Sunday, December 27, 2015

Pemain Muslim Ini Jadi Kunci Kejayaan Leicester City

Riyad Mahrez, Pemain Muslim Leicester City berbangsa Algeria. 

SUKAN

Leicester City jadi pasukan yang paling mengejutkan musim ini di Liga Perdana Inggeris. Hingga minggu ke-17, Leicester mampu menggusur nama-nama kelab yang kerap menjadi langganan juara Liga Inggiris seperti, MU, Arsenal, Liverpool, MC mahupun Chelsea.

Kesuskesan Leicester tahun ini tidak lepas dari apiknya penampilan penyerang mereka Jamie Vardy yang namanya mencuat musim ini seiring dengan pencapaian beliau dalam urusan mencetak gol. Golnya ke gawang Manchester United (MU) akhir November lalu menandakan kegemilangan Vardy sebagai pemilik rekod baru dalam urusan mencetak gol.

Bukan itu saja, Vardy juga mampu memecahkan rekod menjaringkan gol dalam 11 perlawanan berturut-turut di Liga Perdana Inggeris yang selama ini dipegang Ruud van Nistelrooy (membuat gol dalam 10 perlawanan berturut-turut) yang sudah berlangsung selama 12 tahun. Sosok striker asal Inggeris ini pun melonjak dan mendapat perhatian dari seluruh dunia.

Namun ada fakta lain di sebalik kejayaan kelab asuhan pelatih Claudio Ranieri, terutama bila berbicara statistik perlawanan. Ternyata ada nama lain yang lebih mentereng dibanding Vardy. Dia adalah sejajar Vardy di lini depanThe Foxes, Riyad Mahrez. Sebagaimana yang dilaporkan oleh republika.co.id yang mengutip dari pusat statistik sepak bola dunia, whoscored.com, striker muslim kelahiran Algeria ini mempunyai rekod yang mengungguli Vardy.

Cuba tengok sahaja statistik yang sudah di torehkan Riyad ini, kamu pasti bersetuju bahawa pahlawan sesungguhnya The Foxes adalah pemain kelahiran Algeria ini.

Walau Mahrez kalah dua gol lebih sedikit dalam urusan membuat gol dibanding Vardy musim ini, iaitu di semua ajang Mahrez sudah membuat 13 gol dan Vardy 15 gol, tetapi ternyata Mahrez mempunyai koleksi umpan lebih banyak dibanding rakannya tersebut. Saat Vardy baru membuat tiga umpan, Mahrez sudah melesat dua kali ganda lebih, yakni tujuh.

Fakta lain adalah Mahrez ternyata juga lebih piawai diletakkan sebagai pemain di luar posisi striker dibanding Vardy. Catatan 13 golnya pun ia persembahakan dari ragam kedudukan. Butirannya, di pos penyerang lubang kanan 11 gol dan 5 umpan, di pos pemain tengah serang satu umpan, lalu di pos penyerang lubang kiri dua gol plus satu umpan.

Alhasil, penyerang 24 tahun ini mengumpulkan tersebut sebanyak 8.37 hasil berlaga sebanyak 15 perlawanan di semua kejohanan. Jumlah tersebut ini lebih besar dibanding Vardy yang hanya mencapai 7,79 dalam 17 penampilan di semua ajang.

Menarik melihat sepak terajang Mahrez yang saat ini namanya berada di bawah bayang-bayang Vardy. Setakat ini, persaingan sihat keduanya sanggup mengantarkan Leicester City sebagai pemuncak dalam Liga Perdana Inggeris musim 2015/2016.

Bila mengutip dari pernyataan pelatih Leicester City Claudio Ranieri, Mahrez masih akan terus berkembang daripada parti ke parti yang pasukannya jalani musim ini.

"Dia akan lebih baik lagi dan lagi. Dia adalah raja di sini, "kata Ranieri dikutip dari BBC, Rabu (23/12/15).

Pada awal-awal musim ini, Mahrez sempat menjadi penjaring gol terbanyak Liga Inggeris dan mendapat pujian yang terlalu tinggi dari Ranieri.

"Maklum-umpannya bagus, tendangannya bagus dan idea-idea beliau juga bagus - itu merupakan perkara penting untuk pasukan ini," lanjut Ranieri, yang dikenali sebagai The Thinkerman.

"Namun saya ini adalah seorang pengurus Itali dan saya juga tertarik dengan bagaimana dia bertahan, dan dia semakin membaik.

"Dia akan semakin berkembang dan pada akhirnya dia boleh menjadi pemain yang sangat, sangat komplet." Ungkap Ranieri dikutip dari goal.com Khamis (24/12/15). (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails