Friday, May 06, 2016

Ini, Artikel Berkaitan Calon DAP, Portal Pro-PAN Padamkan Serta-Merta, Mengapa?

Kenapa Portal Pro-PAN Padamkan Artikel Berkaitan Calon DAP DUN Batu Kitang, Abdul Aziz Isa ?

Portal pro PAN, Malaysia Dateline hari ini menyiarkan artikel bertajuk “Abdul Aziz ‘direhatkan’ dari ceramah, mahu saman nenek sendiri?”, namun artikel itu dipadamkan serta merta selepas beberapa jam disiarkan.
Namun carian di pautan Di’Cache’ masih memaparkan artikel tersebut seperti berikut :
Abdul Aziz ‘direhatkan’ dari ceramah, mahu saman nenek sendiri?
05 Mei 2016 | DALIA ISMAIL

Abdul Aziz Isa dan neneknya Mazuin Abd Manan
Khabar angin kini bertiup kencang di Sarawak calon Melayu tunggal DAP di Batu Kitang, Abdul Aziz Isa Marindo akan direhatkan dari pentas ceramah dalam tempoh berbaki dua hari lagi sebelum pengundian 7 Mei ini.
Sumber menyebut DAP berbuat demikian ekoran tindakan Abdul Aziz mahu menyaman neneknya yang berselisih pendapat politik selain daripada krisis moral, akhlak, angkuhnya menyerang secara tidak langsung pemimpin DAP dalam siri ceramahnya di Batu Kitang.
“DAP mula mempertimbangkan isu krisis moral bagi calon tunggal melayu DAP ini. Aziz boleh menyebabkan DAP kehilangan sokongan yang besar di Batu Kitang yang boleh memberi kelebihan kepada calon BN dan PKR.
“Sekarang mahu tidak mahu merehatkan Aziz dari berceramah lebih dari memenangkan calon itu sahaja. Ambil orang kalau tak tahu hendak belajar dari bawah sombong angkuh biadap memang ini penamatnya,” ujar sumber.
Pada 3 Mei lalu tindakan Hajah Mazuin Haji Manan,75, nenek kepada calon DAP kawasan Batu Kitang itu bercerita buruk tentang peribadi Aziz dengan mendakwa cucunya itu sebagai ‘sotong’ telah sedikit sebanyak menggugat intergritinya sebagai bakal Adun.
Menurut neneknya sikap Aziz yang cukup biadab sewaktu berkempen walau pun masih terlalu muda cukup mengecewakannya dan telah mendorong beliau tampil berkempen untuk calon BN Lo Khere Chiang walau pun melawan cucunya sendiri.
Mazuin dipetik berkata:”“Saya tidak suka cucu saya cabar BN dan ini sebabnya saya berada di sini untuk menyokong calon BN di Batu Kitang, Lo Khere Chiang. Jangan undi Abdul Aziz, saya tak suka.
“Beliau masih muda dan belum mula bekerja, tetapi tiba-tiba mahu menentang kerajaan,” katanya kepada wartawan di Batu Kitang.
Oleh yang demikian, sumber terdekat DAP mengesahkan bahawa Aziz sedang menimbang untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap neneknya itu dan pihak-pihak yang mempergunakan neneknya untuk kepentingan politik BN.
Menurut sumber lagi Aziz akan memfailkan injuksi, menghalang neneknya terus mengeluarkan apa-apa kenyataan yang tidak elok mengenai dirinya.
Permohonan ini akan difailkan dalam jangka masa terdekat di Mahkamah Tinggi Kuching jika neneknya terus bercerita sifat buruk cucunya Aziz calon DAP tersebut.
Namun begitu wakil DAP itu mengakui bahawa tindakan tindakan Aziz terhadap neneknya itu, dibuat atas dasar sukarela tanpa paksaan mana mana pihak.
Sebelum ini Aziz dengan begitu angkuh mengelarkan Ketua Menteri Sarawak Adenan Satem (datuk saudaranya) sebagai pengecut kerana tidak berani menentang beliau di Batu Kitang pada PRN Sarawak kali ini dan turut mengelarkan BN sebagai parti syaitan.
Baru baru ini media turut melaporkan bahawa Aziz merupakan kaki mabuk dan “clubbing” dengan turut menyiarkan gambar Aziz sedang minum arak disebuah kelab di Kuching dengan ditemani seorang wanita yang tidak dikenali .
Peribadi buruk yang dimiliki Aziz serta cara berkempen yang kasar dan biadab dijangka memberi impak besar kepada calon DAP itu untuk memenangi kerusi yang ditandinginya.
Ini kerana cara berkempen yang diamalkan Aziz bertentangan dengan nilai budaya rakyat Sarawak yang terdiri dari berbagai etnik dan kaum yang sangat sensitif dalam perkara yang mencabar kehormonian antara kaum di negeri ini antara sebab beliau direhatkan kata sumber.
Kerusi baharu Dewan Undangan Negeri (Dun) Batu Kitang mempunyai 17,494 pemilih berdaftar dengan 60 peratus adalah pengundi Cina.
Ia akan menyaksikan pertandingan lima penjuru iaitu Lo Khere Chiang (BN), Abdul Aziz Isa Marindo (DAP), Voon Shiak Ni (PKR), dan dua calon Bebas, Datuk Seri Othman Bojeng dan Sulaiman Kadir. (AIDCNews – 05/5/16)

KUCHING, May 5 ― A new survey by Universiti Utara Malaysia (UUM) found PKR’s candidate was preferred in Batu Kitang over that of its ally DAP, the…

1 comment:

Anonymous said...

ini yg buat pan tak senang duduk ni...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails