Thursday, August 11, 2016

Rasukan Kuda Kepang Punca Lelaki Penggal Leher Neneknya?


TARIAN kudang kepang yang kononnya menjadi seni tradisi masyarakat Jawa di Johor dikatakan menjadi rasukan dipercayai antara punca seorang remaja lelaki yang mengalami gangguan mental tergamak memenggal leher neneknya. - gambar hiasan.

KULAI – Rasukan daripada semangat pendamping kuda kepang dipercayai antara punca seorang remaja lelaki yang mengalami gangguan mental tergamak memenggal leher neneknya di Felda Penggeli Timur di sini kelmarin.
Datuk mangsa, Bogiman Kario, 71, menceritakan, cucunya yang berusia 19 tahun itu didapati mengalami perubahan tingkah laku selepas dia menonton persembahan tarian kuda kepang yang diadakan di Felda Ulu Belitong dekat sini kira-kira setahun lalu.
“Selepas pulang dari menonton persembahan tersebut, saya lihat kelakuan cucu saya jadi pelik apabila dia sering tersenyum seorang diri selain sanggup mencederakan diri sendiri.
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Kalau betul apa yang diberitakan 'rasukan' semangat kuda kepang membuat lelaki memanggal leher neneknya itu benar, maka ritual yang kononnya 'seni tradisi masyarakat Jawa' itu perlu dilarang segera. Pertahankan aqidah umat Islam lebih penting dari pertahan seni dan tradisi jahiliah.

10 comments:

Anonymous said...

PAN IKRAM pula kena rasukan DAP walaupun terang2 DAP tu anti Islam.

Bagi PAN Ikram, PAS tak inclusive, Isma Rasis, Mufti Extremist dan Jamaat Tabligh pula adalah berprinisp purba.

Bagi PAN Ikram pula Sehina2 manusia adalah orang Islam berketurunan melayu dan sesuci2 manusia adalah dari DAP.

Anonymous said...

Apa2 kerasukan adalah bahaya kepada fisikal, minda dan rohani kepada seseorang dan masyarakat sekliling

Tengok Mat Sabu cukuplah. Semenjak kerasukan DAP beliau pergi selfie amoy langgar dada dgn baling mikrofon sambil jerit mari kita lawannnnnnnnnnnnnn.

Bayangkan semua ahli GHB (Sekarang PAN)pun ikut nak selfie amoy, tak k haru dan jadi fitnah. Kalau ahli PAN ikut Mat Sabu bukan baling mikrofon, tapi baling kerusi, spender, speaker tannoy. Sapa yg susah. Ahli2 PAN dan masyarakat juga susah.

Dr Maszlee Malik, Nizar, Saari Sungip. Nasihatkanlah President korang tu yg kerasukan DAP.

Yg Benar

Jeff Hulu Bernam
Keadilan Reform

Anonymous said...

Sorang lagi kerasukan adalah Mujahid. Dia kerasukan Liberalism

Dr Maszlee Malik, Nizar, Saari Sungip. Nasihatkanlah Mujahid korang tu yg kerasukan Liberalism.

Yg Benar

Jeff Hulu Bernam
Keadilan Reform

(PS Sila baca kat bawah ni)

Dr Mujahid: Penghalang atau pembela LGBT?

http://www.ismaweb.net/2014/07/dr-mujahid-penghalang-atau-pembela-lgbt/


Dr Mujahid: Penghalang atau pembela LGBT?

Kita sangat berharap agar Datuk Dr Mujahid jangan mudah terpengaruh dengan idea-idea Barat yang jelas bertentangan dengan Islam. LGBT sebagai satu jantina atau LGBT duduk di bawah kategori jantina ialah idea Barat. Ada sebab kenapa idea itu diasaskan dan diperjuangkan. Idea itu ternyata sekali bertentangan dengan Islam. Lalu kenapa Dr Mujahid sebagai seorang Islam malah seorang pejuang Islam sejati mesti menerima idea Barat yang bertentangan dengan Islam? Deen mereka untuk mereka dan deen kita untuk kita. Kita tidak mesti tunduk kepada idea songsang mereka jika benar kita mahu sebarkan Islam sebagai rahmat kepada mereka. Kitalah yang mesti menghalang kesalahan malah kefasadan mereka lalu membentangkan kebenaran Islam kepada mereka jika benar Islam itu rahmat untuk mereka.

Dr Mujahid sebagai seorang tokoh Islam yang hebat jangan terlalu lurus bendul menghadapi pencatur-pencatur agenda Barat yang jelas bertentangan Islam. Islam menyuruh kita bertoleransi dengan orang bukan Islam tetapi Islam tidak menyuruh kita menggadaikan prinsip dengan memaksa diri kita untuk menerima kebatilan yang kita tahu ia adalah batil dan salah di sisi Islam.

Abu Adam
Aktivis ISMA

Anonymous said...

Sorang lagi kerasukan adalah Khalid Samad. Beliau telah kerasukan nilai2 pesta Oktoberfest.

Dr Maszlee Malik, Nizar, Saari Sungip. Nasihatkanlah Mujahid korang tu yg Pesta Okotbetest.

Yg Benar

Jeff Hulu Bernam
Keadilan Reform

(PS Sila baca kat bawah ni)


http://www.ismaweb.net/2014/10/oktoberfest-khalid-samad-tidak-ghirah-ketuanan-islam-dicabar/

Oktoberfest: Khalid Samad tidak ghirah ketuanan Islam dicabar

BANGI, 2 Okt – Timbalan Mufti Perak, Ustaz Zamri Hashim berkata, kenyataan Khalid Samad berhubung penganjuran pesta arak ‘Oktoberfest’ menggambarkan beliau seorang individu yang tidak ghirah (cemburu) dengan Islam.

“Khalid tidak melihat dengan penuh rasa cemburu perkembangan yang mencabar ketuanan Islam di tanah air ini.

“Walaupun rakyat negara ini negara majmuk, tetapi secara perlembagaan dan sejarahnya, ianya masih negara Islam,” tegasnya.

Beliau berkata demikian sebagai memberi respon kepada kenyataan Khalid Samad bahawa penganjuran pesta arak ‘Oktoberfest’ anjuran Carlsberg Malaysia tidak boleh dihalang ekoran Malaysia merupakan sebuah negara majmuk.

Khalid juga berkata, sekalipun, arak difahami sebagai ibu segala maksiat bagi umat Islam dan pesta arak bercanggah dalam Islam, namun penganjuran pesta oleh Carlsberg itu tidak boleh dihalang kerana ia dianjurkan untuk orang bukan Islam.

Ustaz Zamri yang juga merupakan Yang Dipertua ISMA Ipoh berkata, para ulama’ telah memberikan garis panduan bagaimana mengendalikan hak -hak rakyat yang bukan Islam di dalam sebuah negara Islam dalam keadaan hak mereka dipenuhi dan dalam masa yang sama identiti keislaman terjaga dan berdaulat.

“Bagi memenuhi hak beragama orang bukan Islam maka dibenarkan dibina rumah ibadat mereka bahkan tidak boleh dimusnahkan ketika perang.

“Namun sebagai menjaga kedaulatan dan identiti negara Islam, orang bukan Islam dilarang menzahirkan syiar- syiar kesyirikan.

“Mereka juga dilarang mengisytiharkan ritual agama dan sesuatu yang haram di sisi Islam walaupun halal di sisi mereka di tengah-tengah negara Islam seperti meminum arak dan memakan babi,” ujarnya kepada wartawan ISMAweb.

Anonymous said...

Adakah pendokong minumam keras amat cintakan PAN?

http://www.ismaweb.net/2016/06/dap-akan-sambut-kemenangan-pan-dengan-arak-carlsberg-tiger/

“DAP akan sambut kemenangan PAN dengan arak Carlsberg, Tiger”

BANGI, Khamis – Parti rasis dan cauvinis, DAP akan meraikan calon PAN, Azhar Abdul Shukur dengan arak sekiranya berjaya memenangi Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Sungai Besar.

Perkara itu dinyatakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) DAP Sekinchan, Ng Suee Lim dalam satu ceramah kempennya sebagai pujukan kepada pengundi Cina supaya mengundi calon PAN.

Joceline Tan dalam tulisannya bertajuk ‘Tough decisions in the rice bowl town of Sekinchan’ yang disiarkan di media liberal The Star hari ini, menyebut bahawa Ng telah berkata, jika PAN menang di Sungai Besar, kemenangan itu akan diraikan dengan Carlsberg, Tiger atau kau (black dog atau Guinness Stout).

Melihat kepada situasi itu Tan berkata, cara Ng berkempen itu, ia memberi gambaran seolah-olah Ng adalah calon yang bertanding.

Ini kerana beliau berpendapat, sebahagian besar yang dipertaruhkan DAP dalam PRK ini adalah PAN yang dianggap sebagai makhluk ciptaan DAP menggantikan PAS sebelum ini.

“Ia juga merupakan satu perjuangan proksi antara DAP dan PAS, yang mana PAN amat bergantung kepada undi Cina,” katanya.

Tan berkata, apa yang dilakukan DAP adalah semata-mata untuk menarik sokongan di kalangan pengundi Cina.

“Ketika dulu pemimpin DAP memujuk Cina untuk menyokong PAS dan kini mereka terpaksa meminta Cina untuk menyokong PAN pula.

“Bagaimanapun, ramai orang Cina di kawasan itu tidak mengetahui kewujudan PAN. Ustaz Azhar, calon PAN juga tidak terkenal walaupun bapanya pernah menjadi orang kuat UMNO di kawasan itu,” kata Tan lagi.

Anonymous said...

rasukan 90 juta juga sgt bahaya tergadai perjuangan mmbela rakyat dan hudud dipermainkn

Anonymous said...

Hangpa tau tak, punca Pas berpecah krn kelemahan amat sangat mr presideng hangpa tu!!!
Dah lah mulutnya celupar, ditambah pula padanya orang lain diluar parti semua tk betul dan Najib je yg tak salah, nilai kepimpinan pulak pada scale F9, macamana parti mau progres?
Kesian aku tengok ahli-ahli parti yg syok sendiri kononnya parti mereka kuat tp hakikatnya makin ke belakang.
Suruh la mr presideng kamu tu berundur krn tempoh beliau dah expired!!

Anonymous said...

Penyokong PIS dah dirasuk hantu rm90 juta!!!
Cakap dah merapu krn mencontohi mr presideng nan merapu!!!

Anonymous said...

Rm90juta itu adalah derma la. Derma adalah halal. Rasuah yang haram. Apa la korang ni itu pun kecoh?

Anonymous said...

Spender? Siapa punya tu?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails