Tuesday, September 13, 2016

159,725 Anak Haram/Luar Nikah: Pendidikan Islam & Moral Perlu Utama.

Pusat perlindungan anak tidak sah nikah di Kampung Tunku, Petaling Jaya menampung masalah kelahiran tanpa perkahwinan dan buang bayi. ― Foto Malay Mail
Pusat perlindungan anak tidak sah nikah di Kampung Tunku, Petaling Jaya menampung masalah kelahiran tanpa perkahwinan dan buang bayi. ― Foto Malay Mail


KUALA LUMPUR, 13 Sept — Jumlah anak tidak sah taraf menurun tahun lalu selepas memuncak pada 2014 dalam tempoh tiga tahun rekod Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).
Daripada jumlah 159,725 anak wanita Islam di luar perkahwinan yang dicatat sejak 2013, 51,169 dilahirkan tahun lalu, sementara 54,614 orang lagi pada 2014.
Jumlah tahun lalu menurun sebanyak 3,445 orang setelah meningkat 672 pada 2014 daripada jumlah 53,492 pada tahun sebelumnya, lapor Berita Harian.
Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) menakrifkan anak luar nikah atau tidak sah taraf sebagai bayi yang lahir daripada ibu yang tidak berkahwin.
Mengulas isu tersebut, ketua wanita Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) Dr Norsaleha Mohd Salleh berkata masalah itu berpunca daripada kecetekan ilmu agama dan moral.
“Peningkatan kes anak luar nikah ini amat membimbangkan, khususnya dalam kalangan remaja Islam. Cetek dalam agama dan ketiadaan nilai moral membawa kepada masalah ini,” katanya.
Beliau mencadangkan mata pelajaran pendidikan Islam dan moral di sekolah diberikan lebih keutamaan dengan menambah jam pembelajaran, lapor akhbar itu lagi.
Norsaleha lebih suka pelajar-pelajar lelaki dan perempuan didedahkan dengan modul pendidikan kesihatan reproduktif dan seks, bukan hanya lelaki seperti disarankan.
Modul pendidikan seks untuk remaja lelaki berusia 16 tahun ke atas itu bakal bermula bulan depan selepas dicadangkan oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails