Saturday, January 28, 2017

Ibu & Anak Bersiap Jadi Polis Wanita Berhijab Pertama Di Scotland.

Hasil carian imej untuk Ibu dan Anak ini Bakal Jadi Polwan Berhijab Pertama di Skotlandia
Pasangan ibu dan anak, Shafqat (50 tahun) dan Aleena Rafi (19)

EDINBURGH - Pada Ogos tahun lalu, Polis Scotland mula memberi lampu hijau bagi penggunaan hijab sebagai sebahagian daripada pakaian seragam polis wanita. 

Kini, pasangan ibu dan anak, Shafqat (50 tahun) dan Aleena Rafi (19), tengah bersiap menjadi polis wanita pertama di Scotland yang menggunakan hijab ketika bertugas. Begitu program latihan mereka selesai, Shafqat dan Aleena akan tercatat sebagai polis wanita Scotland pertama yang berhijab. 

Menurut Aleena, penggunaan hijab oleh polis akan dapat membantu kemusnahan batasan-batasan tertentu dalam bertugas. Aleena mengakui, masih banyak orang beranggapan, perempuan yang menggunakan hijab mempunyai keterbatasan dan berada di bawah tekanan.

'' Orang masih mempunyai stereotaip terhadap wanita berhijab yang berasal dari kelompok minoriti. Anggapan itu antara lain, perempuan tersebut dipaksa untuk mengenakannya dan dalam keadaan tertindas. Tapi, orang akan melihat, walaupun menggunakan hijab, kami masih boleh melakukan apa-apa. Hijab tidak membuat kami terhad, '' kata Aleena seperti dikutip Herald Scotland.
Hasil carian imej untuk Ibu dan Anak ini Bakal Jadi Polwan Berhijab Pertama di Skotlandia

Hasil carian imej untuk Ibu dan Anak ini Bakal Jadi Polwan Berhijab Pertama di Skotlandia

Hasil carian imej untuk Ibu dan Anak ini Bakal Jadi Polwan Berhijab Pertama di Skotlandia

Hal senada juga diungkapkan Shafqat. Selama ini, orang-orang hanya melihat hijabnya sahaja, tanpa mengetahui lebih dalam tentang penggunaan hijab. 

''Kadang-kadang orang hanya melihat hijab, tanpa tahu sebab-sebab yang ada di belakangnya. Agama kami mengajarkan untuk membantu orang lain. Islam bermakna kedamaian, '' kata Shafqat.

Shafqat dan Aleena mendedahkan, pihak Polis Scotland benar-benar membantu dan menyokong apabila mereka mendaftar sebagai anggota polis. Shafqat dan Aleena memang masuk dalam program rekrutment yang dilancarkan Polis Scotland, 'Positive Action Team'.

Program ini memang bertujuan untuk memberikan ruang kepada orang dengan latar belakang kumpulan minoriti, termasuk Muslim, untuk menjadi polis. 

Kepala program tersebut, Ann Bell, mendedahkan, sambutan masyarakat atas program ini cukup bagus, termasuk ketika memperkenalkan program ini kepada komuniti Muslim dan membenarkan penggunaan hijab ketika bertugas.

'' Bukan bererti, hal ini membuat begitu banyak perempuan berminat untuk menjadi polis. Tapi kami sekurang-kurangnya menunjukan, kami terbuka untuk sesiapa sahaja, '' ujarya.

Sementara Ketua Polis Scotland, Phillip Gormley, mengakui, pihaknya memang berusaha untuk meningkatkan kepelbagaian latar belakang para petugasnya. Sekurang-kurangnya, hanya satu peratus polis di Polis Scotland yang berasal dari kumpulan etnik dan agama minoriti. Sementara itu, peratusan kumpulan minoriti di dalam masyarakat secara keseluruhan tercatat empat peratus.

Gormley mengatakan selama ini polis Scotland memang dianggap belum mewakili semua komuniti yang ada di masyarakat. Untuk itu, pihaknya membuka peluang kepada ahli kumpulan minoriti untuk mendaftar sebagai petugas kepolisian. 

''Kami mempunyai lebih dari 100 calon anggota baru. Mungkin salah satu penyebabnya adalah kerana bolehnya mengggunakan hijab. Jika banyak orang menganggap itu baik maka akan kami lakukan. Kepercayaan dan persetujuan masyarakat menjadi asas kami dalam bekerja, '' katanya. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails