Saturday, October 06, 2018

Istimewa Seorang MB. Jadi Imam Solat Jenazah Rakyatnya...



PASIR MAS: Menteri Besar, Ustaz Dato' Bentara Kanan Ahmad Yakob mengimamkan solat jenazah anggota Bomba dan Penyelamat Mohd Hafizul Malik Shaari, 25 di Kampung Alor Pasir.
Jenazah tiba pada jam 5.30 petang itu disambut ahli keluarga dan penduduk tempatan.
Kelihatan hadir anggota Parlimen Pasir Mas, Ustaz Ahmad Fadhli Shaari; Adun Pengkalan Pasir, Dato' Hanifa Ahmad dan Pengarah Bomba Kelantan, Nazili Mahmood.
Arwah yang merupakan anak tunggal lelaki dari tiga adik beradik dikebumikan Tanah Perkuburan Kampung Alor Pasir tidak jauh daripada kediaman orang tuanya.
Beliau merupakan salah seorang daripada enam anggota Bomba dan Penyelamat yang mati lemas ketika operasi menyelamat remaja di sebuah lombong di Puchong Selangor malam tadi. - HARAKAHDAILY 4/10/2018

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Inilah istimewanya  seorang MB dari PAS, menjadi imam solat jenazah rakyatnya.  Cuba, kalau KM Pulau Pinang, boleh? Jangan menganggap kecil perkara-perkara agama begini..

15 comments:

Anonymous said...

Setakat imam solat jenazah sekali sekala nak di perbesarkan...

Saidina umar angkut sendiri makanan kpd golongan fakir kerana takut dipersoalkan oleh Allah tidak pon ceritakan kpd orang.....

Anonymous said...

JKM temu bual ibu tunggal lacurkan diri
Bernama
5 Okt 2018, 11:22 malam (Dikemaskini 5 Okt 2018, 11:23 malam)

A A
Pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) telah menemu bual keluarga ibu tunggal yang didapati bersalah cuba melacurkan diri oleh Mahkamah Tinggi Syariah Terengganu pada 27 September lepas, dalam usaha memastikan kebajikan anak-anaknya terpelihara.

Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata bukan menjadi hasrat pihaknya untuk mencampuri urusan mahkamah syariah.

"Namun kebajikan wanita dan kanak-kanak adalah keutamaan saya," katanya dalam kenyataan hari ini.

Dr Wan Azizah berkata JKM mendapati wanita berusia 30 tahun yang mempunyai dua anak itu telah memohon bantuan kebajikan pada 2016 namun tidak diluluskan kerana telah menyerahkan anak pertamanya kepada kakak beliau. Anak kedua pula diserahkan kepada keluarga angkat tahun lepas.

Wanita itu dijatuhi hukuman penjara enam bulan dan enam kali sebatan selepas mengaku bersalah atas pertuduhan yang dihadapinya.

Anonymous said...

Ini baru tindakan yg betul...kaji dulu kenape melakukan perbuatan keji yg dilsrang ugama... Eri bantuan jika benar2 dlm kesusahan....hukum jika masih melanggar larangan islam..

Cara islam ade pengecualian dlm kes darurat....zaman saidina umar hukuman potong tangan kpd pencuri di tangguhkan masa darurat kerana mencuri disebabkan kelaparan....saidina sediakan bantuan makanan...siapa yg masih mencuri setelah bantuan makanan disediakan hukuman potong tangan di laksanakan...

Pas tidak mampu bantu rakyat...pas habye mampu laksanakan hukuman ikut cara islam kunnye...pas laksanakan sebagian islam dantinggalkan sebagian lagi..

Kewangan kerajaan pas terhad diakui oleh exco....gaji mb ecco dan adun besar...pas tak mau kurangkan gaji mb exco dan adun..

Inikah yg dikatakan berhemah untuk mendapat keberkatan?...pandai cakap saje puak pas...

Anonymous said...

Di penang dah ramai imam yg boleh imamkan solat ape2 pon..

Di kelantan dan terengganu tak ade orang pas yg bijak yg boleh janakan ekonomi negeri dan majukan negeri seperti penang...rakyat penang hidup lebih senang dari orang kelantan dan terengganu..

Anonymous said...

P Pinang sumbang RM1,000 kepada keluarga enam angota bomba lemas

5 Okt 2018, 6:26 petang (Dikemaskini 5 Okt 2018, 6:31 petang)

A A
Kerajaan Negeri Pulau Pinang hari ini menyampaikan sumbangan RM1,000 untuk setiap keluarga enam anggota Pasukan Penyelamat Di Air (PPDA) Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) yang lemas ketika melakukan operasi mencari dan menyelamat (SAR) di Taman Putra Perdana, Puchong pada Rabu malam.

Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Perancangan Bandar dan Desa negeri, Jagdeep Singh Deo yang mewakili kerajaan negeri menyampaikan sumbangan sebanyak RM6,000 kepada Pemangku Penolong Pengarah Operasi JBPM Pulau Pinang Muhammad Tarmizi Md Jaafar.

Jagdeep berkata wang tersebut adalah sebagai penghormatan kepada anggota bomba yang lemas dalam kejadian berkenaan.

Anonymous said...

Selangor sumbang RM120 ribu kepada keluarga bomba terkorban

Oct 4 2018 / Keadilan Daily
Kerajaan Selangor menyumbangkan RM20,000 kepada setiap keluarga enam orang anggota bomba yang terkorban dalam misi menyelamat di Puchong, semalam.

Menteri Besar, Amirudin Shari yang menziarahi keluarga mangsa membuat pengumuman itu seusai menziarahi jenazah enam orang pahlawan tersebut di Balai Boba Seksyen 16, Shah Alam.

"Pagi yang hiba dan sayu. Negara kehilangan enam orang perwira yang menggadaikan nyawa demi menyelamatkan seorang remaja.

"Pengorbanan yang tiada galang ganti. Semoga Allah SWT merahmati roh mereka dan diletakkan di syurga penuh nikmat," hantaran akaun Twitter beliau dipetik.

Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim turut mencuri masa menziarahi keluarga salah seorang mangsa, Adnan Othman yang menetap di Lukut, Port Dickson.

"Takziah untuk mereka yang terkorban ketika misi menyelamat. Kalian adalah perwira dan pejuang," kata Anwar menerusi akaun Twitter beliau.

Anonymous said...

Kerajaan pas tak ade bantuan kewangan kpd keluarga bomba?...boleh kutip derma kalo mau..

Anonymous said...

soalan paling bodoh dalam sejarah.
kalau tanya MB Kedah atau Perlis ok juga TAPI tanya tentang KM p pinang.

bodoh tak bertempat.taada kemaluan punya muka.
mempermainkan kesucian agama Islam dgn pertanyaan ini.

HARI INI TERSRERLAH KEBANGANGNGAN IBNU HASHIM

Anonymous said...

Pagi dah meroyan, babi tunggang si kulup.
Jawab jangan tak jawab. Jawab untuk syok sendiri.
Ha ha ha

Anonymous said...

Nasib baik ada mb kelantan boleh smbhyang jenazah. Nak harapkan presiden pas..batang punai pun tak nmpk. Lari nyuruk tak reti

Anonymous said...

Ape jadinye kalo ketua menteri penang imamkan soat jenazah kerana ikut kehendak bani hasim penyokong pas buta tuli?..

Anonymous said...

Itu aje tahap otak ko low IQ

Anonymous said...

tkde apa istimewa pun. dh ahmad yakob ustad klu xtau jd jd imam teruk sgtla. atuk aku tk ustad pun pun blh jd imam solat jenazah...no big deal la ibnu.

kecualilah mat yakob smbil tindakan kpd perompak balak dhn telus dn adil walau dpd pemimpin sendiri... tu baru hebat dn layak jd khalifah islam.

Anonymous said...

bab solat memang laa ambo tabik tp bab bawak ekonomi ke negeri bakpo dok highlight? ekonomi kelate brapo sekrg ni? acu bubuh dlm blog sekali nak tgk....

Anonymous said...

anon 9.38..bnu hashim ni bodoh tak bertempat.kalau dia tanya TKM 1 ok juga sebab dia org Islam tapi al bangang ni kerana taksub buta mempermainkan agama Islam.

cuba tunjuk perangai yg elok dan dakwah KM dgn hikmah dan mudahan dia peluk agama Islam dan jadi imam,tapi ibnu hasim taada akhlak.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails