Friday, October 26, 2018

Hutang RM 1 Trillion: G/Eng Belit Tipu Rakyat, Kantoi Di Parlimen




SHAH ALAM – Mantan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berkata Menteri Kewangan, Lim Guan Eng mengesahkan bahawa hutang kerajaan kekal pada RM686 bilion, berbeza dengan apa yang dicanang menteri itu sebelum ini di depan rakyat.
Menulis dalam Facebook, Najib berkata pengesahan Guan Eng itu menerusi jawapan bertulis kepada ahli parlimen, semalam.
Kata Najib, apa yang dicanang oleh Guan Eng selama ini bahawa hutang berjumlah RM1 trillion itu adalah sebenarnya termasuk pembayaran pajakan sehingga tahun 2045. 
“Apa kata anda masukkan sekali kesemua bayaran pajakan dan perjanjiaan sewaan sehingga tahun 2100, Tentu propaganda hutang negara boleh naik sehingga RM2 trilion ataupun RM3 trilion. Lebih sedap didengar berbanding RM1 trilion,” sindir beliau.
Najib turut memuatnaik gambar jawapan bertulis Guan Eng itu di Facebook. 
Jelas Najib, kerajaan telah mengeluarkan RM87.5 bilion hutang baru dari Januari hingga September di mana berdasarkan laporan Bank Negara Malaysia (BNM), jumlah keseluruhan hutang pada penghujung Mac 2018 ialah RM705 bilion atau peningkatan RM19 bilion memandangkan hutang rasmi kerajaan kekal pada RM686 bilion pada penghujung 2017.
“Ini bermakna kerajaan baharu telah meminjam sehingga RM60 bilion lagi hutang baharu sejak mereka ambil alih pentadbiran.
“Jawapan Guan Eng juga mengesahkan bahawa tahap hutang kerajaan BN bagi tempoh 10 tahun hanya meningkat daripada 49.8 peratus pada 2010 kepada 50.8 peratus pada 2017,” katanya.
Menjelaskan lebih lanjut, kata Najib, peningkatan ini turut disifatkan Guan Eng sebagai dasar kitaran balas (counter cylical), termasuk pakej rangsangan RM67 bilion, yang bermakna kerajaan BN telah mengambil langkah-langkah wajar untuk meminjam dan berbelanja bagi menyelamatkan negara dari terjerumus ke dalam kemeseletan.
“Disebalik segala propaganda dan putarbelit serta penipuan di luar parlimen untuk memburukkan kerajaan lalu, apabila di Parlimen, mereka dikehendaki bercakap benar.
“Ini jawapan rasmi bertulis parlimen. Boleh baca,” kata Najib. -SuaraTv

16 comments:

Anonymous said...

Jibol jibol. Ko yg buat hutang bertimbun.ko yg buat negara jd meleset. skrg ko menyalak nk bgtu yg hutang dulu tu sikit je.buat hutang demi negara tak terjerumus kemelesetan je alasannya.

Namun kami sebgai ahli pas, kita wajib sokong najib. Walaupun beratus juta duit, emas dia simpan dlm rumah..dia pemimpin yg menjlankan undg2 islam.lagipun dia melsyu islam. Sikit2 emas, beg yg dia simpan tu takpe.sebb dia khalifah yg membntu prjuangan pas sblm ini. Dia bagi wang ehsan kpd kelantan.

Hidup pas!

cik siti said...

2 komen di atas babi kurap tunggangan si kulup. Dah tak da hujah menyamar. otak dijajah si kulup bukan Islam tahap sampah!

Anonymous said...

dulu semua soalan dijawab tak tau
sekarang semua dh tau
kita tknk pm yg jd zombie... sat tau sat tk tau

Anonymous said...


Siapa suruh lari setiap kali selepas. bentang belanjawan negara.

Ya tak ya ..

Masa Najib bahas di Parlimen, ramai Menteri tak ada. Kosong tempat duduk.

Yang penting sekali tetapi sebaik nya hadir, ialah apabila dalam Parliament samada menyampaikan lapuran samada se cara bercakap atau menulis, buat se cara jujur dan benar.

Tindakan LGE tepat sekali pun apa yang di ucap dulu tak sama dengan lapuran yang di beri.

Walau apa pun, persoalan nya ia lah bagaimana nak selesaikan hutang ?

Jika tidak ada skandal 1MDB .. Ada kah hutang negara yang sebenarnya se banyak itu ?

cik siti said...

Padanlah Mohammad Azren, babi tunggang si kulup LGE. Jilatlah terus juboq LGE yang berlendir itu. Bagilah bini kamu pada LGE macam Ted Manoff.
asar otak dijajah kafir.

Teruskan jilat.. ha ha ha

Anonymous said...

Siapa si kulup
[ antilebaikulub said...
1. T.kasih. Kerana ramai yang kait PAS dengan kahwin 2,3,4,. Ada juga yang tuduh ahli PAS kahwin 5, itu tak perlu layan itu geng jahil agama. Nak fitnah pun biar menasabah.

2. Mengatakan ramai 'lebai PAS' kahwin poligami, menunjukkan lebai PAS itu mempunyai kesihatan seks yang baik, ramai anak dan tak takut, tak dapat rezeki seperti orang yang tak beriman.

3. Bukan seperti 'lebai kulub'. Lebai kulub ertinya mereka kuncu2 PH yang suka diperintah oleh orang kulub tak bersunat atau berkhatan, penuh tahi palat. Bukan perintah saja, bahkan dalam blog ini (ted manoff) ada yang mengaku sanggup beri 'puki bini'nya (maaf, itu yang dia sebut) kepada pakar rujuk mereka 'lebai kulup' Lim Guan Eng.

4. Lebai2 kulup ini, kebanyakannya beristeri 1, biasanya takut bini, nafsu ada tetapi tenaga tiada, bahkan ada yang rindu jadi pondan.(adanyang pilih nama kejora bapok dll). Atau isterinya jadi perkakas antik saja.]

Anonymous said...

siti pengotor otak dipenuhi lucah terlampau. perlu dirotan ni.

Anonymous said...

En siti lgbt pas..

Anonymous said...

Hutang rasmi campor hutang 1 mdb gst dan incometax sudah lebih 700 billion...blm masuk hutang ecrl dan hsr.

Angka hutang lebih 700 billion sudah amat besar untuk dibayar balik setiap tahun...bayar bunge saja dah bilion2 tiap tahun...

Pembayaran hutang ditanggong oleh rakyat melalui kutipan cukai...hasil negara tidak cukup untuk bayar hutang bila harga minyak jatuh...najib batalkan subsidi minyak sawit dan minyak petrol....harga minyak yg naik tiap bulan jadi naik tiap minggu...

Najib kenakan gst keatas kapla rakyat kerana nak bayar hutang...

Najib hutang lagi nak bina ecrl dan hsr termasuk beli kapal msritim dan tldm dgn cina komunis...

PH terpaksa potong dan batal projek yg tinggi harganye bagi bayar hutang sediada...

Nasib baik PH menang....rakyat legaa...pas tak boleh diharap bodooh...

Anonymous said...

Pas kelantan makin menambah hutang....hutang dulu blm bayar dah mintak hutang baru nak bayar gaji...

Pas hidup untuk berhutang...tak reti nak bayar...lobai kulup punye kepandaiam..

Anonymous said...

Lobai kulup lobai yg menambah hutang tapi tak reti nak bayar hutang...jadi dah jelas siapa lobai kulup yg hentam duit haram najib..

cik siti said...

Sekarang si kulup dan baruanya mamak tongkang perintah Msia pon hutang banyak. 2X5

Ha ha ha

Anonymous said...

baru beberapa bulan perintah..tentulah hutang tu dr bn dan pas

Anonymous said...

Bijak politik ph. Satu lagi punca kewangan ph. Nanti baki masuk poket.
Penyokong ph yang taksub terbeliak biji mata. Sebab nanti ada bahagian untuk mereka sebagai pulangan memfitnah parti lobai yang bersih jernih.

Satu lagi punca kewangan ialah royalti minyak kelantan dan trengganu.

Satu lagi punca kewangan ialah peruntukkan persekutuan kepada kelantan dan trengganu.

Hebat lanun politik ph yg diketuai oleh dajjal guang en. Angguk saja pm madey yg dah hilang kuku dan taring. Harimau tua yang tak tahu nak insaf.

Anonymous said...

Metaliti Barua2 penyembah PH dan LGE Tokong... Bila didedahkan fakta bertulis yang dibentangkan di Parlimen pun Barua2 ni semua masih menyalak salahkan orang lain dikaitkan sekali PAS untuk melepaskan geram.

Anonymous said...

dh ibnu mnjadi lidah najib.. kira wajib kena sekalilah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails