Wednesday, June 07, 2017

19 Jawatan, G/Eng Terdedah Rasuah, – Dr Tan Chuan Hong



AIDCNews– 06/06/17 – Ketua Menteri Lim Guan Eng sedang meniti ke arah pintu rasuah apabila memegang 19 jawatan penting di negeri itu secara serentak kata Setiausaha Organisasi MCA Pulau Pinang, Dr. Tan Chuan Hong
“Lim Guan Eng memegang 19 jawatan penting, kuasa mutlak yang cenderung untuk disalahgunakan
“Ia menjadi ahli politik yang paling sibuk di Pulau Pinang, ia membingungkan bahawa bagaimana Lim Guan Eng boleh memegang banyak peranan pada satu masa, memegang jawatan Pengerusi dalam badan-badan berkanun kerajaan dan syarikat berkaitan kerajaan,”katanya dalam Facebook.
Menurutnya, kesediaan Guan Eng memegang 19 jawatan penting itu bercanggah dengan polisi yang dicanang oleh beliau sendiri iaitu CAT (Competency, Accountability and Transparency).
“Ini bukan sahaja mengejutkan tetapi juga bercanggah dengan prinsip-prinsip CAT berkaitan dengan nilai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan di mana kerajaan negeri pimpinan DAP mendakwa akan diamalkan.
“Di mana kredibiliti seseorang jika dia memegang semua jawatan yang mempunyai hubungan rapat dengan kedudukannya sebagai Ketua Menteri ? Dan bagaimana pula dengan prinsip perkongsian kuasa yang dianjurkan oleh kerajaan negeri?
“Menjadi Ketua Menteri negeri dan (dalam masa sama memegang) pengerusi pelbagai agensi dan jabatan-jabatan kerajaan berkaitan akan membawa keputusan yang dibuat lemah, dan juga terdedah untuk rasuah dan salah guna kuasa.”
Tambahnya, walaupun terdapat exco-exco dilantik dalam kerajaan negeri seperti Chow Kon Yeow (kerajaan tempatan), Phee Boon Poh (Kebajikan), Law Heng Kiang (Pelancongan) dan Jagdeep Singh (Perumahan), namun mereka hanya watak-watak tambahan sahaja, kerana kuasa mutlak masih terletak di tangan Guan Eng.
“Sekarang Lim Guan Eng secara perlahan-lahan meniti di jalan yang tiada penghujungnya mengenai rasuah, politik geng, permainan kuasa dan rundingan tertutup jualan hartanah dan sebagainya. Semua ini berlaku disebabkan oleh salah urus dalam pentadbiran di Pulau Pinang.
“Monopoli kuasa yang dimiliki Lim Guan Eng bukan sahaja menunjukkan kepimpinan diktator, tetapi juga pengurusan yang lemah dari segi modal insan kerajaan negeri.”


Peluang Kerja Kutip Buah Di Australia, Gaji RM40-48 Per Jam.. Bagaimana?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails