadi ahli lembaga pengarah.. 3. Tiada dana.. tidak berjaya menambah pendapatan negeri disebabkan sumber pendapatan yang menyusut ( tol dihapuskan, cukai pintu dihapuskan, royalti disekat).. 4. Gagal mengatasi masalah rakyat.. sampah tidak dipungut sampai berulat.. tiada tuntutan elaun lebih masa.. catuan lampu dan aircond di pejabat kerajaan.. (mana tahan ooiii!!!).. 5. Rakyat bosan dengan mulut pemimpin PAS.. sikit2 baca ayat.. sikit2 baca ayat.. kerja dok buat.. apa yang dijaja ialah berkat, rahmat dan sabar.. 6. Kifarah kepada PAS.. supaya menginsafi diri.. dalam Islam bukan sekadar agama, ada ekonomi.. ada muamalat.. kalau satu je kita jaga.. ekonomi dok jaga.. dok seimbang... Islam perlu tonjolkan kita hebat dalam agama.. kita hebat dalam ekonomi.. bukan sekadar cakap angkuh.. kononnya kita sahajalah yang betul.. hok kita saja la berkat.. dan SEKARANG.. peluang dapat kembali.. jangan mudah gah dengan kerja kita (belum buat apa2 pun).. dan jangan perlekeh kerja orang (kita yang tiru idea orang)..

Anonymous said...

Manaa ted. Dah berak ke dia. Atau simpan najis dalam perut.

Anonymous said...

Dan menambahkan sedap perisanya Mahathir akan menceritakan amalan rasuah yang berleluasa dalam pentadbiran kerajaan...

Usaha Mahathir 'membuahkan hasil' bila selepas empat lawatan ke luar negara, tak ada satu sen pun pelaburan asing yang dapat di bawa masuk!!!

Madey semakin ketinggalan zaman. Makin rosak tambah lagi jadi tunggangan dap.

Anonymous said...

Dgn keadaan Wang dan rasuah yg memjahanamkan negara akibat kawan baik PAS, Mahathir sebenarnya bukan mencari pelabur kerana memang tidak akan ada pelabur yg berani melabur pada masa ini
..

Pemimpin baru yg bertgg jawab terpaksa tebal muka minta pelabur membantu negara pulihkan negara. Mahathir tidak ikut cara Najib yg jual tanah dan beri projek yg tidak menguntungkan negara. Sebaliknya pelabur di minta menolong dgn dtg ke Msia.

Itu sbb lah Mahathir sukar dpt pelabur krn tidak membuat tawaran yg merugikan negara.

Dan apabila ini berlaku royalti yg di tuntut jg akan terkena kesan nya. Tapi dlm keadaan ini pun PAS berdegil menyokong UMNO dan hny menyalahkan PH yg baru mengambil alih kuasa dr BN UMNO.

Insyaallah keyakinan pelabur akan berubah menjd lebih yakin apabila Anwar menang di Parlimen PD. Kehadiran Mahathir pada kempen Anwar sgt bermakna dan memberi harapan yg sgt positif pd masa hadapan negara.

Anonymous said...

Sama jer umno dengan madey. Dua dua kaki pulun. Bila najib dapat, madey tak dapat. Bila madey dapat, najib tak dapat. Sekarang giliran madey bahagi bahagi harta bersama anak beranak. Masa najib ada kuasa, madey dengki. Madey hasut rakyat, dan berhasil walaupun terpaksa jadi kuda tua untuk dap.

Pas tetap bersih. Tak de pimpinan pas yg jadi menteri besar kaut projek untuk keluarga atau ank beranak. Takde pimpinan pas yang terima 90juta atau 2 juta.

Beza dengan umno dan madey, dapat kuasa, dapat projek dapat biliun biliun. Pas tetap bersih sebagai parti berpandukan islam.

Anonymous said...

Anwar tu bukan ke peliwat? Macamana mahathir yang bawak kes liwat, tiba tiba jadi penyokong peliwat. Politik jenis apa ni? Untuk membolehkan bertanding, peliwat diampunkan. Bererti secara tidak langsung kesalahan meliwat yg lalu diiktiraf.
Jika anwar menang, malaysia akan diwarnai dengan pm yang pernah dijatuhkan hukum meliwat.

Kalau najib memalukan malaysia dengan skandalnya, pm dalam penantian bagaimana keadaannya. Madey sekarang pun dah memalukan malaysia bila dikatakan tidak stabil mental.

Anonymous said...

Betul. Sokong. Haji hadi pun prnah mimpi jumpa nabi yg pas sangat bersih. Masa mimpi tu dia nmpk pas sentiasa mandi bersabun. Emmmm..bersih

Anonymous said...

Sokong. Sama jugak masa hadi awg bergabung dgn anwar dulu. Masa tu kita ahli pas tak kisah. Takpe.kita tetap sokong nuwar.
Hadi kata video nuwar tu bukan bukti. Sekadar besi shj.
Jadi skrg kita ahli pas harussss singkirkan nuwar balik. Sebab dia join mat sabu.
Sepatutnya pas lah yg patut jadi mnteri pertahanan. Sbb kami parti islam. Strategi peperangan uhud kami cekap la

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails