Thursday, December 31, 2015

Kisah Dia Terjebak Di Acara Perkahwinan Sejenis.



BALI Indonesia, kembali dikejutkan dengan berlangsungnya perkahwinan sejenis. Ini bukan yang pertama, kerana sudah lebih dari dua kali peristiwa itu dilakukan di Pulau Dewata. 

Perkumpulan pelaku pengurus perkahwinan tergabung dalam Bali Wedding Persatuan (BWA) mengakui kerap diminta menggumumkan acara perkahwinan sejenis. Tawaran itu menggiurkan, kerana mereka bersedia membayar mahal supaya niatnya boleh terlaksana.

"Bali ini jadi tempat kegemarannya para kaum perkahwinan sejenis ini. Mereka siap bayar mahal untuk boleh berkahwin di Bali," kata seorang sumber di Denpasar, Bali.

Adalah Lukas Bundi yang berprofesi sebagai seorang pembawa acara (Master of Ceremony). Dia mengaku pernah memandu acara jalannya perkahwinan sejenis. Namun, dia mengaku terjebak dalam acara itu dan membuatnya risih. Sepengetahuan Lukas, acara semacam itu sudah lebih dari dua kali diisytiharkan di Bali.

"Saya sendiri sebagai MC (pengurus acara) pernah dua kali berlaku kemalangan. Saya diundang sebagai MC, EO-nya jelas, tapi dia tidak tergabung di BWA. Saya datang ke sana, tidak tahunya acara seperti itu," kata Lukas Bundi, di Denpasar, Bali, Rabu (30/12).

Ketika tiba di lokasi acara, lelaki akrab disapa Elbi itu menanyakan keberadaan kedua mempelai kepada penganjur acara pernikahan.

"Saya tanya, 'mana pengantinnya?' Ternyata mereka merayakannya antara lelaki dengan lelaki. Jadi, bukan perempuan dan lelaki, "ujar Elbi yang mengaku sempat kekok kala itu.

Meski merasa diperangkap, tetapi Elbi tidak boleh mundur. Dia mengaku terus melakukan tugasnya secara profesional.

"Kerana aku sudah dibayar ya, sudah kita profesional sahaja," tambahnya Elbi.

Bukan sekali saja Elbi menjadi pembawa acara perkahwinan sejenis. Dia mengaku sudah dua kali menjadi MC dalam perkahwinan pasangan sejenis.

"Pertama di salah satu hotel antarabangsa di kawasan Jimbaran, yang kedua di kawasan bukit. Pendetanya teman saya, dan dia terperangkap juga," ucap Elbi tanpa memperincikan bila kejadian itu.

Perhubungan awam Bali Wedding Association (BWA) itu meneruskan, kerana sudah 'terlanjur basah' dia tidak boleh mengelak. Malah sang pendeta pun mendoakan pasangan sejenis itu. 

Sekilas Mengenai Kahwin Sejenis.

Pada 26 Jun 2015 Mahkamah Agung Amerika Syarikat (AS) memutuskan bahawa perkahwinan sesama jenis dihalalkan di seluruh wilayah AS. Presiden Barack Obama menyebut putusan itu sebagai kemenangan AS. Mahkamah Agung dalam putusannya berkata, perkahwinan sesama jenis dilindungi undang-undang, sehingga tidak ada yang boleh melarangnya. 

Putusan itu berlaku di 50 negara bahagian di seluruh AS. Dengan putusan ini, Amerika Syarikat menjadi 1 dari sekitar 20an negara yang menghalalkan perkahwinan sesama jenis menyusul Belanda, Sepanyol, Kanada, Afrika Selatan, New Zealand, Ireland, dll. 

Di Malaysia pun sudah ada suara sumbang mengikut jejak Obaama dengan penyimpangan seksual itu.

Menurut Islam Dan Semua Agama..

Sudah sepantasnya perilaku sodomi yang kini terkenal dengan Gay-Lesbi dilarang keras oleh Islam dan berdosa besar.. 

Nabi Muhammad saw. Bersabda:
  • "Siapa saja yang kalian dapati melakukan perbuatan umat Nabi Luth, bunuhlah mereka baik yang mensodomi mahupun yang diliwat!" (HR. Ibnu Majah).
Tidak hanya Islam, perkahwinan sesama jenis ini dilarang oleh semua agama dan adat istiadat di seluruh dunia. Dr Muhammad M. Abu Laila, profesor Pengajian Islam dan Perbandingan Agama di Universiti Al-Azhar, mengatakan bahawa:
  • "Tindakan (perkahwinan sejenis) adalah dosa buruk yang Allah telah larang dalam semua agama (agama samawi), bahkan dalam kehidupan paling primitive sekalipun. Ini bertentangan dengan peraturan Allah dan melawan hukum alam. Saya hairan bagaimana di masa kini, dimana ilmu pengetahuan teknologi telah maju, kita membiarkan hal-hal seperti itu terjadi di masyarakat manusia, bagaimana seseorang membenarkan atau memberikan aturan hukum atas suatu tindakan luas yang menimbulkan ancaman bagi seluruh umat manusia dan menghancurkan masyarakat seperti kanser. Dalam kedua-dua Perjanjian Lama dan Perjanjian Baru, semua nabi Allah melarang kegiatan jahat seperti itu dan menghukum berat mereka yang melakukannya "[Muhammad Abu Laylah," Gay Marriage: Islamic View”,http://www.onislam.net/english/ask-the-scholar/crimes-and-penalties/sexual-perversity/170236-gay-marriage-islamic-view.html, May 10, 2012]
Allah SWT berfirman:
  • Hai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhan-mu yang telah menciptakan kamu dari seorang diri, dan dari padanya Allah menciptakan isterinya; dan dari pada keduanya Allah memperkembang biakkan lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain, dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu. [An-Nisa ayat 1].
  •  Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling takwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal. [Al Hujurat ayat 13]
Jadi perkahwinan, berdasarkan syariah Islam bertujuan untuk membina keluarga yang bahagia, stabil, dan sejahtera, untuk membesarkan anak-anak yang sihat komited, untuk memelihara keturunan dan tatanan sosial, untuk memenuhi keperluan fizikal dan psikologi manusia, dan mewujudkan komuniti dan masyarakat yang bertamadun. 

Perkahwinan dalam Islam, seperti dalam semua agama lain, tidak bermakna kenikmatan seksual saja, tetapi juga pembentukan sebuah keluarga yang sihat dan dengan dasar cinta kasih yang kuat.

Dari pandangan tersebut dapat kita ketahui bahawa perkahwinan sesama jenis tidak sesuai dengan konsep perkahwinan dalam Islam, kerana perkahwinan sesama jenis tidak akan membina suatu keluarga dan hanya didasarkan pada kenikmatan seksual saja.

Perkahwinan sesama jenis, di sisi lain, memberikan ancaman serius bagi institusi keluarga, permasalahan sosial, membahayakan kehidupan keluarga yang indah, dan tatanan sosial masyarakat manusia.

Kisah Nabi Lut dan Hancurnya Kaum Sodom

Perkahwinan sejenis ini mengigatkan tentang kaum sodomi, Umat Nabi Lut yang terkenal dengan perbuatan menyimpang, iaitu hanya mahu berkahwin dengan pasangan sesama jenis (homoseksual dan lesbian). Walaupun sudah diberi peringatan, mereka tak mahu bertaubat. 

Allah akhirnya memberikan azab kepada mereka berupa gempa bumi yang dahsyat disertai angin kencang dan hujan batu sehingga hancurlah rumah-rumah mereka. Dan, kaum Nabi Luth ini akhirnya tertimbun di bawah runtuhan rumah mereka sendiri.

ولوطا إذ قال لقومه أتأتون الفاحشة وأنتم تبصرون (54) أئنكم لتأتون الرجال شهوة من دون النساء بل أنتم قوم تجهلون (55) [النمل / 54, 55 [

  • "Dan (ingatlah kisah) Luth, ketika dia berkata kepada kaumnya:" Mengapa kamu mengerjakan perbuatan fahisyahitu sedang kamu memperlihatkan (nya)? Mengapa kamu mendatangi lelaki untuk (memenuhi) nafsu (mu), bukan (mendatangi) wanita? Sebenarnya kamu adalah kaum yang tidak mengetahui (akibat perbuatanmu). "(QS. An-Naml (27): 54-56)

وقضينا إليه ذلك الأمر أن دابر هؤلاء مقطوع مصبحين (66) وجاء أهل المدينة يستبشرون (67) قال إن هؤلاء ضيفي فلا تفضحون (68) [الحجر / 66-68 [
  • "Dan telah Kami wahyukan kepadanya (Luth) perkara itu, iaitu bahawa mereka akan ditumpas habis di waktu subuh. Dan datanglah penduduk bandar itu (ke rumah Luth) dengan gembira (karena) kedatangan tamu-tamu itu, Nabi Lut berkata: "Sesungguhnya mereka adalah tamuku; maka janganlah kamu memberi malu (kepadaku) "(QS. Al-Hijr (15): 66-68)
  • "Maka tatkala datang azab Kami, Kami jadikan negeri kaum Luth itu (terjungkir-balik sehingga) yang di atas ke bawah, dan Kami hujani mereka dengan batu dari tanah yang terbakar dengan bertubi-tubi." (Surah Hud ayat 82).
Sama Dengan Kisah Dibandar Ini..

Gunung Vesuvius adalah simbol negara Itali, khususnya bandar Naples. Gunung yang telah membisu sejak dua ribu tahun yang lalu itu juga dinamai "The Mountain of Warning" (Gunung Peringatan). Tentunya pemberian nama ini bukanlah tanpa sebab. Azab yang menimpa penduduk Sodom dan Gommorah, yakni kaum Nabi Luth as, sangatlah mirip dengan bencana yang menghancurkan kota Pompeii.

Di sebelah kanan gunung Vesuvius terletak di bandar Naples, sedangkan kota Pompeii berada di sebelah timur gunung tersebut. Lava dan debu dari letusan maha dasyat gunung tersebut yang terjadi dua milenia yang lalu memusnahkan penduduk bandar. Malapetaka itu terjadi dalam masa yang sangat mendadak sehingga menimpa segala sesuatu yang ada di bandar termasuk segala aktiviti sehari-hari yang tengah berlangsung. 

Aktiviti yang dilakukan penduduk dan segala peninggalan yang ada ketika bencana terjadi kini masih tertinggal persis sama seperti ketika bencana tersebut terjadi dua ribu tahun yang lalu, seolah-olah waktu tidak bergeser dari tempatnya. Pemusnahan Pompeii dari muka bumi oleh bencana yang demikian dasyat ini tentunya bukan tanpa maksud. Catatan sejarah menunjukkan bahawa kota tersebut ternyata merupakan pusat kemaksiatan dan kemungkaran. 

Bandar tersebut dipenuhi oleh peningkatan jumlah lokasi perzinaan atau pelacuran. Saking banyaknya hingga jumlah rumah-rumah pelacuran tidak diketahui. Organ-organ kemaluan lelaki dengan ukurannya yang asal digantung di pintu tempat-tempat pelacuran tersebut. Menurut tradisi ini, yang berakar pada kepercayaan Mithraic, organ-organ seksual dan hubungan seksual sepatutnya tidaklah pantang larang dan dilakukan di tempat yang tersembunyi; akan tetapi hendaknya dilakukan secara terbuka.

Lava gunung Vesuvius menghapuskan keseluruhan kota tersebut dari peta bumi dalam waktu sekejap. Yang paling menarik dari peristiwa ini adalah tak seorang pun mampu meluluskan diri dari keganasan letusan Vesuvius. Hampir boleh dipastikan bahawa para penduduk yang ada di kota tersebut tidak mengetahui terjadinya bencana yang sangat mengejut tersebut, wajah mereka terlihat berseri-seri. 

Jasad dari satu keluarga yang sedang asyik menikmati makanan dapat dikesan pada detik tersebut. Banyak sekali pasangan-pasangan yang tubuhnya terawetkan berada pada kedudukan sedang melakukan persetubuhan. Yang paling mengejutkan adalah terdapat sejumlah pasangan yang berkelamin sama, dengan kata lain mereka melakukan hubungan seks sesama jenis (homoseks). 

Ada pula pasangan-pasangan lelaki dan wanita yang masih ABG. Hasil penggalian fosil juga mendapati sejumlah mayat yang diawet dengan raut muka yang masih utuh. Secara umum, raut-raut muka mereka menunjukkan ekspresi terperanjat, seolah bencana yang terjadi datang secara tiba-tiba dalam sekejap.
Dalam konteks ini, terdapat aspek dari bencana tersebut yang sangat sukar untuk difahami. Bagaimana boleh terjadi ribuan manusia ditimpa maut tanpa melihat dan mendengar sesuatu apapun?

Aspek ini menunjukkan bahawa penghancuran Pompeii mirip dengan peristiwa-peristiwa azab yang dikisahkan dalam Alqur'an, sebab Alqur'an secara khusus mengisyaratkan "pemusnahan secara tiba-tiba" ketika mengisahkan peristiwa yang demikian ini. 

Misalnya, "penduduk suatu negeri" sebagaimana disebut dalam surat Yasin ayat 13 musnah bersama-sama secara keseluruhan dalam waktu sekejap. Keadaan ini diceritakan sebagaimana berikut:
  • "Tidak ada siksaan atas mereka melainkan satu teriakan saja; maka tiba-tiba mereka semuanya mati. "(QS. Yaasiin, 36:29)
Di surat Al-Qamar ayat 31, pemusnahan dalam waktu yang singkat kembali disebut ketika kehancuran kaum Tsamud dikisahkan:
  • "Sesungguhnya Kami menimpakan atas mereka satu suara yang keras mengguntur, maka jadilah mereka seperti rumput-rumput kering (yang dikumpulkan oleh) yang punya kandang binatang."
Kematian penduduk bandar Pompeii berlaku dalam masa yang sangat singkat sama sebagaimana azab yang dikisahkan dalam kedua ayat di atas.

Ya Allah mohon hindarkan kami dari bencana yang menimpa seperti Kaum Sodom ataupun Bandar Pompeii Amin ya Rabb. (IH)

2 comments:

Hakimi Abdul Jabar said...

Assalamualaikum wbt Tn Hj Ibnu Hasyim,

Kisah kaum Nabi Luth a.s. meloyakan dan menyeramkan.

Btw, adakah Tn Hj berminat menulis dan menerbit buku berkaitan Agenda Jahat Yahudi, Freemason, Zionis dan sekutu-sekutu mereka berdasarkan kajiselidik mendalam dan terperinci Tn Hj?

Jazakallah.

Daripada,
Hakimi bin Abdul Jabar

Ibnu Hasyim said...

Saya juga seorang penulis buku. Buku politik, sejarah dan agama di era tahun 1980an dan 1990an. Di blog juga banyak saya tulis mengenai freemason.

Antaranya yang paling kontroversi bertajuk 'Sultan Perak Murtad?' pada Saturday, February 21, 2009.
Dan banyak lagi rentetan darinya.

Antaranya buku sejarah.. Lihat ..E-Buku IH-17: Fokus Sejarah PAS 1950 Hingga Kini...

E-Buku IH-17: Fokus Sejarah PAS 1950 Hingga Kini...
Personaliti Muslim, Personaliti Muslimah Idaman,
Personaliti Perkahwinan,
dll.

Begitu juga banyak E-Buku Catatan Perjalanan.

Itulah sedikit pengenalan ringkas dari saya.

Assalamu 'alaikum!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails