Tuesday, September 13, 2016

Muzik, Tabligh & Ceramah. Dakwah Rock Kapak Handy Black


3 Cara Unik Dakwah Bekas Rocker Zul Handy Black

HALAMAN HIBURAN

BEKAS vokalis kumpulan rock kapak kumpulan Handy Black yang popular sekitar era 1980-an dan 1990-an dengan lagu Kau Yang Bernama Seri, Zul Handy Black berkata dia menggunakan kaedah tiga cara dalam berdakwah.

Zul atau nama sebenarnya Nurzul Suphia’an Sa’ban berkata sejak berhijrah kepada Muslim sejati beberapa tahun lalu, selepas selesai menyertai program pertandingan Gegar Vaganza anjuran stesen Astro; dia mula mendalami agama untuk menjadi insan lebih baik.
3 Cara Unik Dakwah Bekas Rocker Zul Handy Black
Portal berita AgendaDaily melaporkan, Zul yang turut pernah menjadi pelakon beberapa drama televisyen tempatan memberitahu, dalam usaha untuk menyebarkan fahaman yang dipelajarinya itu, dia berdakwah dengan menggunakan tiga cara berbeza.
"Dalam mengumpul ilmu, saya turut menyebarkan fahaman yang saya pelajari. Saya berdakwah dengan tiga cara iaitu menggunakan pendekatan muzik menerusi Assalam Buskers, bergerak bersama-sama sekumpulan tabligh dan menghadiri sesi ceramah agama.
“Saya bagaimanapun tidak mahu hanya digelar sebagai seorang ahli gerakan tabligh semata-mata kerana fahaman masyarakat mengenainya adalah berbeza-beza. Apa yang saya lalui lebih bersifat secara alami.
“Alhamdulillah, ramai peminat turut menyokong dengan apa yang saya buat sekarang ini,” kata artis tersebut yang kini sudah berusia 41 tahun dan telah meninggalkan kumpulan Handy Black pada 2005 lalu.
Anak kelahiran Negeri Sembilan itu pernah aktif bergiat dalam bidang lakonan, antaranya muncul dalam filem pertamanya, Janji Diana pada 2003 diikuti Santau, Kembar Siang, Mantra, Bini-biniku Gengster, Keramat, Budak Pailang, Taikun dan sebagainya.
Bagaimanpun di skrin TV, Zul muncul dalam drama sulungnya, Halimah Jongangpada 2010 diikuti beberapa drama lagi antaranya Jalan Pinang Sebatang, Cinta Tikar Sejadah, Tiga Serumah, Tok Ompek Simpang Ompek dan Aku Bukan Halimatus Sa’adiah.
Drama terakhirnya, Nyiur Nan Setandan, tahun lalu dan dari situ bermula perjalanan hidup sebagai aktivis tabligh. Aktor filem Longkai itu berkata keinginan untuk berbuat demikian sudah lama tersimpan dalam hati dan sedikit demi sedikit mula mendalami agama.
“Hendak dikatakan saya mendapat hidayah selepas tamat Gegar Vaganza, ia sebenarnya bukanlah begitu. Tetapi, memang daripada keinginan diri saya sendiri mahu mendalami ilmu agama makin membuak-buak sejak dua tahun lalu.
“Sedikit demi sedikit saya mengosongkan waktu bagi menghadiri ceramah agama dan bergaul dengan golongan tabligh. Secara tidak langsung, saya semakin sedar dengan kekhilafan silam dan perlahan-lahan mengubah diri menjadi seorang Islam yang lebih baik.
“Malah sambil menambah pengetahuan agama, saya turut berdakwah mengikut caranya sendiri dengan menubuhkan kumpulan Assalam Buskers, yang turut menyanyi di jalanan dan pada masa sama menyampaikan ilmu agama.
“Selain itu saya turut menerima banyak undangan sebagai tetamu khas dalam pelbagai program keagamaan bagi berkongsi pengalaman dan kisah perjalanan kepada perubahan tersebut,” katanya lagi.
3 Cara Unik Dakwah Bekas Rocker Zul Handy Black
Ditanya mengenai hala tuju kerjaya seni pula termasuk bidang lakonan, kata Zul, dia tidak akan meninggalkan karier itu. Cuma, dia cuba untuk lebih bersikap teliti memilih terhadap watak yang ditawarkan kelak.
“Begitu juga dengan persembahan nyanyian yang ditawarkan, saya kena lihat jenis penganjuran majlis itu. Dalam mengejar saham akhirat, kerja-kerja di dunia tidak dilupa. Saya begitupun akan bekerja mengikut cara yang dibenarkan.
“Penampilan saya juga berbeza apabila kini saya sentiasa berjubah, memakai kopiah dan berjanggut. Pernah beberapa kali saya disindir hanya kerana saya adalah penyanyi rock tetapi Alhamdulillah ia adalah dugaan untuk saya,” katanya.
Dalam pada itu, Zul berkata, dia bersyukur kerana berkesempatan menggunakan popularitinya sebagai selebriti selama lebih 15 tahun berkecimpung dalam bidang seni untuk digunakan pula dalam kerja dakwah.
“Keputusan mendekatkan diri dengan tabligh dan kerja amal datang selepas arwah bapa saya meninggal dan ketika itu saya sedar banyak melepaskan masa berkualiti bersamanya kerana terlalu sibuk dengan urusan dunia.
“Alhamdulillah saya berasa amat bersyukur apabila diberi peluang sebegini untuk bersama-sama dengan ahli-ahli agama dalam menjalankan kerja dakwah dan amal,” katanya lagi. – Agensi


12 comments:

Anonymous said...



Alhamdulillah satu anjakan paradigm atau perubahan yg baik

Mcm PAS berubah mnjd ikatan yg lebih besar sbg Parti Ikatan Gagasan Sjhtera@ PIGS

PAS tlh brubah mnjd PIGS sgt2 baik skali

Walaun2 smakin sedar mnjd PIGS

Smakin smangat tggi jd PIGS

Besama2 dewan ulamak PIGS

Murshiitol PIGS

Presiden PIGS

Syabas PIGS

War2kan lah khebatan PIGS

Anonymous said...



saying sekali golongan kafir harbi yg makan babi jer yg tak mau jd ahli PIGS

apa punya tolol sikafir harbi nih tak mau sokong PIGS

makan babi nak tp tak nak sokong PIGS, camner nak dpt hidayah puii!



Anonymous said...



klu ingin dpt syurga join lah PAS

klu nak lebih komfirm lg tak rosak akidah join presiden PAS masuk lah jd PIGS

presiden dah istihar jd PIGS gerenti tak rosak akidah

ddlm PAS yg mnjd PIGS akidah tak rosak syurga pun dpt

Anonymous said...



Bro
Gua sgt benci dap sbb dorang tu kafir harbi dah tu makan babi
Gua pun benci parti amanah atau pan sbb mcm mencarut pant_t jer bunyi dia

Gua suka umno sbb akronium dia bunyi omputeh

Tp yg gua sgt2 suka sekali ialah parti ikatan gagasan sjhtera = PIGS

Sbb idea PIGS dtg drp tuhan kpd ulamak no2 dunia

Idea PIGS ini idea dr pandangan ulamak yg sgt2 jauh kdepan

idea PIGS ini sgt halus lembut dan cantik mcm dr syurga

inilah karomah ulamak hudud warak lg zuhud yg mndpt kasyaf alamat singkatan PIGS

sgt2 beruntung sesapa yg dpt brsama2 jemaah usrah idea mulia PIGS ini

jazakallah syukron kasiron dgn anugrah idea PIGS dr smulia2 insan kamil ya rabb




Anonymous said...



klo org putih baca ada gabungan ahli politik pigs dan ketua nya pulok pakai sorban

ajaib

Anonymous said...

Puak sekuler libral dah meroyan kepanasan asyk makan dedap dap dng umno. Benci betul puak sekuler libral dengan pas sekarang tengah dok canang kutuk pigs. Buatlah apapun wahai puak sekuler libral kami tetap akan perjuangkan islam dan menyokong pindaan akta 355. Pan hantar makcik ct kasim buat kacau forem ruu 355 itulah hasil ciptaan pan.

Anonymous said...



Itu ler makam darjat karomah zuhud yg hebat buat pemfitnah pilkuda Uturn dan ponteng lantas tuhan bg firasat idea PIGS yg cukup ajaib lg mulia tanpa disedari olehnya

pentaksub2 terus celik terbeliak tetapi tak nampak apa2 sbb hati dah buta

Anonymous said...



Parti ikatan gagasan sejhtra atau pigs dtg nya dr buah fikiran seorg ulamak trsohor no2 dunia yg penuh kasyaf zuhud dan sayang tul kat hudud

klu dia tak kasyaf taraf wali mcm mana dia boleh dpt firasat ilham idea pigs yg sgt cantik sprt bunyi haruman syurga ni?

mungkin ada yg salah faham bhw sbnr nyer kita tak kutuk pigs..kita tolong war2kan

kita sgt suka war2kan pigs sbb kita cintakan ruu dan hudud pigs..peace bro

Anonymous said...



Yg aku kutuk ialah DAP dan Pan sbb liberal tak mau ruu & hudud

Aku sgt suka & sayang pigs sbb aku juga sayang ruu pigs serta hudud pigs, titik! Dan aku akan terus sokong pigs dan war2kan pig

Anonymous said...


Wahai saudaraku anon 12;51pm..

Ayuh jgn henti2 kiter kutuk dap dan Pan sbb depa benci ruu dan hudud pigs

Ayuh kita war2kan dan terus sokong ulamak2 pigs

kiter sokong ruu pigs

sokong hudud pigs

hidup pigs!

Takbir

Anonymous said...



Hehehe wa pun sokong sesgt bloger Ibnu Hasyim nih sbb dia wa anggap sbg bloger otai yg kuat sokong Parti Ikatan Gagasan Sejahtera @ pigs, ruu pigs dan hudud pigs

Tahniah bro ibnu Hasyim jgn ssekali kecewa putus asa utk terus sokong war2kan pigs
syabas pigs
idup pigs

Ir Anonymous said...

Islam versi PAN merangkumi:

a. Doa
b. Fitnah

Selain di atas akan dianggap oleh PAN sebagai telah menjual agama..

Sebab itu kini harbi pun dapat merasai bahawa islam versi PAN memang selari dan sesuai sangat dgn kefahaman harbi itu sendiri tentang islam.. malah mungkin boleh mencapai sehingga ke tahap harbi sendiri pun merasakan bahawa mereka sudah pun islam; jika islam versi PAN inilah yg menjadi sandaran harbi..

Patutlah G18 amat marah pabila majoriti ahli PAS tak mahu langsung mengikuti jejak langkah mereka utk masuk PAN! Kerana PAN masih menyangka bahwa semua org perlu tunduk kpd harbi spt mereka! Rupanya PAN tak perasan pun yg sebenarnya selama ini hanya PAN sahaja yg tergamak utk tunduk kpd harbi! kih kih kih..

Sebab tu dalam PAN boleh:

a. Biarkan tonggang arak secara terang2an spt acara Octoberfest selagi mursyidul am PAN redha dan langsung tidak bersuara!

b. Perjuangkan hak2 pengamal LGBT asalkan PAN boleh meraih sebanyak mungkin akan sokongan bukan islam serta harbi!

c. Perjuangkan hak2 pengamal murtad kerana PAN sedar bahawa ianya adalah amat selari dgn perjuangan harbi yg dikasihinya!

d. Fitnah parti islam dgn melanggar sumpah bai'ah kerana katanya parti islam telah "mengkhianati" rakyat walaupun secara faktanya ialah G18 yg kecewa lantaran tewas dalam muktamar parti islam lalu menubuhkan PAN!

e. Fitnah para pewakaf dgn merampas harta wakaf sebab org2 yg telah wakafkan harta kpd parti islam sejak dulu samada yg masih hidup atau yg telah mati "sudah pun tahu" bahawa G18 akan keluar parti islam lalu "ditukar" hak wakaf kepada PAN!

f. Fitnah dgn membuat ramalan tok nenek mereka jika sipolan2 itu dan ini masih hidup adalah diyakini akan masuk PAN!

g. Fitnah parti islam berUG dgn UMNO tapi jika PAN dgn parti harbi tidak mengapa!

h. Fitnah ada 10 ADUN akan lompat parti tapi jika tak menjadi PAN hanya perlu buat muka bodoh!

i. Membentak seorang mufti kerana menyokong RUU 355 tapi jika harbi MENENTANG RUU 355 tak mengapa kerana ini yg PAN katakan rahmatal lil aalamiin!

j. Fitnah parti islam habis2an dgn hanya bersandarkan berita dari sumber asing SR. Almaklumlah kini sumber tersebutlah yg kini diimani oleh PAN berbanding sumber dari alQuran yg terang2 memerintah org2 beriman agar melaksanakan hukum Allah. Ini juga lantaran PAN amat takut (berbanding takut kpd Allah) jika nak laksanakan hukum Allah kerana pasti mendapat tentangan hebat dari golongan harbi yg dikasihi serta ditunduki mereka!

Sekian seadanya kehidupan terkini para sang pengkhianat!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails