Sunday, October 21, 2018

Masalah Sakit-sakit Di Asrama Haji Sudiang.. .(C/Perjalanan Gempa Siri 4)

Hasil carian imej untuk Korban gempa dan tsunami Sulteng di asrama haji Makassar mulai terserang penyakit
Catatan Perjalanan Gempa Siri 4
Masalah Sakit-sakit Di Asrama Haji Sudiang..


MASALAH sakit-sakit. Korban gempa bumi dan tsunami di Sulawesi Tengah di asrama Haji Sudiang, Makassar. Sulawesi Selatan, sedang skit-sakit. Dalam sehari, beratus-ratus pelarian terdiri daripada kanak-kanak dan orang dewasa datang ke klinik di asrama Haji Sudiang.

Dokter klinik asrama Haji Sudiang, Hajjah Sitti Rahma berkata, pada hari purata kira-kira beratus-ratus pelarian melawat klinik itu. Pelarian umumnya mengadu cirit-birit, batuk, demam, hidung berair dan tekanan darah tinggi, sakit badan dan lutut untuk warga tua.

"Keadaan kesihatan menurun yang dikeluhkan pelarian mangsa gempa ini lebih dipengaruhi kerana keadaannya ketika masih di daerahnya di Sulawesi Tengah seperti kurang bersih, lalu di sana makan tidak teratur, kurang tidur hingga tiba di Makassar mereka kemudian masuk angin, kena cirit-birit, batuk, selsema dan terutamanya kanak-kanak, "kata Sitti Rahma, bertemu di klinik pada hari Selasa (10/16).

Sitti Rahma bersama-sama dengan satu pasukan doktor lain yang bergilir pada waktu tertentu juga melawat setiap bilik di rumah-rumah pelarian yang dikunjungi. Periksa tempat atau ganti pembalut untuk mangsa cedera. Di klinik ini juga menyediakan bilik dan katil untuk mangsa cedera. 

Mangsa yang telah dilepaskan dari hospital tetapi masih memerlukan pemerhatian teratur kerana keadaan itu dianggap tidak stabil. Bukan sahaja pengamal am, pengamal am sedang menunggu, ahli psikiatri dari Hospital Mental Dadi juga bergilir menghadiri penyembuhan trauma.

"Sementara ini stok ubat mencukup. Bantuan ubat-ubatan bukan hanya datang dari kerajaan tetapi juga dari warga. Jadi selain bantuan makanan, minuman dan peralatan pelarian, ada juga warga yang menyumbang ubat-ubatan untuk rawatan asas seperti untuk batuk, demam dan sebagainya," katanya
Hasil carian imej untuk Korban gempa dan tsunami Sulteng di asrama haji Makassar mulai terserang penyakit
Hasil carian imej untuk Korban gempa dan tsunami Sulteng di asrama haji Makassar mulai terserang penyakit
Hasil carian imej untuk Korban gempa dan tsunami Sulteng di asrama haji Makassar mulai terserang penyakit
Hasil carian imej untuk Korban gempa dan tsunami Sulteng di asrama haji Makassar mulai terserang penyakit

Sementara itu, Ahmad Baehaqi (45), warga Balaroa, Palu, salah seorang pelarian yang ditemui di klinik mengaku terpaksa angkat kaki dari pengungsian di Palu dan terbang dengan pesawat Hercules ke Makassar sejak Jumaat lalu (12/10). Dia melarikan diri dengan isterinya, Maya (30) dan dua anaknya, Natasya (9) dan Adeva (2.5).

"Di sana rumah sudah hancur, anak-anak juga mula sakit-sakitan sementara rumah sakit di Palu sudah tidak mencukupi jadi saya pilih boyong keluarga ke Makassar. Alhamdulillah setiba di asrama Haji Sudiang, Makassar, pelayanannya bagus sekali mulai dari logistik seperti keperluan makan hingga perkhidmatan kesihatannya, "kata Ahmad Baehaqi.

Beliau berkata, anak sulungnya mempunyai demam sejak Isnin. Sudah mengambil ubat dan berehat di dalam bilik. Walaupun anak bungsunya, mengalami gangguan otak sejak lahir dan sangat bergantung pada dadah. Tiba di Makassar, rawatan penyakit Adeva berterusan di Makassar.

"Alhamdulillah kita katakan kerana kita berkhidmat dengan baik di kem pelarian ini," kata Ahmad Baehaqi.

Adapun Abdul Rahman Sulo, penyelaras perkhidmatan pelarian di asrama Haji dan juga ketua Forum Penyelarasan Tagana Provinsi Sulsel berkata, jumlah pelarian yang terdata di asrama haji sejak 29 September atau sehari selepas gempa hingga Senin (15/10) sebanyak 3.393 jiwa. Tetapi 2,734 daripadanya telah meninggalkan asrama dan memilih tinggal di rumah saudara-mara yang baik di Makassar dan kawasan lain di Sulawesi Selatan. Terdapat juga mereka yang kembali ke Jawa.

"Kita berusaha masimalkan perkhidmatan di sini biar pelarian ini boleh menghilangkan trauma yang mereka alami. Kalaupun ada yang sudah keluar, tetap akan diberikan perkhidmatan seperti bantuan makanan dll. Bagi yang belum terdata di asrama Haji, diharap segera melaporkan diri agar dapat disalurkan bantuan," kata Abdul Rahman Sulo. (IH/Selasa, 16 Oktober 2018)


Video



Sila lihat..

4 comments:

ted manoff said...

Perempuan indon bijak mengoda..indon nii agama apa pun xtahulah..sbb tuu indon selalu ditimpa bencana..perempuan indon kalau urut mmg boleh tahan..mcm2 skil ada..

Anonymous said...

binhasyim........kau kira gempa n sunami palu itu bala` dari Allah atau musibah atau ujian atau fenomena alam kepada mereka ekkk...........

Anonymous said...

ibnuhasyim, Tasik Tiberias ada airnya lagi?

Anonymous said...

Kerajaan ph sudah hantar bantuan kpd indonesia..

Pas bila lagi?...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails