Saturday, April 16, 2016

Turki Gesa Kerajaan Islam Di Dunia Bersatu. Fatwa Y/Qardhawi..


ERDOGAN menunggu untuk menyambut ketibaan delegasi negara-negara anggota OIC di Istanbul, Turki semalam. -AFP


ISTANBUL – Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan semalam menyeru semua ketua kerajaan dan pemerintah Islam dari seluruh dunia agar berhenti daripada berpecah-belah sebaliknya bersatu untuk menentang keganasan.
Turki sedang cuba menonjolkan pengaruhnya dalam kalangan 1.7 bilion umat Islam di seluruh dunia khususnya di wilayah yang pernah dikawal empayar Uthmaniah pada persidangan dua hari Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) di sini selaku pengerusi untuk dua tahun akan datang.
Bagaimanapun, perjumpaan yang menyatukan lebih 30 pemimpin negara Islam itu dibelenggu konflik mazhab di Syria dan Yemen serta antara golongan Syiah pimpinan Iran dan Sunnah pimpinan Arab Saudi.
“Saya percaya cabaran paling getir yang perlu kita atasi ialah perbalahan antara mazhab. Agama saya bukannya Sunnah mahupun Syiah, agama saya ialah Islam.
“Kita perlu bersatu, keluar daripada konflik dan kezaliman kerana akhirnya cuma umat Islam yang merana,” kata Erdogan dalam ucapan perasmiannya.
Beliau menganggap persidangan itu mungkin menjadi satu titik perubahan untuk keseluruhan dunia Islam.
Erdogan turut membidas kumpulan militan Islamic State yang menawan sejumlah besar wilayah di Syria serta kumpulan pelampau Islam, Boko Haram di Nigeria sebagai dua pertubuhan pengganas yang mempunyai niat jahat serupa.
Menurutnya, OIC telah menerima cadangan Turki untuk membentuk satu pusat koordinasi polis multinasional bagi membantu negara-negara Islam menentang militan dan akan berpusat di Istanbul.
“Kita perlu menubuhkan sebuah organisasi untuk mengukuhkan lagi kerjasama dalam menentang keganasan,” katanya. – AFP
Komen Weblog Ibnu HasyimFatwa dikeluarkan oleh Persatuan Ulama Muslim Dunia..
Sementara itu, menurut Hidayah.com, Turki telah berada di barisan terdepan dalam menyokong perjuangan kaum Muslimin kini. Negara ini memberi perhatian besar terhadap Revolusi di Syria dan jihad di Palestin. Sikap yang demikian membuat Turki mendapat banyak “musuh”.
Berbagai pihak menekan nya baik dari sector ekonomi, lobi politik, dan lainnya. 

Oleh kerana itu, wajib bagi setiap muslim pemimpin juga rakyat, berpihak kepada Turki dalam membela kebenaran tersebut.
Demikian fatwa yan dikeluarkan oleh Persatuan Ulama Muslim Dunia (International Union of Muslim Scholars) belum lama ini di Doha, Qatar.

“Banyak pihak yang hendak mengjagal kebangkitan Turki. Mereka menekan Turki dari sector ekonomi dan menarik narik Turki ke dalam konflik yang sia-sia. Itu semua hanya kerana Turki berpihak kepada kemanusiaan, membantu rakyat dan mengurus pelarian Syria,” tulis Persatuan Ulama melalui laman resmi iumsonline.
Dalam pernyataan itu, Persatuan Ulama Dunia menyampaikan empat hal sebagai berikut:
Pertama, mewakili Kaum Muslimin, Persatuan Ulama Duniua memberikan apresiasi setinggi-tinggi nya bagi Turki yang telah menyokong perjuangan Umat Islam di berbagai negara. Diantaranya adalah tindakan adil Turki dalam menyikapi Revolusi Syria.
Turki menghulurkan bantuan yang sangat banyak untuk warga Syria di saat mereka dibantai oleh Presiden mereka sendiri. Ratusan ribu telah dibunuh, puluhan ribu dipenjara, dan jutaaan orang terpaksa mengungsi.
Kedua, Persatuan Ulama Dunia mengajak segenap Organisasi Kerjasama Islam (OKI), dan seluruh negara yang merdeka untuk memihak kepada Turki atas sikapnya yang gagah berani. Mempertahankan prinsip dan kedaulatan.
Ketiga, Persatuan Ulama Dunia menyeru bangsa Arab dan seluruh kaum Muslimin menyokong Turki dengan segala bentuk bantuan.
Keempat, membantu ekonomi Turki hukumnya wajib dan mendesak. Kerana berkaitan dengan Akhlak Islam, berhujung pada ukhuwah imaniyah (persaudaraan yang berdasar pada keimanan). Hal itu juga merupakan sikap Wala’ (Loyalitas) terhadap sesama muslim. 

Sebagaimana hal itu diterangkan di banyak ayat al Qur’an dan Hadis Nabi Muhammad Shallallahu ‘Alaihi Wassallam.
Firman Allah dalam al Qur’an Surat Al Maidah ayat 2:
وتعاونوا على البر والتقوى

  • “Dan saling tolong menolong lah kalian dalam kebajikan dan ketaqwaan”
ولا تعاونوا على الإثم والعدوان

  • “Dan jangan kalian tolong menolong dalam keburukan dan permusuhan”
Rosulullah SAW bersabda;
الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ لاَ يَظْلِمُهُ وَلاَ يُسْلِمُهُ  (رواه البخاري ومسلم)

  • “Muslim ialah saudara bagi muslim lainnya. Tidak boleh berbuat dzalim pada nya, ataupun mencampakannya.” [HR. Muslim].
Ertinya, dilarang mencampakan muslim lain dengan tidak menolong baik secara ekonomi, politik, dan lainnya.
Umat Islam adalah seperti Sabda Nabi;
عَنِ النُّعْمَانِ بْنِ بَشِيْرٍ قَالَ: قَالَ رَسُوْلُ اللهِ ص: اَلْمُسْلِمُوْنَ كَرَجُلٍ وَاحِدٍ اِنِ اشْتَكَى عَيْنُهُ اشْتَكَى كُلُّهُ، وَ اِنِ اشْتَكَى رَأْسُهُ اشْتَكَى كُلُّهُ. مسلم 4: 2000

  • Dari Nu’man ia berkata : Rasulullah SAW bersabda, “Orang-orang muslim itu ibarat satu orang, jika matanya sakit, maka seluruh badannya ikut merasakan sakit. Dan bila kepalanya sakit, maka seluruh tubuhnya ikut merasa sakit pula”. [HR. Muslim juz]
Semoga Allah mencurahkan ilham Nya kepada presiden yang beriman, Erdogan dan Perdana Menteri Ihsanoglu, berupa; keteguhan dan kebijaksanaan dalam menolong kebenaran. Sehingga dapat bekerja demi kebaikan Islam, kaum Muslimin, dan umat manusia secara keseluruhan jelasnya.
Sebagai penutup, Persatuan Ulama Dunia mendokan kebaikan bagi seluruh negeri kaum Muslimin. Agar Allah halangi dari maker orang-orang yang dzalim.
Fatwa tersebut dikeluarkan di Doha, Qatar pada 12 Safar, 1437 Hijriyah/ 24 November, 2015. Bertandan tangan Ketua Umum, Syeikh Dr. Yusuf al Qaradhawi dan Sekjen, Syeikh Dr. Ali al Quradaghi.

3 comments:

Anonymous said...

sanggup bersatu utk menghapuskan org Islam

tp tak sanggup bersatu utk membantu palestin.

negara2 sunni memang dr dulu jadi barua amerika dan israel

sanggup jadi barua utk menjalankan misi menghapus musuh zionis israel

lebih beriman kpd zionis amerika dr beriman kpd Allah dan Rasul-Nya

lebih bertaqwa kpd zionis amerikan dr bertaqwa kpd Allah dan Rasul-Nya

Anonymous said...

Setahu saya, negara yg bersekongkol dgn yahudi amerika ialah arab Saudi, kerana mereka berfahaman wahabi. Wahabi menganggap kebanyakkan amalan orang sunni bid'ah dan kufur. Satu lagi negara yg kononnya islam menjadi "barua" yahudi ialah negara Iran yg berfahaman syiah. Siapa yg sedang membunuh orang sunni di Iraq dan Syria? Iran la yg berada di belakang Bashar al asad menyerang dan membunuh org Islam sunni.

Anonymous said...

Ajaran PAN Imayam pula mahu umat Islam jadi talibarut DAP

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails