Friday, May 06, 2016

Pemerintah S'wak Mesti Bumiputera Tempatan. Tolak DAP. -Abd Hadi.

PAS ujar beliau, sebaliknya mahu pemerintah di bumi Kenyalang itu mestilah daripada kalangan orang bumiputera tempatan yang beragama Islam berbanding DAP Sarawak yang sehingga kini masih lagi diterajui oleh kaum Cina.
Abdul Hadi seterusnya berkata, bangsa Cina dan India yang bukan Muslim masih boleh lagi menjadi sebagai rakyat sesebuah negeri atau negara namun dari segi politik mereka perlu dipimpin sendiri oleh pemimpin beragama Islam.
“PAS mahu rakyat dan negeri Sarawak terus diperintah oleh bumiputera, bukan kaum-kaum lain malah hanya orang bumiputera mesti memerintah Sarawak dan PAS mahu calon tersebut ialah bumiputera yang beragama Islam.
“Kita tidak menghalalkan orang lain, kita tidak setuju DAP perintah Sabah, Sarawak pun kita tidak setuju. Kita terima orang Cina, India jadi rakyat, kita layan adil semua tapi memerintah negeri mesti bumiputera,” katanya.
Abdul Hadi berkata demikian ketika menyampaikan ceramah beliau yang dihadiri hanya kira-kira 250 orang di sebuah padang awam di hadapan Masjid Ikhwanul Muslimin, Taman Sukma, di sini lewat malam Rabu.
Kenyataan beliau itu jelas ditujukan kepada bekas sekutunya dalam Pakatan Rakyat iaitu DAP kerana jika menang PRN, ia tentu menamakan Pengerusi DAP Sarawak, Chong Chieng Jen sendiri sebagai ketua menteri baharu.
pas sarawak
Parti Islam itu ujarnya meskipun cuma meletakkan 11 calon, bukan bermatlamat mahu memerintah Sarawak, sebaliknya kerana mahu menjadi penasihat kepada pihak kerajaan yang akan dibentuk selepas PRN nanti.
“PAS sedar hanya bertanding 11 kerusi, kalau kesemua calon PAS menang 11 kerusi itu sekalipun masih ada 72 kerusi lagi, maka PAS memang tidak boleh memerintah Sarawak dengan sekadar bermodalkan 11 kerusi sahaja.
“Mereka (parti-parti lain) nak 71 kerusi ambillah sebab PAS cuma nak 11 kerusi ini sahaja, tujuannya apa, untuk jadi penasihat dengan menasihati kerajaan supaya memerintah dengan adil seperti ditunjuk oleh Islam,” katanya.
Ucapan itu disambut dengan sorakan ‘Allahuakbar’. Abdul Hadi turut mengingatkan rakyat Sarawak bahawa PRN merupakan amanah untuk memilih pemimpin boleh membawa suara ke Dewan Undangan Negeri dapat didengari.
“Pilihan raya adalah cara untuk memberi kuasa pada rakyat untuk pilih sendiri pemimpin disukainya setiap lima tahun sekali. Pilih pemimpin bukan dibayar RM10, RM50, bukan RM5,000. Pilih pemimpin adalah amanah.
“Tapi kita difahamkan PRN ini peluang dapat wang tambah poster! Walhal PRN ini amanah, kita pilih pemimpin kita duduk di DUN cakap bagi pihak kita, perjuangan kita, hak kita, tuntutan kita, itu makna pilihan raya,” tegasnya. (IH)

11 comments:

Anonymous said...

That is the way. Jgn jadi PAN, apa cakap DAP halal belaka

Anonymous said...

Hadi Mereng ni nak jadi ketua golongan assobiyah, nak ganti peranan Umno yang Mengamalkan perkauman. Tapi bangang pun terserlah. Sifat2 munafik ditayangkan kepada umum.
Bak kata Abang Jo, Hadi Mereng nak orang Islam jadi KM, tapi kenapa letak calon yang ugama lain? Ditakdirkan orang konon Islam Pas kalah semua tapi si Kristian menang...macamana? Nak suruh dia mengucap ke?
Tak perlu la bercakap tentang tanggungjawab sebagai wakil rakyat. Dia ni pun selalu sangat ponteng. Cakap tak serupa bikin Hadi Mereng ni.
Kalau di Sarawak kita semua pun boleh faham kalau Pas tak konfiden menang. Sekadar tunjuk muka je kat sana. Tapi yang heran di Terengganu, negeri Hadi Mereng ni sendiri. Terang2 ada peluang ganti kerajaan, dia boleh cakap taknak campurtangan? Banyak dedak dia dapat agaknya, ataupun Pas Terengganu sememangnya tak konfiden nak tadbir negeri. Ya lah takut kalau next round bungkus balik. Mangkuk betul la si Mereng ni. Bersara saja la wahai Tuang Presideng.
Bodoh sebodoh bodoh nya......

Anonymous said...

Hi khadam. Apa kao cakap aaaaaa

Anonymous said...

Terbaik daripada presiden PAS, perjelaskan realiti dan matlamat parti yg diterajui. Bukan utk merebut kuasa, tetapi utk menasihat kerajaan. Sabda nabi Muhammad saw, " diantara elemen penting ugama ialah nasihat "

Anonymous said...

MELAYU TERUS "TERBELA" DIBAWAH REJIM "TERLAJAK MURAH"!!!

Hehehe!!! Nampak gayanya Rejim DAPigs Pulau Pinang sekarang ni boleh juga dikenali sebuah Rejim "Terlajak Murah" kerana apa yang telah dilakukan oleh Si Ketua Menterinya sebelum ini.

Ternyata kemampuan Si Guan Eng tu membeli sebuah rumah banglow dengan harga yang jauh lebih murah dari harga pasaran membuatkan Negeri itu kini mula dikenali dengan nama tersebut.

Dan dek kerana 'kemurahan' Rejim DAPigs yang dipimpin oleh anak kesayangan Si Apek Kit Siang tu juga membuatkan kebajikan rakyat di bawah kepimpinannya terjamin. Nak pulak dikalangan orang Melayu.

Jangan cepat salah sangka dengan tindakan yang dilakukan oleh Si Guan Eng ni. Dia bukannya berniat nak menghalau orang Melayu seperti mana yang didakwa oleh pihak media.

Laporan yang disiarkan oleh pihak media sebelum ini semuanya hanya sekadar 'rekaan' semata - mata. Ianya tidak menjelaskan hasrat dan niat Si Lim Guan Eng tu yang sebenarnya.

Yang sebetulnya, Si Guan Eng tu bukannya berniat nak menghalau orang Melayu keluar dari tanah dan perkampungan yang telah mereka diami sejak berpuluh - puluh tahun sebelum ini.

Tetapi sebaliknya, Si Guan Eng tu hanya cuba nak meningkatkan taraf hidup orang Melayu. Dia tak nak orang Melayu tinggal dalam rumah kayu atau rumah papan. Tapi dia nak orang Melayu tinggal dirumah batu.

Itu pasal la Si Guan Eng ni buat "Rumah Mampu Milik" dengan harga yang cukup 'Murah' bagi pandangan dia. Takkan la rumah yang berharga serendah RM 400 ribu pun orang Melayu tak boleh beli?

Nah! Sekiranya orang Melayu di Pulau Pinang tu nak belajar macam mana caranya untuk membeli rumah dengan harga sedemikian rupa, maka mereka perlu menuntut ilmu dari Si Lim Guan Eng ni.

Bab nak mendapatkan diskaun bagi membeli sebuah rumah dengan harga yang lebih murah dari harga pasaran, Si Guan Eng ni memang cukup cekap. Jadi, tak mustahil sekiranya orang Melayu pun boleh buat benda yang sama.

Jadi, jangan la kita cepat sangat salah sangka dengan tindakan yang dilakukan oleh Si Guan Eng ni terhadap orang Melayu di Pulau Pinang. Bukannya sebab dia nak halau orang Melayu tu. Tapi sebaliknya, dia nak orang Melayu tinggal dirumah "Terlajak Murah" macam dia!!!
Semut Hitam at Jumaat, April 29, 2016

An Anonymous said...

Macam biasa.. bila org melayu memperjuangkan bangsa melayu, PAN akan kata itu racist atau assobiyah..

Tapi kalau DAP cina memperjuangkan bangsa cina, PAN akan kata itu memperjuangkan hak asasi manusia..

An Anonymous said...

Sepatutnya PAN yg takut tadbir negeri.. kerana spt di Perak hanya 11 bulan ajer..

Anonymous said...

DAPigs TAKUT CUCU DITIMPA MUSIBAH KERANA DERHAKA!!!

Heh! Dah kenapa pulak dengan puak DAPigs ni tiba - tiba je nak membuat rayuan pada PKR supaya menarik balik calon yang mewakili parti itu dari bertanding di Dun Batu Kitang?

Walhal sebelum ini, DAPigs ni dilihat bukan main Kurang Ajar lagi dengan PKR sehingga sanggup diorang melabelkan parti itu sebagai Pengkhianat dan Penipu kerana memungkiri janji.

Adakah puak DAPigs tu takut calon mereka tewas setelah dia menderhaka kepada orang tua yang ternyata kecewa dengan tindakannya bertanding dibawah tiket parti DAPigs?

Anonymous said...

Kita menolak parti roket dan sifu-sifu kafir roket kerana mereka mempertikai dan menghina ajaran Islam dan menindas umat Islam.

Contoh:

(1) Sifu-sifu roket menghina khutbah Jumaat dan pakaian umat Islam yang menutup aurat dll. Mereka mempromosi kebebasan murtad.

(2) 26 kampung umat Islam di PP telah dirobohkan dan perniagaan umat Islam diganggu semasa pemerintahan rejim roket.

(3) Sifu-sifu roket berusaha menghapuskan hak keistimewaan orang Melayu yang merupakan penduduk asal negara ini.

Segelintir hamba abdi roket yang mendakwa mereka beragama Islam tetapi pada masa yang sama mereka menjadi penjilat kaki sifu-sifu kafir yang menghina dan menentang ajaran Islam dan hukum Allah dan menindas umat Islam. Mereka bersekongkol dengan sifu kafir untuk menipu umat Islam.

Sesungguhnya merekalah pengkhianat yang bersifat munafik yang tidak bermoral dan tidak mempunyai maruah diri!

Dan di antara manusia ada yang berkata: "Kami telah beriman kepada Allah dan kepada hari akhirat"; padahal mereka sebenarnya tidak beriman. Mereka hendak memperdayakan Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka hanya memperdaya dirinya sendiri, sedang mereka tidak menyedarinya. Dalam hati mereka (golongan yang munafik itu) terdapat penyakit (syak dan hasad dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka; dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dengan sebab mereka berdusta (dan mendustakan kebenaran. (Al-Baqarah 2: 8-10)

Anonymous said...

Anon 1154....mai sini aku sekolahkan sikit...
Islam BENCI perkauman. Assobiyah tu HARAM!!!!!!
Kita bukan cakap orang melayu yang buat. Orang Islam Pas yang buat...bodoh dungu betul la anon 1154. Tak tau ugama ke?! Syurga dan Neraka bukan Hadi Mereng yang tentukan....okayyyyyy??!!!!!

Anonymous said...

Anon 1117...kah Kah Kah. Hadith mana lu petik tu bhai? Riwayat sapa tu? Dah mengikut Tuang Presideng? Belasah je petik Hadith? Menghalalkan cara? Itulah Parti Yang Konon Islam. Nak bodek Umno...kenapa? Kalau tidak takdok fulus lah. So kena lah bodek dan jilat sepuas puasnya.
Satu lagi...sumpah Baiah kali ni apa ek????

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails