Tuesday, September 13, 2016

Selamat Hari Raya Korban. Tapi, Ini Cina S'pura Petisyen Sembelih Korban!

Hasil carian imej untuk selamat hariraya korban

BEGINI keadaannya apabila kebebasan bersuara digunakan tanpa batasan waima menyentuh sensitiviti penganut agama lain kononnya ia terpaksa dibangkitkan atas nama hak asasi manusia. 

Bagi yang tahu kisah nasib umat Islam di Singapura, pasti tahu bagaimana peritnya apabila kaum bukan Islam menjadi pemerintah mengharamkan azan dilaungkan menerusi pembesar suara di masjid sejak awal 1970-an. 

Tindakan itu diarahkan perdana menteri republik tersebut waktu itu, Lee Kuan Yew konon ia ganggu masyarakat bukan Islam dan hujah lebih dahsyat, masjid masih tetap tidak penuh jemaahnya meskipun berkumandang azan! 
Hasil carian imej untuk korban hari raya

Hasil carian imej untuk korban hari raya

Terbaharu, ketika umat Islam Singapura bergembira menjalani ibadah korban sempena Hari Raya Aidiladha bulan lalu, seorang bukan Islam dikenali hanya sebagai Nicole L mencetuskan kontroversi di negara pulau kecil tersebut. Wanita tempatan itu dilaporkan media sosial telah menghantar tuntutan menerusi laman petisyen terkenal antarabangsa Change.org untuk Majlis Ugama Islam Singapura (MUIS) mengharamkan penyembelihan korban. 

Dia mendakwa kononnya aktiviti tahunan tersebut bukan sahaja kejam kepada haiwan malah tidak sesuai ditonton kanak-kanak kecil, selain bimbang kaedah sembelihan oleh penderma korban itu sebagai kurang berpengalaman. Hujah Nicole nyata dangkal kerana semua tahu kaedah penyembelihan secara Islamlah yang paling tidak kejam dan tidak menyakitkan haiwan, bahkan ada adab-adab tertentu termasuk penggunaan pisau tajam yang bersih. 

Tuduhan jahat wanita itu konon haiwan disembelih sebelah-menyebelah juga tidak berasas kerana Rasulullah SAW mendidik umatnya bersifat ihsan dengan tidak berbuat demikian seperti diamalkan kaum Arab jahiliyyah. 

Begitu juga kehadiran kanak-kanak bukan hendak mengajar mereka ‘brutal’ tetapi mengasuh agar tidak takut melihat haiwan disembelih mengikut syariat Islam sekali gus berani menjadi penyembelih apabila dewasa kelak. Menyentuh kebimbangan konon penderma tidak tahu menyembelih haiwan, ia juga berniat jahat walhal lazimnya penyembelihan dilakukan tukang sembelih diiktiraf MUIS manakala penderma hanya datang melihat korbannya. 

Entahlah kenapa Nicole membuat petisyen menerusi portal berpusat di San Francisco, Amerika Syarikat itu yang diwujudkan sejak 2007 lalu dan memiliki lebih 110 juta penyokong petisyen di 196 buah negara di seluruh dunia. 

Adakah dia cemburu melihat kejayaan umat Islam di Singapura walaupun kaum minoriti, namun mampu membeli 3,700 ekor haiwan korban diimport dari Australia dan Ireland pada tahun ini, iaitu angka terbesar dalam sejarah. 

Lagipun aktiviti ini dilakukan secara tertutup cuma melibatkan 25 buah masjid sahaja daripada keseluruhan 71 buah rumah Allah di seluruh Singapura serta hanya ketika Hari Raya Aidiladha dan tiga hari tasyrik selepasnya. Itupun dia tetap ‘bising’ walhal saban masa puluhan ribu ekor babi dipotong yang kaedahnya jauh lebih zalim di republik itu, tetapi umat Islam tidak pernah pun pertikai demi menjaga keharmonian masyarakat tempatan. 

Mujur petisyen itu akhirnya gagal diterima kerana cuma menerima 1,392 sokongan apabila tempoh kempen ditutup, kurang 108 yang diperlukan untuk dibawa secara rasmi kepada pihak berwajib.

Artikel ini telah disiarkan pada 2015. Untuk lihat artikel petisyen, sila layari: www.change.org.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails