Monday, June 05, 2017

Filipina Bedil Bandar Marawi, Rundingan Gagal, 2,000 Penduduk Terperangkap.

 AFP - BEBERAPA penduduk membawa barangan berharga mereka ketika melarikan diri dari bandar Marawi, selatan Filipina kelmarin.



MARAWI, Filipina – Pihak berkuasa Filipina semalam menyatakan bahawa pihaknya cuba berun­ding untuk proses gencatan senjata bagi menyelamatkan kira-kira 2,000 penduduk yang dipercayai masih terperangkap di kawasan kawalan militan Maute di sini sejak dua minggu lalu.
Tentera kerajaan membedil bandar Marawi melalui sera­ngan udara dan melancarkan pertempuran ke atas ratusan lelaki bersenjata yang mengamuk di kawasan penempatan serta mengibarkan bendera hitam kumpulan Daesh.
Semalam, pihak berkuasa Filipina mengesahkan mereka sudah berunding untuk proses gencatan senjata bersama militan Maute bagi membebaskan orang awam yang terperangkap di situ. Bagaimanapun, pertempuran berterusan sepanjang pagi menyaksikan rancangan itu gagal dilaksanakan.
“Terdapat 2,000 orang awam yang memerlukan bantuan segera selepas 13 hari meneruskan kehidupan tanpa bekalan makanan.
“Kami tidak tahu sama ada (perjanjian) gencatan senjata ini dilanggar,” kata jurucakap jawatankuasa pengurusan krisis di wilayah itu, Zia Alonto Adiong kepada agensi berita AFP.
Sejumlah penduduk mengambil tindakan berani untuk menyelamatkan diri masing-masing termasuk seorang ahli politik yang menyembunyikan seramai 71 penganut Kristian di rumahnya selain membawa keluar sekurang-kurangnya 144 orang dari bandar ini.
Perjanjian gencatan senjata pada awalnya dicapai semalam selepas satu mesyuarat antara Presiden Filipina, Rodrigo Duterte bersama Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF) yang merupakan kumpulan pembe­rontak terbesar di negara ini.
MILF menawarkan diri sebagai orang tengah untuk menangguh permusuhan dengan berkomunikasi bersama militan di Marawi, kata Adiong kepada stesen radio DZBB.
Pemberontak MILF diberikan masa selama empat jam sehingga waktu tengah hari (waktu tempatan) untuk membawa keluar orang awam ke tempat yang lebih selamat, kata perunding keselamatan kerajaan, Naguib Sinarimbo.
Bagaimanapun, wartawan AFP melaporkan terdengar bunyi tembakan dan letupan bom secara tiba-tiba ketika pasukan keselamatan memasuki kawasan bandar. – AFP
Peluang Kerja Kutip Buah Di Australia, Gaji RM40-48 Per Jam.. Bagaimana?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails