Saturday, October 20, 2018

PAS Kesal DAP Diskriminasi Pembangunan Pantai Timur.


Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang ditemu ramah wartawan selepas kuliah jumaat di kediamannya Kampung Rusila. - Foto Ghazali Kori

MARANG: PAS kesal dengan sikap diskriminasi DAP, parti komponen Pakatan Harapan (PH) yang tidak menyokong hasrat kerajaan untuk membawa pembangunan saksama kepada lima negeri termasuk Terengganu dan Kelantan.
Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, diskriminasi DAP terhadap hasrat Kerajaan Persekutuan untuk memajukan negeri Pantai Timur begitu ketara.
Beliau berkata, DAP yang mendominasi kerusi di Pantai Barat dilihat sebagai punca yang boleh menggagalkan usaha Kerajaan Persekutuan untuk berlaku adil dan saksama dalam membawa pembangunan kepada negeri.
“DAP bersikap tidak jujur terhadap keadilan apabila kepemimpinan parti itu masih berdegil kerana enggan mempedulikan pembangunan di negeri Pantai Timur dan Utara, termasuk Perlis serta Sabah dan Sarawak.
“PAS menyokong penuh hasrat Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad untuk melaksanakan pembangunan di Pantai Timur dan Utara supaya pembangunan lebih setara dapat dilakukan.
“PAS juga meminta semua parti komponen Barisan Nasional (BN) yang bersama-sama sebagai pembangkang supaya menyokong hasrat Perdana Menteri untuk melakukan reformasi kerajaan.
“Namun malang apabila ada parti komponen dalam PH sendiri tidak menyokong dan saya berterus terang parti itu adalah DAP,” katanya ketika ditemui di kediamannya di Rusila, di sini, hari ini.
Beliau mengulas reformasi kerajaan yang digariskan dalam Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK-11) dibentangkan Dr Mahathir di Parlimen, semalam.
Abdul Hadi yang juga Ahli Parlimen Marang berkata, contoh paling ketara ialah sikap tidak jujur kepemimpinan DAP apabila tidak bersetuju dengan cadangan Kerajaan Persekutuan untuk mengembalikan royalti minyak sebanyak 20 peratus kepada negeri pengeluar, termasuk Terengganu dan Kelantan.
Katanya, DAP sebenarnya mewarisi sikap penjajah apabila meninggalkan negeri yang majoriti penduduknya Bumiputera.
“PAS amat mengalu-alukan reformasi pemisahan bidang kuasa antara kerajaan negeri dan Persekutuan yang cuba untuk diperbetulkan Perdana Menteri dan kita anggap itu adalah reformasi yang sebenarnya untuk kebaikan negara.
“Kita sedar Kerajaan Persekutuan tidak boleh menanggung semua peruntukan untuk negeri melaksanakan projek pembangunan, perlu ada pembahagian peruntukan, cuma Kerajaan Persekutuan perlu memantau bagi mengelak berlakunya salah laku,” katanya.
Abdul Hadi berkata, kaedah pembahagian itu akan meringankan bebanan Kerajaan Persekutuan selain memberi peluang kepada kerajaan negeri yang dipilih rakyat untuk melaksanakan agenda pembangunan mengikut acuan masing-masing. (BH)

25 comments:

Anonymous said...

Hahaha..

Bagi tetap bagi.. dapat tetap dapat... kena merayu dan melutut lah.

Pasal tuduhan PAS terhadap DAP itu lah DAP buat betul-betul.

Anonymous said...

Hahahaha...

lobai wahabi dah kecut perut....negeri penentang tidak diutamakan...

Kopiah merah ade lagi?...

Anonymous said...

Bagi cikit jee lah...pas kan pandai bangunkan sendiri negeri yg ditadbir oleh pas...

Anonymous said...

Oiii mangkuk. Tau tak terengganu baru 5 bulan ko jaga. Sblm tu berpuluh tahun umno yg jaga. Ko tanya la umno.Baghal.
Otak kalau tak menipu bengapp ,ceramah kaki sembang fitnah bukan hadi wang namanya.

Anonymous said...

Dap marah bani hasim siar gambar kartun beca...bani hasim punye pasal lobai wahabi pening kapla..

Padan muka...hahahahahaaaaa

Anonymous said...

Komentar Kini

Wednesday, October 17, 2018

Macam mana royalti minyak Terengganu

Itu adalah suatu pertanyaan yang dating dari mulut pas akar umbi Terengganu kepada penulis.

Sebelum ini, sebaik sahaja pakatan harapan menang PRU 14 dan memerintah Malaysia.

Penulis ada sebut jangan harap yang kerajaan pakatan harapan memberi royalty minya 5 persen kepada kerajaan Terengganu.

Apa kata mereka? Mereka kata, jangan nagetif dengan kerajaan pakatan harapan kerana kerajaan baru ini tak sama berhanding kerajaan BN.

Betul kerajaan pakatan harapan tak sama dengan kerajaan barisan nasional.
Barisan nasional yang diterajui Tun Dr Mahathir tarik balik pemberian royalty 5 peratus kepada Terengganu.

Tun Dr Mahathir Tarik balik pemberian tersebut atas sebab kerajaan Terengganu bertukar tangan kepada Pas PRU 1999.

Itu puncanya dan penulis sebut jangan harap kerajaan pakatan harapan akan beri royalti minyak 5 peratus itu kepada Terengganu.

Malang sekali, masih ada yang kata yang penulis nagetif dengan kerajaan Pakatan harapan yang diterajui Tun Dr Mahathir.

Sekarang ini kita boleh tenguk hakikatnya.Pelbagai alasan diberikan Tun Mahathir apabila ada wartawan bertanya soalan pasal Royalti minyak 5 peratus kepada Terengganu.

Jawapan terakhir Tun Dr Mahathir bahawa kes royalty minyak 5 peratus kepada Terengganu ada dalam mahkamah (saman).

Anonymous said...

Jumpa tun pakai kopiah merah. Otak kalau politik mmang kaki nipu

Anonymous said...

Mimpilah harapkan royalti...minyak diluar pantai terengganu..tak de kaitan dgn terengganu...

Kalo orng terengganu nak wang ehsan pilih PH...orng trengganu kena jadi cedik..

Anonymous said...

Jap lagi walaun tonggang babi kulup akan masuk meroyan tuduh anti iselam....hihihi..

Aku enti pas ajee kerana lobai pas menipu..

Anonymous said...

PAS tangguh bentang RUU 355
KHAMIS, 18 OKTOBER 2018 @ 8:41 PM

DATUK Seri Abdul Hadi Awang semasa Majlis Muzakarah Perundangan Islam Negeri Terengganu 2018 yang diadakan di Dewan Besar Wisma Darul Iman. - Foto Ihsan Abba Danny

KUALA TERENGGANU: PAS menangguhkan sementara pembentangan Rang Undang-Undang Persendirian bagi meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) atau RUU 355, selepas dibentangkan kali ketiga pada persidangan Parlimen April tahun lalu.

Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, berkata ia ditangguhkan kerana usul bagi membentangkan RUU 355 perlu dicadang serta dikemukakan oleh menteri untuk dibahaskan.

“Walaupun pembentangan RUU 355 tidak mudah, PAS komited akan terus memperjuangkan akta berkenaan. Tetapi kita mengambil keputusan untuk tangguhkan sementara dan apabila tiba masanya kita akan berhujah

Anonymous said...

Hadi dan Lobai2 kena mimpi ngeri berurusan dgn Senator Husam dari Parti Nyamok utk bincang royalti minyak.

Bukan PH sahaja, rakyat Kelantan terutama Org2 Asli dan rakyat Terengganu mahu royalti minyak disalur direct kpd rakyat. Nak leak Geng2 Lobai perabih beli Merc Baru dan buat program2 bela Najib dan Zahid.

Anonymous said...

Lobai wahabi kena bodek lah mujahid...tapi mujahid dah cakap tak suka puak yg tonggang agama....hihihihi.m

Anonymous said...

Kalu betul2 politik matang bukan jadi keldai tunggangan Najib dak lah bermusuh dgn PH terutama DAP, baru rahmatan lil alamin.

Ini lebih UMNO dari UMNO dok baca zikir2 UMNO berbuih mulut DAP hantu jembalang, antiIslam, antiMelayu, ProZionis, ProEvangelista, Proliberal semua ayat2 bela SiPencuri.

Tahu pun bila nak peruntukan kena kautim dgn MOF, hantu jembalang dari DAP. Dahlah bermusuh dgn PM7, bakal PM8 pun ditibai takda belas kasihan walaupun dulu berpelukan dlm Pakatan Rakyat.

Makan dan subahat duit curi Najib politik jadi celaru, terima kasih kpd pakar strategi UG Zuhdi.

Mengeluh je le, SiPenarik Beca dan penumpang tak boleh nak bantu.

Anonymous said...

PAS ialah parti Islam. Islam, Allah SWT yang jaga bukan manusia yang jaga. Orang Islam disuruh laksanakan Islan, dan berjuang kerana Allah. Kemenangan sudah diberi, samada menang di dunia atau akhirat.

Sejarah membuktikan kemenangan dan dengan janji Allah dalam Allah dalam Al-Quran. Ini orang yang otaknya dijajah si kulup tidak paham. Orang yang jadi tukang kayuh beca kepada si kulup tidak akan paham. Babi-babi tunggangnya lagi tak faham. Mereka fikir cara bukan Islam.

Kita kesian kepada mereka, kita mahu selamatkan dari terjun ke lubang neraka.. Na'aubillah. Allahu Akbar!

Anonymous said...

negara islam nak kena tunduk ngan kapir
memang sial la

Anonymous said...

Mana ada islam berparti. Siap menjunjung sistem ciptaan yahudi utk berkuasa diparlimen.bengap

Anonymous said...

Lobai hadi wahabi nasib baik dilahirkan dlm keluarga islam...jadilah islam...

Kalo dilahirkan dlm kalangan bukan islam belum tentu masuk iselam..

Anonymous said...

Bacalah Al-Quran. Ada Hizbullah, Hizbus Syaitan.
Yang lain boleh, agama saja tak boleh, bodoh! Itulah, otak sudah dijajah kafir-kulup..

Rampas royalti pun, Kelantan masih kuat. Tawan Terengganu lagi.

Ibnu hasyim said...

Celaka punya pak arab!! Aku ingatkn yg langgar wanita hingga mati di cyberjaya org sini rupanya org arab mabuk!! Dia fikir byk duit boleh buat apasaja termasuk meragut nyawa org!! Sial punya arab! Arab bangsa paling malas didunia,mengapa?

Anonymous said...

Kalau Mursidul Am dah mengaku anjing2 berebut tulang bergadoh manja bertaawun sementara menunggu Serigala datang membawa penyelesaian, elok lah tukar nama selari dgn anjing2 berebut duit curi kpd Parti Audifortunerporchebmwmotorbesar SeMalaysia.

Anonymous said...

PAS asyik menuduh PH parti kafir kerana menyokong LGBT dan mempromosikan pesta arak. Lalu PAS kaitkan akan turun nya bala. Apa kah PAS tak takut di timpa bala kerana bergantung pada Kerajaan PH yang banyak dosa besar?

Ahli PAS dapat nikmat walaupun kalah di PD, kata Nik Abduh kerana sentiasa memperjuangkan Islam. Jika pembangunan yang di rancang terencat, sepatutnya ahli bersyukur kerana terus dapat nikmat di tekan oleh musuh...

Anonymous said...

Habis yang kafir dalam PH bukan kafir?

Itulah cara fikir otak kafir!

Anonymous said...

Lpas zahid midi..ko tggu la nasib ko pula hadi awang..biar bergulung lidah..biar bungkus pas

Anonymous said...

Tembak lagi Pak Hasyim..
Biar babi si kulup meoyan terus.
Ha ha ha

Anonymous said...

Rakyat kelantan dan trengganu pun bayar cukai pndapatan individu dan perniagaan. Bermakna rakyat kelantan dan trengganu telah dirompak hak mereka. Begitulah bila org tak beriman memerintah. Hasil rompak pun kira halal.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails