Saturday, October 20, 2018

Paya Terubong, Kawasan Bukit Yang Dibangunkan, Tetapi...

Paya Terubong, kawasan bukit yang dibangunkan, tetapi... Beberapa bukit di kawasan Paya Terubong diteroka untuk projek pembangunan. - Bernama

GEORGE TOWN: Paya Terubong, terletak kira-kira lapan kilometer dari bandar raya ini, merupakan kawasan bukit dan lembah yang kini dibangunkan sebagai kawasan perumahan.

Kawasan itu merupakan antara jalan yang menghubungkan bandar raya George Town dan Balik Pulau dengan kebanyakan laluan terletak di lereng-lereng bukit.


Petang ini kawasan itu sekali lagi mendapat perhatian apabila berlaku runtuhan tanah di Jalan Bukit Kukus yang menimbus empat kontena di bahagian kaki bukit tersebut. Dikhuatiri lebih 10 mangsa tertimbus dan sehingga lewat petang ini tiga mangsa ditemui mati manakala seorang lagi cedera.

Kejadian berlaku selepas sembilan hari kejadian runtuhan 14 rasuk konkrit berukuran 25 meter setiap satu di kawasan itu.

Dalam kejadian pada Khamis lepas itu, 14 rasuk konkrit untuk pembinaan jalan berkembar dari Paya Terubong ke Relau terjatuh di lereng bukit di tapak Projek Jalan Bukit Kukus itu. Tiada kemalangan jiwa atau kerosakan harta benda awam dilaporkan.

Kawasan bukit-bukau semula jadi boleh 'musnah' di tangan manusia atas nama pembangunan. - Bernama
Kawasan bukit-bukau semula jadi boleh 'musnah' di tangan manusia atas nama pembangunan. - Bernama 

Mengikut Wikipedia, pada awalnya kawasan Paya Terubong merupakan kawasan pertanian sebelum diteroka pada awal tahun 1980-an dan diubah menjadi kawasan perumahan yang mempunyai banyak kediaman pencakar langit.

Projek pembangunan di kawasan Paya Terubong itu telah banyak 'mengorbankan' bukit-bukau apabila pemaju terpaksa menerokai kawasan bukit untuk tujuan pembangunan rumah kos rendah dan sederhana rendah.

Kawasan itu juga merupakan antara kawasan di Pulau Pinang yang mempunyai kepadatan penduduk yang tinggi dan banyak pemaju perumahan telah merancang untuk membina pelbagai projek pembangunan bercampur di kawasan tersebut.

Pada waktu puncak iaitu awal pagi dan petang, Jalan Paya Terubong yang menghubungkan kawasan perumahan di Bandar Baru Air Itam dan Farlim dengan kawasan perindustrian di Bayan Lepas akan sentiasa sesak dengan kenderaan.

Kejadian tanah runtuh sering kali dilaporkan di kawasan jalan yang berbukit itu sehingga menyebabkan jalan terpaksa ditutup.
BUkan sahaja tanah runtuh, bongkah batu besar seperti ini juga boleh menghempap pada bila-bila masa. - Gambar fail
BUkan sahaja tanah runtuh, bongkah batu besar seperti ini juga boleh menghempap pada bila-bila masa. - Gambar fail 

Bagi menyelesaikan masalah kesesakan, pihak berkuasa tempatan dengan kerjasama pihak pemaju berhasrat membina projek pengangkutan jalan yang akan turut melalui kawasan Paya Terubong, antaranya projek Lebuh Raya Pan-Island Link 1 (PIL1) dan Projek Jalan Bukit Kukus.

Jalan Bukit Kukus merupakan jalan yang menghubungkan penduduk di kawasan Paya Terubong dan Bandar Baru Air Itam dengan sepanjang jalan berbukit lebih satu kilometer itu kebanyakannya kawasan perumahan.

Projek itu, yang dimulakan pada 2016 dilaksanakan oleh tiga pihak sebagai langkah penjimatan termasuk Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP), PLB Land Sdn Bhd dan Geo Valley Sdn Bhd. Kejadian itu berlaku dalam bahagian bawah kendalian MBPP.

Projek bernilai RM545 juta itu merupakan jalan alternatif yang menghubungkan Lebuhraya Thean Teik di Bandar Baru Air Itam ke Lebuh Bukit Jambul.
-- BERNAMA

6 comments:

Anonymous said...

Dah taqdir....

Kalo bani hasim mati di langgar lori balak pon taqdir jugak..

ted manoff said...

Berlaku diK'tan pon takdir juga..
Baguslah baru belajar serah pada takdir.
Dulu berlaku di K'tan kerana balak. Di PP takde balak pon kena jugak..

Teruk sangat, kalau bertuankan si kulup.

Anonymous said...

Ted nanoff pun dah insaf..Al-hamdulillah!

Puaka Rimba said...

bagus lah kalau dah sedar. Hari ini hari dia,esok-esok hari kita pula!. Dok gitu Ibnu wei...Hehehekikikihahahakahkahkah

Puaka Rimba said...

TIPAH...Ooooo TIPAH....RUU 355 AKU MANA DAA...Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

cik siti dimadu katanya pasrah
cik minah dimadu hatinya marah
lojing berdebu warnanya merah
ghonimah disapu lebai serakah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails