Tuesday, September 13, 2016

K'jaan Rampas Tanah Untuk Buat Masjid.. Ini Keadilan Islam.

kakek yahudi

SUATU ketika di Madinah, Umar bin Khattab RA, presiden Kerajaan Islam waktu itu sedang duduk berihat.  Al Faruq gelaran kepadanya, memilih berihat di bawah pohon kurma dekat Masjid Nabawi.

Namun kemudian ketenangan khalifah itu terusik dengan kehadiran sosok seorang datuk tua. Ia berasal dari Mesir yang termasuk di bawah pemerintahan Umar, datang tergopoh-gopoh menghadap Umar mengadukan persoalan kehidupannya.

Ia lalu bercerita bahawa Amr bin 'Ash-gabenor atau Menteri Besar bagi Mesir, telah meroboh paksa rumahnya untuk digantikan dengan masjid yang mewah. Masjid itu dibina di samping istana Amr yang megah.

Datuk Yahudi itu tak mahu diusir dan rumahnya telah dirobohkan, meskipun Amr memberikan tawaran hingga lima 15 kali ganda dari harga pasaran waktu itu, agar datuk tersebut merelakannya. Datuk itu memang keras kepala. Ia menolak perancangan Amr mentah-mentah. Hasilnya Amr meroboh rumahnya.

Dia mengadu kepada Umar selaku pemimpin Pusat Pemerintahan yang Mesir di bawahnya, dia mengatakan bangunan rumahnya itu didirikan dari hartanya sendiri. Begitu banyak kenangan hidupnya bersama gubuk tua itu.

Wajah Umar menjadi merah, menahan marah. Dia pun meminta datuk Yahudi itu untuk mengambil tulang belikat unta dari tempat sampah. Umar kemudian menggaris tulang itu dengan huruf alif yang lurus dari atas ke bawah. Di tengah calar lurus, dia membuat satu goresan melintang menggunakan hujung pedang. Tulang itu pun diserahkan kepada datuk itu untuk diberikan kepada Amr.

Datuk itu jadi bingung. Dia tak paham apa yang hendak ditunjukkan Umar melalui sepotong tulang. Setibanya di Mesir, datuk itu pun menghadap Amr bin Ash dengan tulang bergores pedang pemberian khalifah. 

Melihat tulang itu, tiba-tiba wajah gabenor bertukar pucat. Tanpa menunggu lama, dia mengumpulkan rakyatnya untuk membongkar kembali masjid yang sedang dibina dan membina semula rumahpondok milik orang Yahudi itu.

"Bongkar masjid itu!", Teriak Gubernur Amr bin Ash gementar.

"Tunggu!" Teriak datuk Yahudi itu kehairanan. 

Datuk itu meminta Amr menjelaskan makna di balik tulang dari Umar. Dijelaskan bahawa tulang itu merupakan amaran keras Khalifah. Melalui tulang, Umar seolah mengingatkan, apa pun pangkat dan kuasa seseorang, suatu saat akan bernasib sama seperti tulang ini.

"Kerana itu bertindak adillah kamu seperti huruf alif yang lurus. Adil di atas dan adil di bawah. Sebab kalau kamu tidak bertindak adil dan lurus seperti calar tulang ini, maka Khalifah tidak segan-segan untuk memenggal kepala saya." jelas Gubernur Amr bin 'Ash.

Orang Yahudi itu tunduk. 

Ia terkesan dengan keadilan dalam Islam. Lepas itu beliau mengikhlaskan tanahnya untuk pembangunan masjid, dan mengucapkan Dua Kalimah Syahadah. Datuk yahudi keras kepala itu lalu masuk Islam.

Kisah roboh pondok orang Yahudi itu menjadi salah satu prinsip keadilan yang diaplikasikan di dalam Islam. Pemimpin umat dilarang untuk mengambil tanah milik orang lain dengan kezaliman. Rasulullah SAW pernah bersabda. 
  • "Barangsiapa mengambil sejengkal tanah secara zalim, maka akan dikalungkan kepadanya tujuh lapisan bumi." 
(IH)


20 comments:

Anonymous said...



Sybas bloger nih
Syabas Ibnu Hasyim krn mmbongkar kjhatan pan dap kafir harbi yg makan babi tue

Smoga Parti ikatan Gagasan Sjhtera @ PIGS mnjd idaman kita wokeh

Sama2 kita sokong PIGS sbb ddlm pigs ada yg boleh mnyalak babi ddlm bukit wow!

ddlm geng pigs boleh jd hebat n handal buat fitnah pilkuda sembrono tak prlu bukti!

sbb tu gerenti hudud pigs nanti pasti adil dan saksama seindah2nya

hudud pigs nanti pasti takde curi balak

sbb tu sy sokong pigs

ttap sokong presiden pigs

takbir

Anonymous said...


sy pun dah wsap dAN sms org2 kampong dan pokcik mokcik felda msuk jd pigs

biar smua melayu sokong msuk jd pigs kat mesjid2 tolong war2 promosikan PIGS

klo nak tau lebih lanjut slalu2 ler jengok blogger ibnu hsyim sbg otai pigs

slain jd geng pigs blog nih bnyk citer kesah pelacur dan bogel yg sgt2 mngINSAFkan!

Idup blogger pigs

Anonymous said...

Ibnu hasyim.. itu lah cara khalifah Umar berdahwah, hikmah dan tegas kapada gabnurnya sendiri.. seingga yahudi tu memeluk Islam..

Bukan macam presiden party kamu yang maki hamun.. langsung tak ada hikmah.. jadi ikutan pada setengah pengikut..

Anonymous said...

Itu guna nya JUBAH semua PAS pakai

Buat KARUNG lah

SATU KARUNG TUK KAU , SATU KARUNG TUK AKU

Habis nak makan apa pun

KARUNG SAJA BAGI DUIT MAKAN

JUBAH dapat banyak sikit , KOPIAH sikit saja lah

SERBAN pakai KILO pulok doh

Kan orang orang PAS malas tak ada nilai ekonomi pulak tuuuu.

Anonymous said...

PAS sudah makan DEDAKnpasti TUNDUK BODOH JILAT saja

Melayu Kampong ikut BODOH masok PAS memang akan UNDI PAS masok SYURGA

Sabah Sarawak makan DEDAK undi BN saja

Bukan senang sebab DEDAK sudah BILYON BILYON macam VIRUS ZAKAR jugak

Yang BUTA MATA sja tak akan undi BN

Makan DEDAK akan BUTA HATI walau serban ber kilo di kepala

Itu kuat nya SETAN YANG DI REJAM

Anonymous said...

raya haji hari isnin, hari selasa nak saman sarawak report..mana sempat..raya haji disambut selama 3 hari..kalo hadi dan harun din g london, sapa nak tolong urus jual lembu, sapa nak tolong sembelih, sapa nak baca doa selamat rahmatan utk org2 haji..ini projek haji..ini projek setahun sekali bukan mcm sembelih ayam tiap2 hari mcm din ayam..barangkali lagu hudud akan diputarkan utk mengantikan lagu "london bridge is falling down.."

Anonymous said...

Cam ne nak saman .. nabi pun tak pernah saman sesiapa .. itu lah alasan PAS, kok tak jadi nak saman.

Ir Anonymous said...

Islam versi PAN:

a. Doa
b. Sumpah

Selain di atas akan dianggap oleh PAN sebagai menjual agama..

Sebab itu kini harbi pun dapat merasai bahawa islam versi PAN memang selari dan sesuai sangat dgn kefahaman harbi itu sendiri tentang islam.. malah mungkin boleh mencapai sehingga ke tahap harbi sendiri pun merasakan bahawa mereka sudah islam; jika islam versi PAN inilah yg menjadi sandaran harbi..

Patutlah PAN amat marah pabila majoriti ahli PAS tak mahu mengikut jejak langkah mereka masuk PAN! Kerana PAN masih menyangka bahwa semua org perlu tunduk kpd harbi! Rupanya PAN tak perasan pun yg sebenarnya selama ini hanya PAN shj yg tunduk.. kih kih kih..

Sebab tu dalam PAN boleh:

a. Biarkan tonggang arak secara terang2an selagi mursyidul am PAN tidak bersuara

b. Perjuangkan hak2 pengamal LGBT selagi PAN masih dapat sokongan bukan islam

c. Perjuangkan hak2 pengamal murtad selagi PAN yg 'profesional' berpendapat mereka masih islam

d. Langgar sumpah asalkan org PAN sendiri yg langgar

e. Sapu harta wakaf jika PAN sendiri ada kepentingan

f. Buat ramalan tok nenek mereka jika sipolan tu masih hidup akan masuk PAN

g. Fitnah pihak lain berUG dgn UMNO tapi jika PAN dgn harbi tidak mengapa

h. Fitnah ada 10 ADUN akan lompat parti tapi jika tak jadi PAN hanya perlu buat muka bodoh je..

i. Membentak seorang mufti hanya kerana menyokong RUU tapi kalau harbi MENENTANG RUU tak mengapa kerana harbi adalah rujukan PAN dalam soal agama..?

Sekian seadanya kehidupan terkini sang pengkhianat!!

Anonymous said...

Jadi ke Hadi Mereng yang munafiq tu nak saman SR? Macam tak jadi je. Berani kerana benar. Apa jenis manusia begini? Ke dah bertukar menjadi binatang ternakan, kesan makan dedak rm90juta?

Ir Anonymous said...

Ini satu lagi cara islam versi PAN.. Org yg menuduh tak perlu keluarkan bukti, yg dituduh pula diserang habisan hanya kerana tidak mahu tunduk kpd parti harbi seperti mereka.. pihak harbi yg kini dah sampai peringkat masuk mahkamah pun mereka masih tidak langsung diserang.. Maka terbukti benarlah unjuran PAN tunduk kpd parti harbi!!

Anonymous said...

"Pas perlu bersedia dikenang sebagai parti pengkhianat rakyat kerana bersekongkol dengan kezaliman dan jenayah rompakan terbesar dalam sejarah negara oleh Najib. dan konco-konconya."
Itu kritikan bekas juruterbang Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Mejar Zaidi Ahmad terhadap Pas sekiranya parti diterajui Tuan Haji Hadi Awang itu masih terus memakan ‘umpan’ yang ditaburkan Umno-BN.
Kecaman pegawai penerangan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng itu berlaku selepas bekas menteri di Jabatan Perdana Menteri, Zaid Ibrahim memanggil Pas sebagai parti politik Melayu yang tidak berguna.

Ir Anonymous said...

Kan betul tu.. Asalkan ianya kenyataan dari parti harbi, pastilah ianya ibarat hadis bagi PAN!

Anonymous said...

PAS akan memfailkan saman terhadap Sarawak Report dalam masa sebulan ini.
Menurut Presidennya, Tuan Haji Abdul Hadi Awang, PAS akan memfailkan saman itu di England.
"Kita telah membuat keputusan akan membawa kes itu ke mahkamah di England kerana kita difahamkan media tersebut berpusat di sana.
"Kita kenal queen counsel (peguam kanan) yang pernah ada hubungan dengan kita dalam kes sebelum ini.
"Dalam masa terdekat, dalam masa sebulan ini," kata Abdul Hadi dalam sidang medianya di ibu pejabat parti itu di Kuala Lumpur hari ini.
Isnin lepas PAS membidas Sarawak Report selepas laman pemberi maklumat itu mendakwa parti Islam itu menerima RM90 juta daripada Presiden UmnoNajib Razak.

Anonymous said...

Itu guna nya JUBAH semua PAS pakai

Buat KARUNG lah

SATU KARUNG TUK KAU , SATU KARUNG TUK AKU

Habis nak makan apa pun

KARUNG SAJA BAGI DUIT MAKAN

JUBAH dapat banyak sikit , KOPIAH sikit saja lah

SERBAN pakai KILO pulok doh

Kan orang orang PAS malas tak ada nilai ekonomi pulak

Biasa lah

Anonymous said...

itulah kau Ir anon 6.20 am.. harbi,harbi,harbi.. bagilah definisi secara ilmiah harbi tu macammana cuba dengar penjelasan Dr Danial Zainal Abidin.. terok betul kau ni lah..

Anonymous said...

MARI KITA RAMAI RAMAI RAKYAT MEMBUAT KEPUTUSAN YANG PAS/HADI MEMANG BERSALAH SELAGI MEREKA TAK SAMAN WSJ. SETAKAT NAK KRITIK MEREKA MACAM-MACAM BAIK KITA SEMUA JANGAN AMBIL POT DAH...! KAH KAH KAH...

Anonymous said...

Bila dah terlalu taksub dgn lebai pembohong bersiri..keldai2 tunggangan lebai otaknya kat lutut. Tak boleh berfikir dgn rasional.

Ir Anonymous said...

Kih kih.. Prestasi PAN terkini.. "Kekuatan" PAN kini hanya bergantung pada kekuatan org yg telah tiada walaupun anak arwah sendiri sudahpun berkali2 menafikan.. tapi apakan daya.. masih mengharap benda yg tak masuk dek akal.. apakah kekuatan lagi yg mereka ada selain itu?.. Kesian dan simpati jugak dari saya buat PAN..

Silalah PAN jawab di manakah lagi kekuatannya? Di keris nya kah? Di huruf fa' nya kah? Di perempuan yg nak tangkap MO1 nya kah? Ataupun di dubur LGBT nya kah?

Bagaimanapun, terima kasih jua buat PAN kerana masih terus menerus mengiktiraf seorang tokoh PAS yg sehingga akhir hayatnya istiqamah bersama PAS selari dgn apa yg disarankan oleh Presiden PAS sendiri yg amat dikasihi iaitu istiqamah bersama islam sehingga kemenangan!

Di harap mursyidul am PAN tidak pula berkecil hati dgn sanjungan2 PAN terhadap tokoh PAS yg telah pulang kerahmatullah itu. Apakan daya, kemungkinan beliau sendiri tidak akan mengakhiri hayatnya di dalam PAS! Kan jauh bezanya tu antara mereka berdua! Satu yg telah tunduk kpd islam sehingga ke akhir hayat manakala yg satu lagi pula mungkin akan terus tunduk kpd harbi juga sehingga ke akhir hayat!?

Anonymous said...

Jgn nak merapulah walaun pigs. Kesian tengok. Dah hampir sebulan parti lebai pigs masih tk saman Sarawak Report. Nama je parti Islam tp makan dedak haram rompakan terbesar dunia. Memalukan Islam.

Anonymous said...

https://youtu.be/xCYe9tjnYeQ

Pandangan TGNA terhadap Husam Musa

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails