Thursday, October 22, 2015

Padang, Kota Penghafal Al-Qur'an & Solat Subuh Berjamaah. Contoh Baik, M'sia Boleh Ikut?.

Datuk Bandar Padang saat epal akbar "Semarak Subuh" di Lapangan Imam Bonjol.

JOM KREATIF

SEJARAH baru diukir bagi kota Padang, Sumatera Barat, Indonesia. Ibu negara wilayah sumbar ini dicanangkan sebagai Bandar Penghafal Al-Qur'an dan Solat Subuh Berjamaah di setiap masjid atau surau.

Pencanangan itu dilakukan Walikota H. Mahyeldi Dt. Marajo pada epal akbar "Semarak Subuh" yang dilaksanakan di Lapangan Imam Bonjol, Ahad (18/10/2015).

Menurut Datuk Bandar, bagi santri yang rutin melaksanakan solat Subuh berjamaah di masjid tanpa terputus, nantinya akan diberi hadiah berupa wang. Begitu juga yang berjaya menghafal Al Quran 30 juz akan diberangkatkan menunaikan ibadah haji ke Tanah Suci.

Dalam pelaksanaannya nanti akan ada pasukan pengawal di masjid dan mushalla atau surau di lingkungannya masing-masing. Untuk masa penilaian akan ditentukan lebih lanjut.

"Pemerintah Kota Padang akan menganggarkan sekitar indonesia Rp. 500 juta  untuk itu. Masing-masing santri yang berjaya melaksanakan solat Subuh 40 kali berturut-turut tanpa terputus akan diberi hadiah dengan besaran yang mencukupi. Hal itu guna memotivasi para santri didikan Subuh lebih bersemangat, "sebut Wako Mahyeldi.

Ia berharap, pelajar-siswi yang mengikuti Didikan Subuh di TPQ / TQA masing-masing agar lebih rajin. Selain mengikuti solat Subuh berjamaah, juga perlu rajin pula meningkatkan hafalan ayat-ayat Al-Quran. Sebab, ia ingin masyarakat Kota Padang semakin keagamaan dan menjadi masyarakat penghafal Quran.

Dia yakin, dengan rajin solat subuh berjemaah di masjid dan menghafal Quran akan menanamkan rasa mencintai agama dan mereka akan semakin mempunyai dasar keimanan yang kuat. 

"Hanya orang yang mempunyai keimanan yang kuatlah yang layak menjadi pemimpin. Mereka yang mempunyai keyakinan dan keimanan ibarat sebatang pokok yang akarnya menghunjam dalam ke bumi dan batangnya menjulang tinggi serta berbuah setiap musim. Mereka adalah generasi yang beriman seperti pelajar TPQ / TQA yang hadir saat ini, "sebutnya.

Datuk Bandar dengan lantang menyeru, "Apakah kalian bersedia menjadi pemimpin?" Secara serentak dan lantang para santri menyahut, "siaaap!". 

Suatu contoh kreatif untuk mengislamkan masyarakat yang boleh kita jadikan tauladan. (IH/Hidayatullah.)

Lihar sebelum ini..
E-Buku IH-103: Kisah-kisah Jom Kreatif (4)

E-Buku IH-103: Kisah-kisah Jom Kreatif (4)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails