Friday, January 27, 2017

Suku Dayak Pendalaman, Berbondong-bondong Masuk Islam..



KES Suku Dayak yang mengusir Ulama beberapa waktu yang lalu memang tidak layak mewakili dan mengatas namakan suku Dayak, ini fakta mengejutkan di mana pasukan redaksi kami berbicara langsung dengan orang orang yang berhijrah ke dan membantu perjuangan dakwah di suku suku pedalaman Kutai Barat, Kalimantan Timur.

Adalah seorang aktivis islam, Abdullah ja'far nama beliau, memberi khabar gembira kepada kami tentang perkembangan dakwah di pulau Borneo. Berawal dari ketertarikannya dengan sepak terajang sebuah pesantren yang membina mualaf mualaf suku Dayak, akhir nya beliau terketuk hatinya dan terjun langsung membantu sekuat tenaga melalui keahlianya.

Ponpes Assalam, Sebuah pesantren di pedalaman Kalimantan, melalui pengabdian dakwahnya berjaya mengislamkan beribu-ribu mualaf dari suku Dayak. Pondok pesantren Assalam Arya Kemuning, berdiri sejak tahun 1992 di Kecamatan Barong Tongkok, Kutai Barat, Kalimantan Timur.

Tarikh 12 January 2017, Ikrar Syahadat Seorang ibu bernama Lepsika


Setiap hari berpuluh-puluh pendakwah Assalam melakukan pembinaan Islam di desa desa mualaf. Bukan pekerjaan yang mudah, cabaran fizikal dan mental harus dihadapi oleh para pendakwah. 

Jalanan yang tidak lancar, berlumpur, hingga mengharungi luasnya sungai anak Mahakam, sudah menjadi menu sehari-hari pengembaraan dakwah mereka. Dengan kegiatan dakwah terus menerus, saat ini sudah banyak mualaf yang dibina oleh ponpes Assalam, baik di sekitar Barong Tongkok, hingga kampung-kampung terpencil seperti Tering, Temula, lingau, Muara Kalaq, Jerang Melayu, Jempang, dan lain lain.

Semakin banyaknya Muallaf, timbul problem yang belum dapat diselesaikan, ... iya mereka wajib berkhatan .. maka dengan bantuan Ust Abdullah Jaafar Ponpes Assalam melaunching sebuah Even Sosial "Khitan 1000 Mualaf Dayak" dan membuka lebar segenap kaum muslimin untuk menginfakkan sedikit rezkinya untuk even ini. 

Sumbangan ini digalang melalui kitabisa, sila Kaum muslimin muslimat boleh membantu melalui Link https://ktbs.in/vk270. Insya Allah dengan bantuan anda dan Amal jariah yang anda infaqkan akan membantu para mualaf pedalaman untuk menunaikan kewajibanya

"Tidaklah sedekah itu mengurangi harta, dan tidaklah Allah menambah bagi seorang hamba dengan pemberian maafnya (kepada saudaranya) kecuali kemuliaan, serta tidaklah seseorang merendahkan diri di (hadapan) Allah kecuali Dia akan meninggikan (derajat) nya" (HR Muslim)

Pasukan redaksi DakwahMedia menyokong program mulia ini, mari bergabung menjadi orang baik dengan pengumpulan ini ..... Allahu Akbar !!! Kejayaan dakwah!
(IH/Media Dakwah)

Lihat ini..
E-Buku IH-51: Catatan Perjalanan
E-Buku IH-51: Catatan Perjalanan
Perjalanan Ke Kalimantan


PERHATIAN
Peluang kerja kosong di Korea Selatan hanya dengan modal RM3,00 termasuk tambang dan khidmat..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails