Tuesday, May 03, 2016

Mengintip Tempat Lindung Bawah Tanah Di Syria.

Melihat tempat perlindungan bawah tanah di Syria. Sebahagian besar wilayah Ghouta dikepung oleh pasukan kerajaan dan kumpulan-kumpulan bersenjata pro-Assad, termasuk Hizbullah Lubnan yang membuat dan membuah hidup warga menjadi rumit.

DIDESAK kebimbangan atas keselamatan keluarganya, seorang pejuang Syria membina tempat perlindungan daripada serangan bom di kawasan terkepung Ghouta

Abu Nidal Abed, seorang mujahidin atau pejuang berusia 43 tahun di Tentera Pembebasan Syria (FSA), isteri dan dua anak-anak sudah tidur di tempat perlindungan bom yang dibina dalam masa singkat itu selama berbulan-bulan.

Lebih daripada 400,000 orang telah terbunuh dalam perang yang terjadi di Syria

Lebih daripada 400,000 orang telah terbunuh dalam perang yang terjadi di Syria
Terletak di bandar Saqba di daerah Ghouta luar bandar Damsyik, rumah mereka telah rosak oleh serangan udara yang dilancarkan oleh kerajaan Syria sepanjang perang sivil yang telah berlangsung selama lima tahun tersebut.

"Saya menghabiskan masa selama 45 hari membina tempat perlindungan bom untuk melindungi kami dari serangan roket dan serangan udara," katanya kepada Aljazeera, Rabu (27/04/2016).

Perang Syria pecah pada sebahagian besar penuntut revolusi tak bersenjata terhadap Presiden Bashar al-Assad Mac 2011, tapi itu tidak lama sebelum akhirnya berkembang menjadi perang terhadap rakyat sendiri.

Utusan khas PBB untuk Syria, Steffan de Mistura, menganggarkan minggu lalu lebih daripada 400,000 orang telah terbunuh dalam perang yang berlaku di Syria.
Ruang bawah tanah Suriah. Pengepungan tersebut telah membuat hal ini menjadi sukar bagi warga untuk mengakses bantuan kemanusiaan, termasuk ubat-ubatan

Sebahagian besar wilayah Ghouta dikepung oleh pasukan kerajaan dan kumpulan-kumpulan bersenjata pro-Assad, termasuk Hizbullah Lebanon (Lubnan). 

Pengepungan tersebut telah membuat hal ini menjadi sukar bagi warga untuk mengakses bantuan kemanusiaan, termasuk ubat-ubatan dan vaksin, mengakibatkan munculnya gelombang penyakit.

Sambil menjelaskan bahawa ia telah kehilangan salah satu putera dalam perang sivil Syria, Abed mengatakan ia terdorong oleh rasa takut untuk keselamatan anak-anaknya, dia berharap dapat melindungi mereka dari serangan udara kerajaan Syria.

Anak lelaki Abed, Nidal, usia 25 tahun, terbunuh ketika berjuang dengan FSA di luar bandar Damsyik pada tahun 2015. (IH)

Lihat sebelum ini..

3 comments:

Anonymous said...

Orang2 PAN bukan peduli penduduk syria mrnderita. Jgn DAP menderita cukup.



Ramai orang mengetahui bahawa Parti Amanah Negara (PAN) yang sangat berkait rapat dengan Ikram (malah ramai bekas pimpinan dan ahlinya memegang beberapa jawatan penting di dalam PAN) diketuai oleh Mat Sabu yang dipercayai memiliki kecenderungan yang tinggi terhadap ajaran Syiah, bersama dengan beberapa individu lain di dalam parti politik yang diasaskan oleh beberapa bekas pimpinan dan wakil rakyat PAS yang gagal mempertahankan jawatan masing-masing di dalam pemilihan Muktamar PAS yang terakhir sebelum ini.

Ada di antara penganalisis politik yang berpendapat bahawa penubuhan PAN merupakan gabungan kerjasama dan sinergi antara kumpulan yang kalah ini dengan pihak Ikram sendiri. Terdapat banyak persamaan antara kedua-duanya sehingga (pada mata sebahagian besar ahli PAS sendiri), PAN merupakan platform politik bagi Pertubuhan Ikram.

Bagi pemerhati-pemerhati politik tempatan, PAN kini sedang bergolak dengan krisis kepimpinan dan perebutan kuasa antara beberapa kem, antaranya antara kem pro-Ikram, pro-Liberal dan pro-Syiah sendiri. Dengan Presiden PAN, Mat Sabu terpalit dengan beberapa insiden atau kes yang dianggap sebagai liabiliti politik kepada “survival” dan masa depan PAN sendiri, maka kita tertanya-tanya sama ada penganjuran seminar di atas merupakan satu “isyarat halus” atau “amaran” bahawa liabiliti ini perlu dinyahkan atau PAN perlu di “putih” kan dari elemen-elemen yang mungkin akan mencacatkan peluang PAN untuk diterima oleh masyarakat?

Atau, adakah ia satu petanda bahawa Mat Sabu bukan lagi pemimpin atau tokoh yang boleh diharapkan untuk membawa PAN melepasi pertarungan sengit pilihanraya umum yang akan datang tidak berapa lama lagi?

Ataupun, mungkinkah seminar ini (dan resolusi-resolusinya) merupakan satu rujukan bahawa satu gelombang baru yang seolah-olah ditaja oleh ahli-ahli Ikram akan melanda parti tersebut dan merampas pucuk pimpinan PAN?

Sekiranya ini berlaku atau mana-mana kemungkinan di atas menjadi satu realiti kepada PAN, maka ia juga akan menimbulkan masalah lain kepada PAN dan juga Ikram. Ini kerana kedua-duanya berpegang kepada inklusiviti (penerimaan terbuka) dan menguruskan kepelbagaian (managing diversity). Proses pembersihan terhadap elemen-elemen Syi’ah di dalam PAN (sekiranya tepat telahan ini) akan mengundang dilemma kerana ia akan bertentangan dengan apa yang diperjuangkan oleh kedua-dua PAN dan Ikram.

Anonymous said...

BEKAS MEJAR BUAT MAT SABU HILANG KEMALUAN!!!

Heh! Nampak gayanya, Bekas Mejar yang terpaksa bersara awal ni pun dah semakin hari semakin pandai. Kalau dulu, lepas dia dijatuhkan hukuman, dia merajuk dan terus masuk PAS.

Kemudian bila dia tidak mendapat tempat dalam kepimpinan PAS, Bekas Mejar ni merajuk lagi. Maka dia pun ikut jejak Pengkhianat dan masuk parti Kuali yang dipimpin oleh Si Mat Sabu tu.

IRONIKnya, alasan yang diberikan oleh Bekas Mejar ni pun agak muak untuk kita dengar. Balik - balik alasan yang sama jugak dia ulang - ulang. Kata dia, parti yang dia sertai tu sesuai.

Tapi kalau dah sampai TIGA KALI dia melompat keluar masuk parti ni, itu bukan sebab parti tu 'Sesuai' atau tidak dengan dia. Itu menunjukkan yang dia ni Kemaruk Publisiti Murahan.

Bayangkan la. Masa dia duduk dalam PAS, dia merajuk keluar dari parti tu sebab dia kata parti tu tak sesuai dengan dia. Sekarang bila dia keluar dari parti Kuali Si Mat Sabu tu, pun dia guna alasan yang sama.

Dia kata parti yang dia sertai hari ini lebih sesuai untuk dia. Itu alasan utamanya. Kemudian baru dia letak lauk tambah nak kasi sedap sikit dengan memberikan alasan kononnya dia masih lagi dalam Pakatan Haprak tu.

Secara tidak lansung, tindakan Bekas Mejar tu membuktikan bahawa dia memang tak layak pegang jawatan tinggi dalam pasukan keselamatan sebab dia takde nilai kesetiaan. Suka melompat - lompat macam Katak!

Jika kita lihat dari satu sudut, memang Bekas Mejar ni Gila Perhatian dan dahagakan Publisiti Murahan. Maka sebab itu dia sanggup keluar dari parti Kuali Mat Sabu dan menyertai DAPigs.

Semua orang pun tahu. Pantang ada je Melayu yang menjadi ahli DAPigs, sudah pasti dia akan diberikan perhatian oleh semua pihak walaupun keahlian dia tu hanya sekadar wayang DAPigs semata - mata.

Tapi setidak - tidaknya, bagi Bekas Mejar tu, dia sanggup menggadaikan maruah dengan menjadi Boneka kepada puak DAPigs tu yang selama ini berniat nak memecah - belahkan orang Melayu.

Cuma yang kita herannya, kenapa sampai dia nak keluar dari parti Kuali pimpinan Si Mat Sabu tu sedangkan semua orang pun tau, parti tu pun hanya sekadar Barua kepada DAPigs? Bukannya Bekas Mejar tu keluar parti Kuali dan masuk DAPigs boleh jadi 'Abang Besar'!!!

Zall Sall said...

'TIDAK SEMPUARNA IMAN BAGI MEREKA YANG TIDAK BERAKHLAK'

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails