Sunday, October 21, 2018

Ini, Jejak Kampung Yang Hilang Di Palu.. (C/Perjalanan Gempa Siri 1)

 Beratus-ratus Rumah Muddy Petobo. © Liputan6.com / Fery Pradolo
Catatan Perjalanan GempaBumi siri 1
Ini, Jejak Kampung Yang Hilang Di Palu..

PERJALANAN ke Kampung Jono Oge telah dihentikan. Jalan tar dipotong. Sebahagian orang berdiri di hujung jalan. Merakam dengan telefon bimbit sambil menggelengkan kepalanya. Tanda tidak percaya pada bencana. Kampung itu hilang. Tukar tanah berlumpur.
Jono Oge Village memasuki Kabupaten Sigi, Sulawesi Tengah. Tiada lagi bangunan berdiri apabila dilihat dari penghujung kesalahan. Semuanya bergeser. Ke Arah Kampung Langaleso. Kami cuba melihat lebih dekat. Di bawah jalan raya kira-kira 2 meter tinggi.


Beberapa lokasi masih berlumpur. Mesti berhati-hati untuk mengetatkan kaki. Dari atas kami berjalan dengan sekumpulan TNI (Tentera Nasional Indonesia) dan sukarelawan dari FPI (Front Pembela Islam). Mereka merancang untuk berpindah. Apabila peralatan berat itu belum dimasukkan. Tumpuan pengendalian pemindahan masih di kawasan Kota Palu.

Berjalan hingga beratus-ratus meter, kami berhenti. Lokasi kami sebelum ini adalah perumahan. Kini ia telah mengubah bidang jagung. Kilang itu masih berdiri. Sebenarnya, ada yang telah memasuki hak untuk dituai. Jagung manis adalah salah satu komoditi utama di Sigi.

Para sukarelawan TNI dan FPI terus berjalan. Kami berhenti. Bertemu dengan lima orang. Mereka membawa cangkul dan crowbars. Di sini kita berjumpa dengan Mahse. Dia bukan warganegara Jono Oge. Tetapi sudah enam hari di lokasi. Mengaku sedang mencari anak perempuannya.

Mukanya letih. Walau bagaimanapun, semangatnya tidak pudar. Dia percaya lokasi anak perempuannya ada di sini. Berhampiran kilang jagung dan kawasannya agak berlumpur. 

"Saya bertanya kepada orang pintar (paranormal), dia menunjukkan ciri-ciri lokasi seperti ini," kata Mahse kepada kami.

Semua usaha telah dibuat. Sehingga saya bertanya wangsit dari psikik. Sudah sedar, mencari anak dalam keadaan hidup adalah mustahil. Sebagai ibu bapa, dia hanya mahu mencari tubuhnya. Mahu melihat kali terakhir.

Anak perempuannya pada masa itu sedang menghadiri aktiviti di Pusat Latihan GPID, Jono Oge Village. Lokasi di Gereja Patmos. Dengan sekitar 150 kanak-kanak lain dari SMA Negeri 2 Palu. Diduga ramai mangsa dari situ. Selain itu, lokasi gereja beralih kepada 3 kilometer. Jarak diukur menggunakan GPS dari jalan yang dipotong ke titik Langaleso Village. Lokasi terakhir tanah dan bangunan berhenti. Banyak serpihan dari bekas gereja telah ditemui di sana.

Mahse bukan satu-satunya ibu bapa yang mencari badan anaknya. Apabila kami tiba di Kampung Langaleso, terdapat juga Yoma. Wanita itu pertama kali datang ke lokasi. Melihat bagaimana sebuah kampung dimusnahkan oleh gempa bumi dan puak.

Kesedihan masih menyelubungi Yoma. Menangis tidak boleh ditangkap. Dia masih penasaran, mencari anak perempuan termuda bernama Diana Melinda. Gadis berusia 17 tahun itu turut menghadiri aktiviti-aktiviti di Gereja Patmos. Sebagai jawatankuasa untuk kegunaan.
Selepas melihat keadaan Kampung Jono Oge, wanita itu mula menyatakannya. Ketahui bahawa sukar untuk mencari mayat anak perempuannya. "Saya hanya teringat kali terakhir saya berjumpa. Dia kelihatan sangat cantik, memakai pakaian merah jambu," kata Yoma.
Daripada beratus-ratus pelajar di Pusat Latihan GPID ada juga yang selamat. Seperti yang dialami oleh San Sebastian Ariel. Pelajar kelas X SMA Negeri 2 Palu telah diselamatkan setelah memeluk batang pokok itu dengan ketat. Dia berlari ke arah belakang gereja apabila 7.4 pada skala Richter melanda pada 28 September sekitar 5.30 WITA. Sekarang dia telah dipindahkan ke Makassar, Sulawesi Selatan.
Joab, bapa San, membantu menyelamatkan. Dia dan isterinya menuju ke lokasi sejurus selepas kejadian itu. Jarak dari rumahnya adalah sekitar 12 km. Tiba di Kampung Jono Oge, keadaan menjadi gelap. Hanya gunakan lampu suluh dari telefon bimbit. Berjalan ke bawah. Cari tempat di mana kanak-kanak itu. Sehingga bertemu dengan salah seorang yang selamat. Dari situ dia mendapat maklumat mengenai lokasi gereja.
Perjalanan yang berat. Tanah masih berlumpur. Berjalan lebih dari 1 km. Sehingga taksiran lokasi kanak-kanak ada, terdapat beberapa orang yang selamat. Dari kejauhan mereka memberi isyarat menggunakan lampu telefon bimbit. Lokasi telah didekati. Dan berjumpa dengan kawan rapat anaknya, dan juga menjadi mangsa. Ternyata anak itu bersebelahan dengan kirinya.
Menemui pokok kelapa yang jatuh, di mana Joab melihat seseorang yang memegang batang pohon kelapa yang jatuh. Pegang kepala dan pastikan bahawa ia adalah anak. 
"Saya memalingkan kepalanya dan pastikan ia adalah San, anak saya," kata Joab. 
Kami belum jumpa San. Kedudukannya sekarang di Makassar. Dia dipercayakan kepada saudara lelaki Joab. Sengaja berpindah untuk mengurangkan trauma anak itu.
Kesan pembubaran
Berikutan dengan Kampung Jono Oge, kami menuju ke kawasan Pombewe Village. Sebelum ini, beliau telah berhenti di tapak pemukiman Jono Oge. Di situ terdapat Sukatno. Lelaki berusia 50 tahun itu dikatakan keliru di mana dia akan hidup. Rumahnya hilang dalam kotoran. Nasib baik dia dan keluarganya selamat.
"Kita tidak tahu di mana kita akan hidup lagi, tidak lagi rumah kita," kata Sukatno. 
Beliau adalah warga transmigran dari Banyuwangi, Jawa Tengah. Sejak tahun 1980-an, beliau telah tinggal di Sulawesi Tengah. Setiap hari bekerja sebagai petani.
Dari Kampung Pombewe, lokasi ini menggeser titik permulaan tanah. Terdapat sungai pengairan di atasnya. Penduduk setempat biasanya memanggil koala. Keadaannya kering. Bahagian arah Jono Oge Village runtuh. Tanah itu berpecah. Malah pintu airnya rosak teruk.
Diduga dari sana air masuk melalui tanah berpecah. Plus air dari bawah tanah. Membuat sawah dan bangunan rumah diangkat dan diseret kerana pembubaran fakta. Jarak antara Pombewe ke Langaleso adalah 3.7 km apabila diukur menggunakan GPS. Sedangkan data BNPB mencatatkan jumlah kawasan Jono Oge Village yang terjejas mencapai 202 hektar.
 Kesan pembubaran di Perumnas Balaroa REUTERS / Beawiharta
Aliran koala berasal dari Pengairan Gumbasa Weir. Berdekatan empangan, terdapat Kampung Sibalaya. Ia mengambil masa kira-kira 30 minit untuk menggunakan motosikal dari Jono Oge. Kesannya adalah kerana kawasan tersebut sama seperti Jono Oge. Peralihan. Walau bagaimanapun, ia tidak seteruk Jono Oge. Belum diketahui sejauh mana atau berapa banyak mangsa yang terselamat ketika kami tiba. Ramai di antara mereka kini dipindahkan ke lokasi pasar berhampiran tempat kejadian.
Dari Sibayala, kami pergi ke Petobo. Masukkan kawasan Palu City. Kawasan ini paling teruk terjejas oleh gempa bumi dan tanah runtuh akibat pencairan. Hulu dari tanah longsor di Jalan H. Soeharto. Bermula dari koala. Aliran pengairan selari dengan Kampung Sibalaya dan Kampung Jono Oge.
Apabila dilihat dari jambatan melalui aliran koala, jalan ke Kampung Petobo merosot. Sekitar 50 meter lebih daripada jambatan, hanya jalan runtuh. Rumah di sebelah kiri dan kanan masih berdiri. Tidak jauh, jalannya terputus. Mengukur jarak menggunakan GPS dari kerosakan ke lokasi terakhir tanah runtuh di Jalan Dewi Sartika, mencapai 2.3 Km. Walaupun BNPB berkata kawasan yang terjejas oleh pembubaran itu mencapai 180 hektar daripada jumlah kawasan Petobo sekitar 1,040 hektar.
Melihat keadaan Jalan H.M Soeharto, jelas bagaimana kawasan itu rata. Setakat mata dapat melihat, hanya tanah mengangkat dan serpihan rumah dilihat. Dimusnahkan. Mungkin itu adalah kata yang paling sesuai untuk menggambarkan keadaan Petobo selepas gempa bumi dan puak-puak.
Mengesan kawasan Petobo. Kami bertemu mangsa. Dipanggil Subhan Kacong. Beliau adalah ahli perniagaan kayu dan gerai makanan. Rumah itu tiga tingkat. Selepas didedahkan kepada pembubaran, hanya lantai teratas dilihat. Nasib baik dia dan keluarganya selamat.
Proses penyelamatan dramatik. Apabila gempa besar tiba, Subhan berada di rumah. Terdapat dua ibu bapa dan seorang menantu perempuan. Satu demi satu dia menyelamatkannya. Dia membawa semua orang. Ibu bapa lelaki di punggungnya, ibu biologinya telah dikeluarkan dengan menggunakan tangannya dan ibu bapa mertua yang tersangkut di bahu kiri Subhan. Dia berlari. Sekitar 20 meter dan hentikan batu. "Saya tidak tahu jika saya boleh menahan mereka, tiba-tiba ada kuasa," kata Subhan.
Di atas tanah yang kukuh, dia berdiri. Tidak lama selepas kejutan gempa, terdapat puak. Tanah di mana dia berdiri beralih. Malah berpecah dan diangkat. Semasa memegang ibu bapanya, beliau berdoa. Minta keselamatan dari pencipta. Bersyukur, doanya telah dihantar. Mereka semua terselamat. Sedang anak dan istrinya berlari ke Jalan Dewi Sartika.
Subhan masih cuba menyelamatkan seluruh hartanya. Mencari dokumen penting boleh disimpan. Dibantu oleh tiga adiknya. Sehingga kali terakhir kita bertemu, tidak banyak yang dapat diselamatkan. Subhan meletak jawatan. Keluarganya kini tinggal di rumah kedai berhampiran Jalan Dewi Sartika.
Kawasan rawan
Penduduk Petobo lain, Makmur, tidak menjangkakan banyak selepas kejadian itu. Rumahnya telah musnah. Sukar untuk mencari. Hanya bersyukur masih diberikan peluang untuk hidup. 
"Ini bermakna bahawa kita yang masih selamat diminta lebih baik," katanya.
Diakui, kata Makmur, kondisi tanah di Petobo tidak seharusnya cocok untuk perumahan. Hampir semua rumah di sana menggunakan telaga suntikan untuk mendapatkan air. Tidak perlu menggunakan paip panjang. Kurang daripada 5 meter boleh mendapatkan air.
Harga tanah di sana juga berpatutan. Menurut NJOP, katanya harga rata-rata Rp 150 ribu hingga Rp 200 ribu per meter persegi. Sejak tahun 2003 dia tinggal di sana. Memang, setakat ini tidak pernah ada sebarang pemberitahuan mengenai keadaan Petobo dari kerajaan tempatan.
 Petobo 2018 
Sejak 2012, Agensi Geologi telah menjalankan penyelidikan mengenai keadaan tanah di Palu dengan kerjasama Bappenas. Keputusan menunjukkan bahawa Palu diklasifikasikan sebagai rantau yang mempunyai potensi yang sangat tinggi untuk mengalami pencairan. Walau bagaimanapun, penempatan terus dibina di kawasan yang berisiko mengalami kecairan kumpulan.
Sedangkan dengan hasil ini, setiap wilayah harus tahu tentang kondisi tanah tersebut. Bagaimanapun, kebangkitan pembangunan dianggap sebagai punca. Terutama dalam memberikan kebenaran. Kerajaan tempatan didakwa masih tidak selektif dalam menyediakan permit bangunan.
Keadaan ini diakui oleh Ketua Data BNPB, Pusat Informasi dan Hubungan Masyarakat, Sutopo Purwo Nugroho. Beliau menyebutkan jumlah mangsa dan kerosakan di kawasan Petobo kerana susunan itu tidak sesuai dengan potensi data kawasan yang rentan. Kawasan tersebut, termasuk di atas tanah, berpotensi terjejas oleh pencairan jika terjadi gempa bumi.
"Kewujudan pencairan semasa gempa bumi menyebabkan kerosakan bangunan dan kehilangan nyawa di Bandaraya Palu lebih besar daripada kawasan lain," kata Sutopo. 
Atas sebab ini, peta mikrozonasi yang berkaitan dengan risiko gempa bumi dan pencairan perlu diambil kira dalam penyusunan semula ruang Bandaraya Palu dan kawasan-kawasan yang rawan bahaya yang lain.
Kejadian gempa bumi, likuidasi dan bencana tsunami di Kota Palu, Kabupaten Donggala dan Sigi telah terjadi. Banyak kerosakan. Ramai mangsa tidak dapat hidup. Walaupun sebahagian daripada mereka kini selamat. Tinggal di tempat perlindungan dan tidur sesak.
Kerajaan Bandar Palu merancang untuk menjadikan kedua-dua wilayah menjadi monumen. Di Petobo dan Balaroa. Bagi mereka yang terselamat, rancangan itu akan dijadikan tempat perlindungan sementara. Mereka akan dipindahkan ke lokasi baru. Penduduk Balaroa akan dipindahkan ke Upper Balaroa, Palu City. Sementara penduduk Petobo dan Jono Oge dipindahkan ke Natabaru, Kabupaten Sigi.
Bagi rantau Balaroa, kira-kira 1,500 unit rumah telah rosak dan musnah. Manakala di Jono Oge terdapat kira-kira 300 rumah. Sementara Petobo, 2,051 rumah terjejas oleh puak-puak itu. ia terbahagi kepada 1,833 unit rumah rosak teruk dan 218 rumah rosak ringan. (IH/Rabu, 17 Oktober 2018)
Bersambung Insya Allah.

5 comments:

Puaka Rimba said...

MasyaAllah....teringat Bah Merah melanda Kelantan yg lalu. Adakah itu tanda kemurkaan Allah?. Ingat Bah, teringat Lobai. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Aku melihat satu vedeo di u tiub...dipaparkann pada hari kejadian sunami di adakan upacara memuja pantai diPalu seblm sunami...dihadiri seribu orang...selesai upacara pemujaan datanglah ombak besar....acara khurafat...

Selepas ini tiada lagi upacara ini..

Anonymous said...

Lobai gondolkan bukit nak balak...

Anonymous said...

Apabila bumi diguncangkan dengan guncangannya (yang dahsyat),

dan bumi telah mengeluarkan beban-beban berat (yang dikandung) nya,

dan manusia bertanya: "Mengapa bumi (jadi begini)?",

pada hari itu bumi menceritakan beritanya,
karena sesungguhnya Tuhanmu telah memerintahkan (yang sedemikian itu) kepadanya.

Pada hari itu manusia ke luar dari kuburnya dalam keadaan yang bermacam-macam, supaya diperlihatkan kepada mereka (balasan) pekerjaan mereka.

Barang siapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarah pun, niscaya dia akan melihat (balasan) nya.

Dan barang siapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarah pun, niscaya dia akan melihat (balasan) nya pula.

(Ingatlah) pada hari (ketika) kamu melihat keguncangan itu, lalailah semua wanita yang menyusui anaknya dari anak yang disusuinya dan gugurlah kandungan segala wanita yang hamil, dan kamu lihat manusia dalam keadaan mabuk, padahal sebenarnya mereka tidak mabuk, akan tetapi azab Allah itu sangat keras.

sikit ja tu nak dibanding bencana hari kiamat yang dijanjikan
oleh tuan punay alam ni.

ted manoff said...

kOMEN DI ATTAS, TAK USAH MEREPEK LA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails