Sunday, May 01, 2016

'Zombi' Telefon Pun Dipasang Lampu Isyarat, Di Sebuah Bandar Di Jerman.



JOM KREATIF

PENELEFON Hantu, 'zombi telefon' atau smombie adalah pengguna telefon atau pemain telefon yang merbaahaya, ketika berjalan di kawasan berkenderaan. Perkataan 'smombie' adalah campuran dari perkataan 'smartphone' dan 'zombie' yang lahir di Jerman. 

Maka pelbagai inisiatif diambil oleh pihak berkuasa di seluruh dunia untuk menyedarkan orang ramai tentang bahaya bermain telefon tersebut. Pihak berkuasa di sebuah bandar kecil di Jerman pula bertindak selangkah lebih dengan memasang sistem lampu isyarat untuk 'zombi telefon' itu.

Ia bertujuan supaya orang ramai, termasuk pelancong lebih peka dengan keadaan sekeliling. Sistem lampu isyarat 'smombies' itu dipasang pada lantai, bertepatan dengan arah mata 'smombies' yang senantiasa memandang skrin telefon mereka.

Sistem itu akan menyalakan lampu merah apabila terdapat tren yang mahu melintas ataupun lampu isyarat ketika itu merah. Setakat ini, sistem tersebut dipasang di dua kawasan pejalan kaki di Ausgsburg yang mana terdapat kes kemalangan yang membabitkan tren dan juga smombies dimana salah satu kejadian melibatkan kemalangan nyawa.


"Kami sedar bahawa lampu isyarat biasa tidak seiringan dengan pandangan mata pejalan kaki hari ini", kata Tobias Hermes, seorang pegawai pentadbiran bandar tersebut. 
"Jadi kami memutuskan untuk menambah lampu tambahan - lagi banyak yang ditambah, lagi tinggi kemungkinan orang ramai peka dengan sekeliling", katanya lagi. 

Tindakan memasang lampu isyarat tambahan itu mendapat reaksi dari pelbagai pihak. Ada yang menyifatkan ianya tidakan yang bagus dan ada juga yang mempersoalkan keberkesanan sistem itu. (IH)
Lihat juga..
E-Buku IH-103: Kisah-kisah Jom Kreatif (4)
E-Buku IH-103: Kisah-kisah Jom Kreatif (4)

2 comments:

Anonymous said...

syabas kerajaan disana. keselamatan rakyat didahulukan.

Anonymous said...

Zombie pun geli dgn PAN!

Jgnkan Mejar bersara, zombie pun geli dgn PAN!!!

Mejar dah belah dari PAN masuk DAP. Tak salahkan mejat sebab PAN tu hanya balaci pengangkat najis DAP saja. Apa class jadi ahli PAN

Yg bayek adalah Mat Sabu, Mujahid, Khalid Samad dll. Hanya tersengih macam kerang busuk bila DAP saukiu ahli PAN yg lagi sikit dari jumlah pimpinan. Kah kah kah mana ada teloq bhai!!!! Abang besar jerit terus tangkap nangis. Ialah inilah nasib sekumpulan TALIBAROOT

Terbayek dari Blog Semut Hitam kat bawah ni. Aku copy n paste


BEKAS MEJAR BUAT MAT SABU HILANG KEMALUAN!!!

Heh! Nampak gayanya, Bekas Mejar yang terpaksa bersara awal ni pun dah semakin hari semakin pandai. Kalau dulu, lepas dia dijatuhkan hukuman, dia merajuk dan terus masuk PAS.

Kemudian bila dia tidak mendapat tempat dalam kepimpinan PAS, Bekas Mejar ni merajuk lagi. Maka dia pun ikut jejak Pengkhianat dan masuk parti Kuali yang dipimpin oleh Si Mat Sabu tu.

IRONIKnya, alasan yang diberikan oleh Bekas Mejar ni pun agak muak untuk kita dengar. Balik - balik alasan yang sama jugak dia ulang - ulang. Kata dia, parti yang dia sertai tu sesuai.

Tapi kalau dah sampai TIGA KALI dia melompat keluar masuk parti ni, itu bukan sebab parti tu 'Sesuai' atau tidak dengan dia. Itu menunjukkan yang dia ni Kemaruk Publisiti Murahan.

Bayangkan la. Masa dia duduk dalam PAS, dia merajuk keluar dari parti tu sebab dia kata parti tu tak sesuai dengan dia. Sekarang bila dia keluar dari parti Kuali Si Mat Sabu tu, pun dia guna alasan yang sama.

Dia kata parti yang dia sertai hari ini lebih sesuai untuk dia. Itu alasan utamanya. Kemudian baru dia letak lauk tambah nak kasi sedap sikit dengan memberikan alasan kononnya dia masih lagi dalam Pakatan Haprak tu.

Secara tidak lansung, tindakan Bekas Mejar tu membuktikan bahawa dia memang tak layak pegang jawatan tinggi dalam pasukan keselamatan sebab dia takde nilai kesetiaan. Suka melompat - lompat macam Katak!

Jika kita lihat dari satu sudut, memang Bekas Mejar ni Gila Perhatian dan dahagakan Publisiti Murahan. Maka sebab itu dia sanggup keluar dari parti Kuali Mat Sabu dan menyertai DAPigs.

Semua orang pun tahu. Pantang ada je Melayu yang menjadi ahli DAPigs, sudah pasti dia akan diberikan perhatian oleh semua pihak walaupun keahlian dia tu hanya sekadar wayang DAPigs semata - mata.

Tapi setidak - tidaknya, bagi Bekas Mejar tu, dia sanggup menggadaikan maruah dengan menjadi Boneka kepada puak DAPigs tu yang selama ini berniat nak memecah - belahkan orang Melayu.

Cuma yang kita herannya, kenapa sampai dia nak keluar dari parti Kuali pimpinan Si Mat Sabu tu sedangkan semua orang pun tau, parti tu pun hanya sekadar Barua kepada DAPigs? Bukannya Bekas Mejar tu keluar parti Kuali dan masuk DAPigs boleh jadi 'Abang Besar'!!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails