Friday, January 06, 2017

Apa Disebalik Penahanan KSU Oleh SPRM? -Tuan Ibrahim Tuan Man.



Penahanan KSU kementerian tidak dapat mengalihkan pandangan kekecewaan ‘persaraan awal’ Bahri

“Undang-undang sarang labah-labah” dan perasaan kecewa yang diluahkan Pengarah Bahagian Operasi Khas, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Datuk Bahri Mohamad Zain sempena persaraan awalnya tidak dapat ditutup dengan penahanan Ketua Setiausaha Umum sebuah kementerian atas dakwaan rasuah salah guna kuasa.

Malah, sebenarnya penahanan KSU berkenaan menimbulkan tanda tanya mengapa SPRM dapat bertindak kepada penjawat awam dengan mudah tetapi tiada tindakan yang serupa ke atas kes besar seperti SRC International yang juga merupakan anak syarikat 1MDB, yang melibatkan nama-nama ahli politik berjawatan tinggi.

Penahanan KSU sebenarnya menguatkan keluhan Bahri yang dipetik sebagai berkata “amat berdosa kepada seluruh 30 juta rakyat Malaysia kerana kes SRC tidak boleh dibawa ke mahkamah”. 

Tindakan SPRM ini mengundang pelbagai soalan di minda rakyat. Antaranya, siapa yang menghalang kes SRC dan siapa pula memberikan lampu hijau kepada penahanan KSU, jikalau dakwaan Bahri itu benar? Apakah SPRM benar-benar bebas dalam melaksanakan tugasnya?

Kecekapan SPRM dalam memerangi rasuah perlu diimbangi dengan keadilan dalam tindakan. Segala tindakan perlu adil dan kelihatan adil, tanpa sebarang pilih kasih. Jangan sampai penjawat awam merasakan mereka dijadikan kambing untuk orang politik berkuasa kelihatan alim.

Oh ya, apa khabar Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah?

Tuan Ibrahim Tuan Man

Timbalan Presiden PAS
5 Januari 2017 - HARAKAHDAILY 5/1/2017

PERHATIAN
Peluang kerja kosong di Korea Selatan hanya dengan modal RM3,00 termasuk tambang dan khidmat..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails