Tuesday, August 09, 2016

Seseorang Muncul Depan Rumah, Tiba-tiba 'Pokemon' "di atas bumbung!"...


KUALA LUMPUR: "Tiba-tiba ada orang tidak dikenali muncul di hadapan rumah saya, amat terkejut pada mulanya namun setelah diberitahu rupa-rupanya ada 'Pokemon' di atas bumbung!"

Itulah luahan seorang pekerja swasta, Lum Choi Yan, 24, yang terkejut melihat seorang lelaki tidak dikenali berdiri di hadapan rumahnya sambil menghala telefon bimbitnya ke atas bumbung rumah itu, pagi Ahad.
Lum berkata beliau hampir membuat laporan polis kerana gelagat lelaki itu sangat mencurigakan.

"Apabila saya bertanyakan kepada beliau, katanya ada seekor 'Pokemon' terbang ke bumbung dari taman permainan berhampiran rumah saya dan dia mengejarnya," kata beliau kepada Bernama.

Beliau berkata walaupun baru sahaja dilancarkan semalam, fenomena permainan Pokemon GO dilihat sudah membuatkan ramai 'terjebak' dan jika tidak berhati-hati dikhuatiri boleh membahayakan keselamatan seperti insiden membabitkan permainan itu yang dilaporkan di beberapa negara.

"Saya sendiri tidak berani untuk memuat turun aplikasi ini kerana rakan-rakan saya terlalu ketagih dengan permainan itu sehingga tidak menghiraukan keadaan sekeliling termasuk ketika melintas jalan," katanya.

Mahasiswa universiti awam Lily Ferawati Rofil, 27, berkata gelagat pemain Pokemon GO boleh dilihat di mana-mana sahaja terutama di kawasan tumpuan ramai.

"Saya sendiri telah muat turun aplikasi itu dan mendapati kebanyakan tempat yang menjadi 'sasaran' pemain untuk memburu 'pokemon' adalah di rumah ibadah seperti masjid dan tokong, di hadapan bangunan-bangunan tinggi ataupun kawasan tersorok.
"Contoh, kawasan tersorok seperti papan tanda yang rosak ataupun di belakang tandas awam tiba-tiba dikerumuni orang ramai disebabkan permainan ini," katanya.

Namun, beliau berkata aspek keselamatan awam dan diri perlu juga diambil kira apabila 'terjebak' dalam permainan sedemikian agar tempat-tempat dilarang tidak diceroboh.

Jurutera Awam Tieu Chect Hou, 28, berkata beliau hampir terlanggar seorang remaja perempuan yang terlalu 'taksub' memburu pokemon ketika makan tengah hari di sebuah restoran di Pudu.

"Saya tengok dia jalan ke hulu ke hilir sambil memegang telefon bimbit dan senyum seorang-seorang tanpa menghiraukan orang di sekeliling, sehingga melanggar orang pun tidak tahu untuk meminta maaf.
"Apabila melihat dari belakang, barulah tahu beliau sedang bermain Pokemon GO," katanya.

Beliau berkata sejak Pokemon GO bermula Sabtu, beliau melihat ramai orang berperangai pelik seperti berkumpul di sesuatu tempat sambil bermain telefon bimbit sehinggakan mencetuskan kesesakan lalu lintas.

"Melihat keadaan ini, saya sudah tidak berani untuk memuat turun aplikasi itu kerana semua orang seolah-olah sudah 'gila' akibat terjebak dengan permainan itu," katanya.

Pokemon GO, satu permainan realiti berperantara berasaskan lokasi yang dilancarkan secara rasmi pada 6 Julai lalu, kini memasuki pasaran Malaysia dan lebih 30 negara lain bermula semalam.

Aplikasi dibangunkan Niantic Incorporation of Nintendo USA itu merupakan permainan sembunyi-sembunyi konvensional di mana pemain perlu mencari dan berlawan dengan karektor maya berdasarkan lokasi dunia sebenar yang dikesan melalui telefon pintar. (IH/nStar)

10 comments:

Anonymous said...



SYAITAN IBLIS SUKA BERPESTA,
TERLEBIH DEDAK JATUH MATI,
PARTI DA-PIG SUKA BERDUSTA,
SEBAR FITNAH TANPA BUKTI.

BELALANG GANAS BELALANG JUTA,
LADANG DISERANG MENJADI LOHONG,
PENCACAI ROKET FITNAH RM90JUTA,
TANPA BUKTI SEMUA BOHONG.


PERGI PADANG MAIN RAGBI,
SAMBIL MAIN KETAWA HIHIHI,
PENCACAI CINTA SIFU HARBI,
IBARAT TANGKI SEPTIK RINDUKAN TAHI.

LIM GONE END MAKAN ROTI,
ROTI DICURI DARI BADAK,
TULIS FITNAH TANPA HENTI,
TANDA MACAI ROKET PENAGIH DEDAK.

KAMPUNG MELAYU HABIS DIROBOH,
TETAP ROBOH WALAUPUN BERKELAHI,
PENCACAI ROKET TERAMAT BODOH,
BERLAGAK SUCI DALAM TAHI.


Anonymous said...

BUKAN POKAEMON TAPI PAN-aemon dilihat di bukit bendera. Panaemon Khadam susah hati sebab Tuan Besar Sekian Bumi bagi PANaemon nak kena jumpa Hakim.

Yg peliknya Tuan kepada Panaemon naik Merc S Class, tak pula gaduh naik roket

Anonymous said...

Best from Semut Hitam

http://semuthitam80.blogspot.my/2016/08/pan-akui-mereka-hanya-barua-dapigs-dan.html

Jika sebelum ini, pelbagai pihak pernah membuat andaian bahawa parti KUALI yang dipimpin oleh Si Mat Sabu tu hanya merupakan Barua DAPigs dan PKR, diorang mati - matian tak nak percaya.

Bahkan dakwaan kononnya kewujudan parti itu hanya semata - mata untuk menentang PAS juga tidak diakui dan sering dinafikan oleh pucuk pimpinan Parti Ternakan DAPigs tu secara terbuka.

Tapi hakikatnya, memang itulah tujuan DAPigs menternak parti KUALI yang dipimpin oleh Si Mat Sabu tu supaya terus tunduk dan akur kepada segala kehendak serta kemahuan DAPigs.

Realitinya memang cukup jelas apabila parti KUALI Si Mat Sabu tu memutuskan bahawa mereka hanya akan bertanding dikerusi milik PAS dalam Pilihan Raya Umum yang akan datang.

Perkara itu dinyatakan sendiri oleh Pengerusi PAN Selangor yang turut memberikan alasan bahawa gabungan dalam Pakatan pada ketika ini hanya terdiri daripada tiga buah parti sahaja.
"Selagi status sekarang ini tiga parti (dalam Pakatan Harapan) maka selagi itu kerusi yang kita (Amanah) akan bertanding adalah kerusi mana PAS bertanding. Itu adalah keputusan Amanah kecuali ada perubahan barisan pembangkang. Tapi kalau setakat hari ini tiada perubahan, itulah dia.
"Kita tidak tahu lepas ini bagaimana. Sekiranya PAS putuskan untuk menyertai Pakatan Harapan, kami kena bincang semula bersama tiga komponen yang ada sebab dia parti mendatang, baru nak masuk (Pakatan Harapan)," katanya kepada Antarapos.
Secara tidak lansung, kenyataan itu memberikan gambaran seolah - olah DAPigs dan PKR masih tidak sedia berkongsi kerusi dan mempercayai parti KUALI Si Mat Sabu tu secara menyeluruh.

Apa yang jelas, tindakan DAPigs dan PKR yang enggan memberikan laluan kepada parti KUALI Si Mat Sabu tu bertanding dikawasan mereka membuktikan bahawa mereka tidak yakin.

Tapi, kita tak boleh nak salahkan DAPigs dan PKR kerana tidak mempunyai keyakinan terhadap parti KUALI Si Mat Sabu tu yang masih GAGAL menonjolkan kemampuan mereka.

Pokok pangkalnya, sama ada parti itu tetap berikrar mahu menewaskan PAS dikawasan mereka dalam Pilihan Raya Umum yang akan datang hanya membuktikan satu perkara sahaja iaitu DAPigs dan PKR cuma nak menjaga kepentingan Politik Peribadi diorang sendiri!!!

Anonymous said...

https://aidcnews.wordpress.com/2016/01/29/skandal-dana-israel-rm1-2-billion-kenapa-dap-takut-saman-razali-soal-pmsp/

Skandal Dana Israel RM1.2 Billion, Kenapa DAP Takut Saman Razali, Soal PMSP

AIDCNews- 29/1/16 – Pertubuhan Minda dan Sosial Prihatin (PMSP) hairan dengan sikap pengecut DAP yang tidak mempunyai keberanian untuk menyaman bekas aktivis DAP, Mohamed Razali Abd Rahman berkaitan isu dana pilihan raya bernilai RM1.2 billion dari Israel.

Presiden PMSP, Dato’ Seri Ramesh Rao berkata beliau telah menghubungi Razali dan bekas aktivis DAP itu bersedia mengemukakan bukti, jika DAP menyaman dan membawa kes itu dibawa ke mahkamah.

“DAP kena jadi anak jantan. Dalam parlimen boleh bising, kat luar boleh bising. Sikit-sikit saman. Desak Datuk Seri Najib saman WSJ.

“Sekarang saya minta awak (DAP), saman Razali, kalau kamu anak jantan. Jangan diamkan diri,”kata Ramesh kepada pemberita selepas menyerahkan satu memorandum ke Ibu Pejabat DAP, Kuala Lumpur semalam.

ramesh
Ramesh Rao
Ramesh (foto) berkata NGOnya, PMSP memberi tempoh dua minggu kepada DAP untuk mengemukakan saman terhadap Razali.

Jika DAP gagal berbuat demikian, PMSP akan membuat laporan polis untuk kes tersebut dan akan mengadakan desakan susulan, road show di Gelang Patah, kawasan parlimen yang diwakili oleh penasihat DAP, Lim Kit Siang dan di bangunan KOMTAR Pulau Pinang, pusat kerajaan negeri yang diperintah oleh Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.

“Tak ada alasan DAP tidak boleh saman Razali. Apa perlu takut ?

“Ada kenyataan media (daripada pimpinan DAP mengatakan) ‘tidak benar..tidak benar (jadi apa tunggu lagi) samanlah (Razali),”katanya lagi.

Menurut Ramesh, kes ini penting dibicarakan di mahkamah kerana ia akan medan penghakiman terhadap dakwaan Razali yang dibuat sejak empat tahun lalu.

“Encik Razali yakin dengan kes ini. Dia kata, ‘saya memiliki dokumen yang cukup,kalau ke mahkamah nanti boleh saya kemukakan, di mana kami dilatih, bagaimana kami dilatih, siapa yang terlibat dalam latihan di Israel’.

“Banyak yang akan kita tahu (nanti). Jami kita mahu dia (DAP) saman (Razali),”katanya.

Tambahnya, jika DAP takut untuk mengemukakan saman terhadap Razali ia akan mengesahkan dakwaan yang dibuat oleh bekas aktivis DAP itu adalah benar.

“Bagi saya, DAP bukan takut dengan isu RM1.2 billion ini, dia (DAP) cuma takut rahsia di mana mereka dilatih akan terbongkar.

“Sebab, Razali salah seorang pakar strategik DAP. Dilatih untuk menghuru-harakan negara.

“Mungkin DAP ini takut kalau kaitan DAP dengan Israel akan terbongkar sebab kita (Malaysia) tidak ada hubungan diplomat dengan Israel,”katanya lagi.

Untuk mendengar rakaman kenyataan PMSP sila klik link di bawah.

http://www.mobtvlive.my/watch.php?vid=51108f8ae

Anonymous said...

Nak PIS...rupanya..melePAS

Anonymous said...

laa ramainya walaOnta geng yahadikat sini...maaf salah masuk!

Anonymous said...

anon 12:44 cito apo neh? nampak bangang ajo...lansung tak dapet sen drp derma 90 juta ke?

Anonymous said...

Wah....Kertas kerja RM300juta menghina otak manusia normal. Anon 1:39 PM, 2:39 PM dan 2:40 PM nampak bangang ajo...lansung tak dapet sen drp kertas kerja RM300 juta juta ke? Siapa yang kenyang makan RM300 juta kalau bukan kroni sifu?

Ir Anonymous said...

Nampaknya perancangan PAS utk hancurkan UMNO sudah semakin hampir jadi kenyataan dari hari ke hari..
Cuba bayangkan jika Najib jatuh dari awal spt yg dirancangkan oleh PH dan Tun M, pasti Tun M sendiri akan kemudi UMNO kembali sehingga jadi lebih kuat..
Kini dgn penubuhan parti baru, secara tak langsung Tun M bertindak membantu PAS utk sama2 hancurkan UMNO..
Hebat sungguh bacaan politik TGHA dan TITM!!

Takbir 3x

Anonymous said...

KAH KAH KAH!!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails