Saturday, September 17, 2016

‘Adios Harun Din. Let there be peace’ Kenyataan Biadap DAP -Dr Mohd Asri

Mufti Perlis Nasihat DAP Tangguh Kenyataan Jaga Kedudukan Politik

KUALA LUMPUR – Mufti Perlis, Datuk Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin menasihati DAP supaya menangguhkan mengeluarkan kenyataan berhubung Allahyarham Datuk Dr. Haron Din yang boleh menimbulkan kemarahan umat Islam.

Kata beliau, DAP sepatutnya bertindak bijak dengan tidak mengeluarkan kenyataan ke atas Haron yang boleh menimbulkan kemarahan sesuatu kaum tanpa sebarang faedah kepada politik dan negara.
“Jika pun ada perbezaan dengan orang yang baru meninggal, orang yang bijak akan menangguhkan pendapatnya pada waktu yang sesuai. Pilihlah masa yang sesuai,”nasihatnya kepada DAP dalam satu kenyataan di Facebook hari ini.
Beliau dipercayai berkata demikian berikutan tindakan seorang pemimpin DAP mengeluarkan kenyataan biadap ke atas kematian Haron berbunyi: ‘Adios Harun Din. Let there be peace’.
Umum mengetahui PAS menjadi musuh ketat DAP sejak Majlis Syura Ulama PAS membatalkan kerjasama politik dengan parti cauvanis itu pada tahun lalu demi mempertahankan akidah Islam.

DAP kini menjalin kerjasama dengan parti Islam baharu Parti Amanah Negara (PAN) dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dalam Pakatan Harapan.
Mohd. Asri bagaimanapun mengingatkan semua pihak bahawa masih ada pemimpin DAP menunjukkan kematangan politik dalam mengeluarkan kenyataan berhubung kematian Mursyidul Am PAS itu.
Terdahulu, beliau dalam kenyataan sama menzahirkan rasa kecewa dengan kenyataan bodoh pemimpin DAP terbabit kerana ia tidak akan memberi sebarang faedah politik.
“Hanya pemimpin bodoh sahaja yang tidak tahu menjadi sensitiviti awam. Apalah faedah dari kenyataan buruk pemimpin DAP tertentu mengenai kematian Haron pada waktu ini?
“Jika ini mentaliti pihak berkenaan, maka tidak layak menjadi pemimpin di mana-mana peringkat bagi masyarakat majmuk di Malaysia,” katanya.
Tinjauan Mynewshub dalam ruangan komen di Facebook Mohd. Asri (Dr. Maza) pula mendapati sebilangan netizen mengeluarkan kenyataan bagi mempertahankan DAP.
Hassan M Alias: “Kelakar la…zaman nabi pun ramai anti islam tapi rilek je…siap boleh layan baik lagi…”
Maiyy Zall: “Jangan sebar dakyah karut konon DAP jahat..rakyat malaysia ramai yang berfikiran terbuka..tau beza kenyataan orang atau kenyataan parti..sikit-sikit salah DAP salah sendiri tak pulak nak kaji..walau bagaimana pun yang menghina jenazah tetap bersalah tak kira Islam atau kafir dan wajib ditegur.”
Zainal Bin Ahmad: “DAP bukan musuh Islam tetapi individu yg mengeluarkan kenytaan yg memusuhi Islam.”
Onny Izwan: “DAP bukan ‘musuh Islam’, UMNO dan PAS bukan ‘parti Islam’. Ketiga-tiga ini hanyalah parti politik yang mahukan kuasa pemerintahan di Malaysia. Dengar nasihat orang berilmu macam Dr. Maza. Jangan buat andaian sendiri kerana hati emosional.”
Wan Zlatan: “Habis kau nak buat apa? Perang dengan cina? Kejap lagi cina tutup kedai kau nak makan apa?”
Mohd Rizwan Hamsin: “Dr. Maza/admin pun jangan lah nak over sangat. Kita yang muslim ni kena chill lah sikit. Apa yang diorang cakap tu tak luak pun pada kita. Yang kita nak emo ni pasaipa?”
Ul Ala Almaarri: “Hipokrit! Tidak mempercayai Jabatan Kehakiman Amerika tetapi mempercayai Jabatan Kesihatan Amerika dengan sepenuh nyawa sendiri!” – MYNEWSHUB.CC


10 comments:

Anonymous said...

Melayu melayu otak bukan panjang

Tu sebab hidup miskin papa kedana itu biasa

Malas pulak tu

Makan RASUAH tu di kira REZEKI

Itu lah otak pemikiran Melayu

Bukan salah CINA atau pun DAP

Kasihan kan

Anonymous said...

Nak tanya sikit yg tukang komen kat atas ni. Ko melayu ke cina? Klu melayu, melayu pun tak perlukan pengkhianat macam ko ok.
Klu ko cina, ingat sikit sejarah kebaikan melayu yang ko kutuk ni bagi ruang tok moyang ko carik makan ditanah melayu dulu. Tok moyang ko dulu menjaga adab, tak mcm ko sekarang dah dibagi betis nak peha.

Anonymous said...

Kita lebih berasa malu sekiranya anon 11.56 seorang melayu. Kita tidak memerlukan Melayu seperi anon 11.56. Moyang dia ni dulu pun mai dari mana ntah. Tinggal atas pokok je dulu. Macamlah melayu tu bagus sangat. Pemalas, makan dedak, tunggu brim tiap tahun. Usaha sendiri? Toksah haraplah.

Anonymous said...

Biar makan dedak wahai anon 12.36. Daripada tamak haloba dinegeri orang. Gaya bahasa ko ni ko ingat orang tak tau ko bukan bangsa melayu? Orang takkan simply hina bangsanya sendiri. Hina bangsa sendiri maksudnya hina diri sendiri...jgn nak berlakonlah anon 12.36...

Anonymous said...

"Biar makan dedak?" Patutlah....dedak tu halal ek? Bila bangsa sendiri pemalas, makan dedak, tadah tangan tunggu brim setiap tahun, janganlah pula menuduh orang lain yang rajin bekerja dan berusaha tanpa bantuan apa2 ketuanan sebagai tamak haloba. Semua sedar rezeki ditangan Allah. Melayu je yang bodoh tuli ingatkan rezeki datang dari pemimpin yang rosak akhlak dan kuat merompak harta rakyat. Dari berbilion-bilion yang dirompak, hanya desak diberikam kepada barua2 dibawah. Itupun berebut-rebut. Sedihnya, penerima dedak ni majoriti orang Melayu yang pemalas, tak kira lah yang pakai songkok atau yang pakai serban. Serupa sahaja perangainya. Diri sendiri yang malas, disalahkan orang lain yang rajin berusaha walaupun tanpa dibawah apa2 ketuanan pun. Ketuanan Melayu? Basi dah bhai. Kalau dah tak boleh tu, buatlah macamana pun, bangsa Melayu akan terus ketinggalan dan akan terus menerus menyalahkan orang lain.

Anonymous said...

Makan dedak tu kan perumpaan yg dicreate...jadi aku cakap pun berasaskan perumpaan la....takkan itu pun aku nak sekolahkan...klu perumpamaan cakap baik 'hujan dinegara sendiri' takkan ko nak cakap eh janganlah nanti mati kena hempap batu?

Oklah ttg rasuah yg ko sebut2 dgn bangganya tu. Aku setuju la dgn pendapat ko. Dan kita pun tahu pemimpin yg korup ni tinggal tunggu masa untuk tumbang. Yang menjadi isu kenapa ko pi tuduh bangsa melayu dalam kes ni? Apa Us takde korup? Hongkong takde korup? China takde korup? Owh maybe jwpn ko takpe2 sbb negara2 tu bukan melayu mcm tu? Kat Malaysia ni sapa yg paling kuat BAGI RASUAH? Nak daptkan tanah sapa yg bagi rasuah? Owh mungkin ko jwb yg memberi lagi mulia dari yg menerima...pembangkang2 yg majoriti melayu ni ko nak tuduh jugak? Parti kesayangan ko Pan tu tak ada org melayu ke kat situ. Knp dap jadi bodoh kerjasama dgn pan?

Ttg brim. Aku mmg tak pernah setuju dgn brim. Sbb dia macro effect. Tapi ko ingat melayu je ke terima brim? Ko tahu tak ramai businessman small to mid class cina yg tak declare income kpd lhdn tapi masih ambik brim? Ko ingat lhdn buta? Owh mungkin ko akan jawab yg bangsa melayu yg majoriti ambik tu bangsat. Yg minoriti itu mulia. India paling sikit so india lebih mulia drpd cina? Mcm tu? Formula apa yg ko pakai?

Yg aku marah lagi dgn ko ni bila ko setuju dgn kata2 jeff oii yg menghina Ulama. Itu sbb aku ckp ko ni melayu yg dah terleluar jauh drpd landasan. Melayu liberal. Itu pun klu ko betul melayu lah...

Tapi bila aku fikir2 balik. Klu ko bukan dap...maybe ko melayu yg menulis dgn tujuan utk menyemai kebencian melayu terhadap orang cina. Klu itu niat ko, ko ni lebih hina drpd dap tu sendiri. Sbb aku tak membenci org cina. Yang aku benci ialah dap kerana menipu org2 cina dgn hidden agenda diorng.

Anonymous said...

Dedak yg dmaksudkan tu Rasuah la bodoh!!! Ko yg tak paham bahasa. Ko ni mcm org gile...soal tapi lepas tu jwb sendiri. Memandai buat andaian sendiri. Gila la tu.

Brim tu betul la semua bangsa dapat, tapi pikir la sket guna otak tu; kalau majoriti yg layak terima brim tu bukan Melayu, apa ko pikir gomen nak bagi ke brim tu? Oleh sebab Melayu paling ramai sebab tu dia bagi. Menunjukkan apa tu? Yg Melayu ni memang senang digula-kan. Dorang memang suka kat Melayu2 mcm ni, senang nak diperkudakan. Bingai.

Ko baca ke tak sampai habis? Ke baca tapi tak paham mende pun sebab mungkin memang bodoh tak reti bahasa. Kat mana yg dia ckp dia sokong Jeff Oii tu? Mana dia tulis? Ko memandai je.

Next brim bila ek? Mesti tak sabar2 ni. Sampai kiamat la Melayu lagu ni. Kalau taknak sedar gak, then tak dapek den nak nolong. Lantak korang la. Bukan aku benci bangsa Melayu, tapi aku benci apa Melayu tu represent. Makan tanggung berak cangkung.

Anonymous said...

bro kalau menghasut setakat bagi air liur payah dapat sokongan...kah kah kah kena sertakan seguni dedak...baru lah melayu akan sokong...paling kurang kena berjubah berserban melilit kepala dengan kain putih...yang ada ekor tu paling afdal...sekadar menghasut guna air liur...payah bro...sejak zaman berzaman melayu telah didedak dan dibongsaikan pemikiran.... cuba cubalah minta nasihat para ular mak...golongan ini mahir mencipta tajuk utama...kah kah kah...asyik nak roboh...tapi tak pernah bina apa apa...kah kah kah...yang sebaiknya golongan ular ulat mak ini wajib di hantar ke padang pasir...tiada unsur binaan...hanya langit pasir dan degung...kah kah kah....

izwan aziz said...

Bodoh betul dowang ni...nmpk sgt bodohnye bile dok mengata sane sini...astghfirullah...biarlah melayu ape sekali pun..yg penting melayu x pandai nak mengata o mengumpat..klu pun pandai melayu x kan mengeji bangsa sendiri apatah lg bangsa asing..

izwan aziz said...

Bodoh betul dowang ni...nmpk sgt bodohnye bile dok mengata sane sini...astghfirullah...biarlah melayu ape sekali pun..yg penting melayu x pandai nak mengata o mengumpat..klu pun pandai melayu x kan mengeji bangsa sendiri apatah lg bangsa asing..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails