Wednesday, December 30, 2015

Muslim Michigan Bantu Umat Kristian Miskin Di Hari Krismas.

Micki Grossman, kiri, seorang Yahudi dan Gigi Salka (kanan) seorang Muslim bersama-sama menjadi relawan membantu umat Kristen miskin rayakan Natal/Krismas.

Selama 20 tahun terakhir, beratus-ratus orang Yahudi tempatan secara sukarela pada Krismas membantu umat Kristian miskin merayakan hari rayanya. Tetapi kerana 25 Disember jatuh pada hari Sabtu tahun ini, hari beribadah bagi orang Yahudi, masyarakat Muslim di bandar itu menggantikannya. Mereka bahu-membahu di dapur umum menyiapkan makanan.

The Council of Islamic Organizations of Michigan dengan 400 sukarelawan berharap dapat membantu ribuan kaum miskin Michigan. Hari Jumaat, kaum Yahudi akan menyiapkan segala keperluan Krismas. Pada hari Sabtu, umat Muslim meneruskannya, termasuk membahagikan makanan dan hadiah bagi kaum Kristian miskin.

Sebetulnya, ini bukan kali pertama mereka bekerja sama. Tahun lalu, masyarakat Yahudi mengundang komuniti Muslim untuk membantu menyiapkan keperluan Krismas untuk pertama kalinya. Perkongsian Itu berlanjut tahun ini, dengan beberapa Muslim membantu pada malam Krismas, juga.

"Kami kini mempunyai banyak kenalan, dan kami pun mempunyai pemahaman yang lebih baik," kata Freya Weberman, 51 tahun, dari Huntington Woods, yang bergabung dengan Majlis Hubungan Komuniti Yahudi Metro Detroit memberikan mainan di Detroit hari ini.

Gigi Salka, 41, seorang Muslim dari Bloomfield Township yang anak-anaknya juga akan menjadi sukarelawan menyatakan siap membantu Krismas. "Islam mengajarkan berbuat baik pada siapa saja," ujarnya.

Baginya, berinteraksi dan menjalin hubungan dengan orang-orang dari pelbagai latar belakang adalah sebahagian dari kehidupan sehari-harinya.

"Teman-temanku dari semua tradisi keyakinanyang berbeza," kata Salka. Pada peringkat individu, "Ini adalah bagaimana anda mengubah hati dan fikiran, serta sambungan peribadi."

Menurutnya, jumlah Muslim yang bersedia untuk terlibat dalam aktiviti sosial ini juga bertambah. Jika tahun lalu hanya 60 Muslim yang membantu 900 sukarelawan Yahudi, maka tahun ini jumlahnya berlipat menjadi 400 orang.

"Kami mempunyai banyak persamaan," kata Micki Grossman, seorang aktivis Yahudi. "Mari kita mencari persamaan daripada perbezaan."

Victor Begg dari Bloomfield Hills, co-pengasas dewan Islam yang membantu untuk memimpin usaha sukarelawan mengatakan, "Ini adalah sebahagian daripada usaha masyarakat kita untuk merapatkan jurang."


Sumber: Detroit Free Press
Muslim Michigan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails