Monday, October 22, 2018

Dewan Kecoh!! Guan Eng Tuduh K'tan Tak Mampu Bayar Gaji!

Hasil carian imej untuk guan eng kantoi

Dewan kecoh !! 

Guan Eng tuduh Kelantan Tak Mampu Bayar Gaji!


Terima kasih Pengomen!!
Diangkat dari komen di blog ini..October 22, 2018 at 3:11 PM 
Dewan Rakyat kecoh Lim ‘usik’ Kelantan tidak bayar gaji penjawat awam Mohamad Fadli - October 22, 2018 1:07 PM 666 Shares
Cuba Dengar habis video di atas, apa jawab PAS.. 


KUALA LUMPUR: Dewan Rakyat hari ini kecoh sebentar apabila kenyataan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng yang mendakwa Kelantan tidak mampu membayar gaji penjawat awamnya menimbulkan perdebatan.

Lim berkata demikian ketika menjawab soalan tambahan Ahli Parlimen Kota Bharu, Datuk Takiyuddin Hassan, sama ada negeri Pantai Timur, iaitu Kelantan, Terengganu dan Pahang boleh meneruskan projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) sendiri jika kerajaan Persekutuan memutuskan untuk membatalkan projek itu.

“Berkenaan Kelantan, Terengganu ingin ambil alih jika (kerajaan batalkan projek ECRL) saya tunggu surat jika mereka mahu berbuat demikian.

“Saya fikir macam mana Kelantan mampu buat bila gaji perkhidmatan awam tak boleh bayar,” katanya.

18 comments:

ted manoff said...

Betul apa yg dikata guan eng tuu..kenapa perlu menafikn..

cik siti said...

Sokong apa yg dikata oleh lim guan eng.

cik siti said...

ted manoff bodoh, tak faham. Jadi babi tunggang si kulup. klon nama saya.

ted manoff said...

Aku ted manof terpaksa buat begitu, kerana dedak..

Carlos Santiago said...

hahahahaha... takleh trima kenyataan ke ibnu

bankami.blogspot.com

cik siti said...

Guan Eng tak boleh terima kenyataan. Guna speaker..

Anonymous said...

Hakikatnya, Kelantan penerima bantuan kewangan terbesar - Lim Guan Eng

Bernama | Published September 08, 2018 17:47 MYT
Sehingga 30 Jun lepas, katanya jumlah pendahuluan yang telah disalurkan kepada negeri itu berjumlah RM550 juta, juga merupakan penerima terbesar bantuan tersebut. - Foto Bernama
Sehingga 30 Jun lepas, katanya jumlah pendahuluan yang telah disalurkan kepada negeri itu berjumlah RM550 juta, juga merupakan penerima terbesar bantuan tersebut. - Foto Bernama

PUTRAJAYA: : Kerajaan Negeri Kelantan merupakan penerima terbesar bantuan kewangan defisit dan bantuan kewangan pendahuluan daripada Kerajaan Persekutuan berjumlah RM913 juta, kata Menteri Kewangan Lim Guan Eng.

Beliau berkata sejak 2013 hingga 2017, Kelantan menerima sebanyak RM363 juta bantuan kewangan defisit, yang merupakan pemberian kepada negeri-negeri yang menghadapi kekurangan wang dalam akaun mengurus.

"Pemberian tersebut disalurkan kepada Kerajaan negeri yang mengalami defisit, di mana hasil tidak mencukupi untuk membiayai perbelanjaan mengurus seperti emolumen, sewa, utiliti dan perbelanjaan operasi yang lain," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Lim berkata kerajaan negeri bertanggungjawab untuk mengamalkan pengurusan kewangan berhemat dengan memastikan perbelanjaan tidak melebihi hasil negeri.

"Kerajaan Negeri Kelantan diperhatikan telah mencatat defisit akaun mengurus untuk lebih daripada lima tahun berturut-turut," katanya.

Lim berkata tanpa bantuan pemberian defisit daripada Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri Kelantan tidak akan mampu untuk menampung bayaran emolumen kepada kakitangan kerajaan negeri.

"Pada 2017, hanya dua negeri yang menerima pemberian defisit iaitu Kelantan dan Perlis," katanya.

Lim berkata Kerajaan Persekutuan juga memberi pendahuluan kepada Kerajaan Negeri Kelantan daripada Kumpulan Wang Pendahuluan, iaitu tabung pusingan yang bertujuan membantu negeri-negeri mengatasi masalah aliran tunai.

Sehingga 30 Jun lepas, katanya jumlah pendahuluan yang telah disalurkan kepada negeri itu berjumlah RM550 juta, juga merupakan penerima terbesar bantuan tersebut.

"Daripada jumlah itu, pendahuluan yang masih tertunggak dan belum dibayar balik oleh Kerajaan Negeri Kelantan ialah sebanyak RM384 juta," katanya.

Di samping itu, Lim berkata Kerajaan Persekutuan juga memberi pinjaman kepada Kerajaan Negeri Kelantan dengan baki pinjaman belum selesai berjumlah RM1.4 bilion dan tunggakan sebanyak RM434.5 juta, sehingga 30 Jun lepas.

"Tahap tunggakan pinjaman juga menunjukkan ketidakmampuan kerajaan negeri untuk memenuhi dan menguruskan komitmen kewangannya," katanya.

Lim berkata Kerajaan Persekutuan berharap Kerajaan Negeri Kelantan dapat mengurus hal ehwal kewangan negeri dengan lebih bertanggungjawab dan berhemah seperti yang dinyatakan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, selain meningkatkan hasil secara profesional dan sistematik bagi mengurangkan kebergantungan kepada Kerajaan Persekutuan.

-- BERNAMA

Anonymous said...

Nak bayar gaji tak lepas sembang nak bina sendiri ECRL..

Pas takabbur?...pas buat lawak mega..

Ato pas ade cadangan bagi konsessi kpd cina kominis?..

Anonymous said...

Dapat duit bantuan PH pas beli kete mewah...

Anonymous said...

Kerajaan pas bergantung wang kerajaan PH...pas tak mampu jana ekonomi dan bangunkan kelantan..

Pas buat lawak nak perintah putrajaya...lingkop malaysia...

Anonymous said...

Zaman najib lagi dah bangkitkan pas tak mampu bayar gaji..perlu bantuan wang kerajaan BN...

Masih eksyen lobai pas..

Anonymous said...

Tembak lagi Pak Asim, biar meroyan terus. menggelupur babi tunggang si kulup..
Ha ha ha.

Puaka Rimba said...

Inilah yg dinamakan Lobai menolak hakikat. Dah lah nasib kerajaan negeri ibarat OKU Kudung Kaki, ada Hati nak masuk UFC. Hehehekikikihahahakahkahkah

Puaka Rimba said...

Lobai berangan nak laksana ECRL, nasib Lebuhraya Rakyat untuk ke surga pun entah-berantah. Atau ini sekadar buat modal untuk kutip derma lagi ,macam yg dolu-dolu...... Itu ajelah kemahiran yg Lobai ada pun. Hehehekikikihahahakahkahkah

Pak asim said...

Peng peng peng!"",aduh aku nk tembak ph pas pulak kena! Asal aku tembak peluru kena batang hidung sndiri,kihkihkih.

Anonymous said...

Istiharkan saja Kelantan negeri muflis.

Sebenarnya PAS nak ikut cara Najib.

Guna syarikat besar Dari luar negara untuk buat projek tersebut.

Otak Lobai sama lah jugak dengan otak songkok tinggi...

Kerja Lobai hanya buka satu syarikat se umpama 1MDB sebab Lobai telah di beri taklimat selama 2 jam.

Tak bayar gaji akan dapat di selesaikan dengan ada nya perniagaan se umpama itu.

Cuma buat tak ikut cara tak betul maka sudah nya pun jadi tak betul. Sebab akan terjadi banyak transaksi ...

Anonymous said...

AWAK KENAL SAYA SIAPA??..SAYA YB KE AWAK YB..DIAM..DIAM !!!BABAI TUNGANGGAN LGE NAK TULIS KOMENT ..!!ESOK DIAKHIRAT DIBANGKITKAN BERSANA MAHATIR LKS LGE...UMNOBARISAN KITA DAH KENAL 60TAUN SKRG ALLAH NAK BAGI KENAL PULOK PAKATANDAP,,,

WAHAI ORG BERIMAN MARILAH KITA MENJADIKAN ALQURAN/A;HADISH SERTA IJTIHAD ULAMAK SBGAI PANDUAN HIDUP KAMI JAUHI KAMI JADI BIADAP PADA MU DAN RASUL MU SERTA PARA ULAMAK..

Anonymous said...

Guan eng adalah dajjal yang lahir di malaysia yang kelahirannya untuk merosakkan islam. Pencetus fitnah kepada tghh dan islam. Penyambung lidahnya adalah ted dan yg sekutu dengan nya.

Sepatutnya ted sokong islam bukan guan eng yang kafir. Pelik mengapa ted tidak matang dan beriman dan terus menerus menghentam islam. Seluruh rakyat malaysia elok berdoa agar ted kembali kepada islam dan berhenti menghina islam. Dan jiwa jahat itu berpahala jika digunakan untuk menghentam kafir laknatullah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails