Thursday, October 25, 2018

Palu, Diganggu Suara Aneh, Benarkah? (C/Perjalanan Gempa Siri 9)


Catatan Perjalanan Gempa Siri 9. 
Palu, Diganggu Suara Aneh Benarkah?

PENDUDUK terjejas bencana gempa dan tsunami di khemah sementara Mamboro, Palu Utara, Sulawesi Tengah mendakwa diganggu suara aneh dari hutan pada waktu malam.
Kebanyakan penduduk percaya ia adalah suara hantu pokpok yang paing ditakuti penduduk Palu dan didakwa masih ada di pinggir perkampungan di kawasan terbabit.
"Suara bersahutan itu dapat didengari sehingga di khemah saya," kata Aan Irawan yang meminta mana-mana pihak untuk mengusir hantu itu.
Dia turut berkongsi cerita itu menerusi Facebook dan menerima banyak reaksi pengguna media sosial.


"Tidur kanak-kanak kini terganggu. Mereka sering menangis," ujarnya.
Kebanyakan pengguna media sosial menyarankan penduduk supaya membaca ayat suci al-Quran dan beberapa petua lain seperti menaburkan garam.
Sementara itu, Ketua Bahagian Pencegahan Badan Pengurusan Bencana Daerah (BPBD) Kota Palu, Gayus Pakan berkata, pihaknya belum menerima aduan tentang gangguan suara hantu itu.
Beliau juga tidak dapat memastikan sama ada suara itu adalah perbuatan ahli sindiket pemerdagangan manusia atau hanya untuk mengganggu keamanan penduduk.- surya-co.id 
Soalnya, benarkah penduduk Palu diganggu suara aneh? Bahkan apa faedahnya disebarkan berita tersebut?
Sila lihat..
Ikuti seterusnya..
E-Buku IH-111 C/Santai (Minda) IH Mulai Okt 2015
E-Buku IH-111 C/Santai (Minda) IH Mulai Okt 2015

10 comments:

ted manoff said...

Tuan ibnu..jgn lupa jeritan2 penduduk yaman yg kini kebuluran..14 juta kini kebuluran akibat perang dn kemarau..lantak korang lahh..arab bukan boleh pakai pun..

Puaka Rimba said...

Apa faedah Ibnu posting cerita ini. Atau sekadar hanya menyebarkan BERITA TAHYUL. #LOBAI KHURAFAT . Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Lu bodoh tahu apa? Tahu jilat juboq Lim Guan Eng saja..
Hiiiiii

cik siti said...

Adakah suara pelik tu milik lebai kulop hadi awang?

cik siti said...

Klon, jangan tak klon, penjilat juboq berlendir LGE, hiiiiiii

Mokhtar senik said...

Terperangkap dalam Ferrari, Datuk Rafiena minta bantuan JPAM
mstar.com.my Oct 25, 2018 7:43 AM

Rafiena berkongsi kejadian anak kucing kesayangan terperangkap dalam kereta mewah miliknya. Foto Instagram @datorafiena
GARA-GARA haiwan kesayangan terperangkap dalam enjin kereta, penerbit drama dan pelakon Datuk Rafiena Ezanee Ramli terpaksa menghubungi Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) bagi membantu mengeluarkan si comel itu.

Menurut Rafiena, 35, kejadian berlaku di kediamannya ketika dia mahu memulakan perjalanan ke pejabat yang terletak di Shah Alam, Selangor.

"Pagi tu terkejar-kejar nak pergi mesyuarat tapi kucing buat hal sesat pula dalam Ferrari, dalam banyak-banyak kereta pandai pula dia pilih kereta tu.

Mokhtar senik said...

KUALA LUMPUR: Menteri Luar Arab Saudi, Adel Ahmed Al-Jubeir kini berada di Malaysia untuk lawatan kerja selama tiga hari bermula Rabu.

Beliau yang diiringi wakil Kementerian Luar Arab Saudi dijadual bertemu Menteri Luar Malaysia Datuk Saifuddin Abdullah di Wisma Putra, Putrajaya.

"Pertemuan itu akan memberi peluang kepada kedua belah pihak untuk membincangkan hubungan dua hala antara Malaysia dan Arab Saudi, serta bertukar pendapat mengenai isu-isu antarabangsa.

"Sebelum ini, mereka telah bertemu di luar sesi Sidang Kemuncak Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) ke-73 pada 24 Sept di New York," kata Wisma Putra dalam kenyataan pada Khamis.

Sebelum menamatkan lawatan, Adel dijangka membuat kunjungan hormat kepada Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad di pejabatnya.

Arab Saudi merupakan rakan dagang kedua terbesar Malaysia di Timur Tengah yang menyaksikan jumlah perdagangan yang meningkat sebanyak 6.8 peratus kepada RM15 bilion pada 2017, berbanding RM14.04 bilion pada tahun sebelumnya.

Hubungan erat kedua-dua negara merangkumi aspek politik, ekonomi, pendidikan tinggi serta hal ehwal haji.

Anonymous said...

Alangkan ada rakaman makan 'ais krim' percuma di dalam tandas dan ada rakaman bermain dengan cindoll pun AhPek dan Nyonya tak percaya inikan pula suara tanpa rakaman audio, lagilah AhPek dan Nyonya tak percaya.

Anonymous said...

Lebai tgh main pakai mikrofon kot..babi punya pemimpin pas..hanjing2 belaka..berebut tulang eh..jgn marah eh..babi pn makhluk allah..hadi babi awang

Anonymous said...

Apshal Abu Lahab marah sangat niii..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails