Wednesday, October 24, 2018

Misi Kemanusiaan Palu, PASRelief, NGO, PKS Id.(C/Perjalanan Gempa Siri 8)



Catatan Perjalanan Gempa Siri 8. 
Misi Kemanusiaan PASRelief NGO M'sia &PKS Id.
Misi Kemanusiaan Palu 2.0 (Hari Pertama)
oleh MARDHIAH HAYATI ZOLKEPLAI 
24 OCTOBER 2018

"TELAH timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab perbuatan dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)." [ar-Rum: 41]
Delegasi Misi Kemanusiaan Palu 2.0 PASRelief dan NGO-NGO Malaysia yang tiba di bumi Sulawesi itu telah disambut dan dimulai dengan taklimatkan oleh Pengurus Operasi di Pusat Khidmat Partai Keadilan Sejahtera (PKS).
Bagi melaksanakan misi, anggota delegasi telah dibahagikan kepada dua kumpulan di mana akan melaksanakan operasi bantuan sumbangan di kawasan bencana dan operasi khidmat perubatan melibatkan Kabupaten Donggala.
Hari pertama tersebut, anggota misi berpeluang ke kawasan penempatan penduduk yang paling teruk terjejas akibat bencana itu, serta mengorbankan banyak nyawa iaitu Biromaru (Petobo), Perumnas (Balaroa) dan Pantai Talise.
Delegasi dapat menyaksikan kesan kemusnahan dari gempa bumi dan tsunami itu yang sungguh menginsafkan hati, sekali gus menunjukkan kebesaran dan kekuasaan Allah di sebalik musibah ditimpakan itu.
"Kita sibuk mencari kesenangan dunia, kereta, rumah dan lainnya. Lalu sekarang dunia sebenarnya tak punya nilai apa-apa pun di saat sekelip mata sahaja Allah S.W.T menghancurkannya. Maka hilang segala kesenangan yang dicintai," demikian antara patah kata diucapkan wakil Sukarelawan dari PKS yang menjadi tazkirah berharga buat pendengarnya.
Perjalanan anggota misi ke Balaroa juga memperlihatkan kesan bencana yang tidak kurangnya dari nasib Petobo. Sungguh tidak pernah terbayang pun di bola mata atau tergambar di benak fikiran keadaan tempat yang terperosok hilang ke perut bumi.
Masyhur sekalian anggota misi diceritakan langsung cerita kegerunan daripada para mangsa betapa bumi itu terbelah menelan segala isi di atas muka daratan termasuk kereta, rumah dan lainnya, lalu ia tertutup semula.
Saat diperdengarkan kisah tragis itu, seluruh anggota badan terasa lunyai lesu tidak bermaya. Hanya bibir masih mampu mengucap istighfar lantaran takut yang menguasai hati dan merasa kerdilnya diri sebagai makhluk Allah Yang Maha Kuasa.
Itu pun, mata anggota misi masih jauh juga terlepas sekurang-kurangnya melihat kesan selepas bencana. Keadaan ketika ini telah banyak pembersihan dilakukan bagi mengelak penularan wabak yang boleh membahayakan penduduk.
Di Pantai Talise yang sangat indah kehijauan dan saujana pandangan juga tidak terkecuali dari kerosakan meruntuhkan bangunan-bangunan hotel, kedai, pusat karaoke dan rumah kediaman. Namun menariknya, sebuah masjid tersergam indah walaupun dilanda gegaran dan hempasan air cukup besar.
Sentuhan pasukan medik misi tidak sekadar memberi khidmat perubatan. Dua doktor mewakili NGO Medikom gigih melaksanakan khatan 'Sunathon' di Desa Lumbu, Tarombo. Khidmat itu sempat diberikan kepada 50 kanak-kanak dan dewasa. - HARAKAHDAILY 24/10/2018
IMG 20181024 WA0022
IMG 20181024 WA0024
IMG 20181024 WA0023

Sila lihat..

10 comments:

Puaka Rimba said...

Apa yg dah berlaku tu ,jadikan iktibar buat kita, jangan pula menjaja cerita karut-marut sehingga menjadi fitnah dengan membuat rumusan dan kesimpulan-kesimpulan punca trajedi standard iQ otak kurang OKSIGEN. Sekadar mengingatkan aje. Buat malu kaum je nanti. Hehehekikikihahahakahkahkah

Puaka Rimba said...

Dasyat!Dasyat!. Bantuan kemanusiaan pun diJARAHnya. Ini menunjukkan BUGIS dan MELANUN tidak dapat dipisahkan. Najib tak hulor apa-apa ke,Bukan ke ini BUMI LELUHUR BELIAU. Hehehekikikihahahakahkahkah

cik siti said...

2 komen otak selut di atas.

Puaka Rimba said...

Apa klas! kalau Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Serobone Sultan Abd Jalil tidak menghulurkan bantuan. Bawah tilam aje duit ratus-ratus juta. Belum lagi bawah katil!. Hehehekikikihahahakahkahkah

cik siti said...

Dah gila agak komen Mohammad Azren ..

Anonymous said...

En siti klon jalang tak bawak balik 2 / 3 orang ke janda janda Petobo Palu tuuu.........boleh bagi2 dgn lobai2 serakah hamPas.....dapat pahala lagi besar tu en siti........

cik siti said...

terbukti lagi Mohammad Azren babi tunggang si kulup bahlol!!!!!!

Anonymous said...

haha cik siti negeri tajaan pas nak bayar gaji kakitatangan sendiri pun berhutang!pastu kutuk pula sipemberi hutang!bawa pimpinan ulamak konon!malula sikit kat ALLAH.

Anonymous said...

PH dah lama hantar bantuan...

Anonymous said...

Pas hantar bantuan bersunat?...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails