Wednesday, October 21, 2015

Doktor Klinik K'jaan Cabuli Pesakit. Ini Cara Selesai..

Seorang wanita 29 tahun mendakwa seorang doktor di sebuah klinik kerajaan di Selangor mencabul kehormatannya. 
Hanya mahu dikenali sebagai “Miss T”, beliau mendakwa menjadi mangsa doktor lelaki itu pada 8 Oktober lalu ketika mahu mendapatkan rawatan untuk batuk dan sakit kepala.
Beliau mendakwa, ketika sesi rawatan doktor itu mahu memeriksa pernafasan tetapi meraba-raba buah dadanya ketika berbaju beberapa minit.
"Doktor arahkan saya baring untuk periksa dan dia tutup langsir. Saya hanya ikut arahan. Dia sentuh dada saya dan dengar denyutan nadi (pakai stetoskop). Dia sentuh dada saya perlahan-lahan selama tiga minit.
“Selepas itu dia minta saya duduk di katil, dia minta saya angkat pakaian dan buka bra tapi saya tak mahu dan doktor guna tangan dia masukkan ke dalam bra saya, sentuh kedua-dua belah dada saya,” katanya.
Beliau juga mendakwa doktor itu turut bertanya padanya tentang status perkahwinannya.
“Doktor tanya sama ada saya dah kahwin atau belum, ada anak atau tidak dan anak macam mana. Saya nak cepat-cepat pergi dari situ,” katanya.
Curiga dengan langkah itu, Miss T berkata beliau memberitahu seorang kakitangan klinik selain membuat laporan polis pada hari yang sama.
“Dan esoknya saya ke klinik itu dan beritahu ketua jururawat apa yang berlaku,” katanya.
Bagaimanapun, kata wanita itu, sehingga ke hari ini dia masih belum dipanggil untuk memberikan keterangan.
“Saya mahu pihak berkuasa siasat doktor terbabit.
“Saya tak mahu perkara yang sama berulang kepada wanita lain,” kata Miss T pada sidang media di Pusat Khidmat Dewan Undangan Negeri Kota Alam Shah, Klang hari ini.
Kenyataan Miss T dalam bahasa Mandarin pada sidang media itu diterjemahkan oleh seorang jurubahasa.
Beliau hadir dengan memakai baju yang sama ketika hari kejadian tetapi menyembunyikan wajah dengan memakai topeng dan topi.
Malaysiakini sedang mendapatkan reaksi klinik terbabit.
Polis: Kes sedang siasat
Ketua Polis Daerah Klang Selatan, Asisten Komisioner Azman Abdul Razak ketika dihubungi Malaysiakini mengesahkan menerima laporan tersebut.
Katanya, kes itu disiasat mengikut seksyen 345 Kanun Keseksaan kerana mencabul.
Namun Azman enggan mengulas lanjut mengenai perkara itu kerana masih dalam siasatan.
Komen Weblog Ibnu Hasyim:
Kalau hal itu menjadi masalah kes, mampukah pihak Kementerian Kesihatan mewujudkan suatu sistem di mana doktor lelaki merawat pesakit lelaki dan doktor perempuan merawat perempuan?
Ini juga sangat sesuai dengan kehendak agama Islam yang menjaga aurat, dan menghormati pesakit. (IH)

4 comments:

Anonymous said...

Apa nak buat syeikh...
Selagi kerajaan dok mcm tu...selagi tu lah tak berubah. Depa bukan sensitif sangat mengenai masalah tu. Bagi mereka dr 10000 pesakit ...satu ja kes mcm tu. So..mereka buat bodo ja.

Anonymous said...

kesilapan besar bagi doktor tersebut.

doktor lelaki yang memeriksa pesakit wanita adalah diwajibkan ditemani oleh seorang chaperon wanita. doktor wanita yang memeriksa pesakit lelaki pula diwajibkan ditemani oleh chaperon lelaki atau wanita.

this is very basic code of conduct. if you miss this. then be prepared..

Anonymous said...

Dua-dua salah sebab yang kena raba berasa seronok dan bodoh dan yang meraba sedap tapi bodoh sebabnya pesakit bila hendak dipreksa oleh doktor mesti ditemani oleh jururawat walaupun disebalik tabir dan doktor pula ada etikanya tersendiri untuk memereksa pesakit jadi kalau hendak dijadikan kes perkara ini tidak akan sampai kekesudahannya maka fikirlah sendiri jika hendak bawa kes pemereksaan doktor keatas pesakit.

fissal said...


isu yg lebeh besar kita xnmpak ... tiap2 pg berduyun2 Bini org tunggu untuk diperikse ..dibogelkn ..di kangkang ..di korek ... doktor2 pakar pantat ...kebanyakn nya jantan ... kita diam je... spatah haram pun kita x bising ... ni da sah cabul ... doktor2 xsnonoh ini boleh bg mcm2 alasan ... sume ikut Cara barat ... Cara org kapir ... mcm kita da xde agama ... Islam apa... kita ikut ...xtumpah cam org kapir jugak ... mana maruah agama kita ...pas dok sibuk Bab hudud ... Cuba ubah mende ni dulu ... silap2 bila hudud nnt mende ni akan terus kekal...
any ade trbace Kat satu website few years back ...the founder of this field was a jew ... bile pikir balik mmg xlogik ...x rational langsung isteri2 kita di perlakukan begini ... Kira sibuk antar anak kita blajar pasal Islam ... bace Quran ... bljar solar ... soh dia org pakai tudung...tutup aurat ...in d end die org dibogelkan ... dikangkangkan ... huh ..gile...
xfham me kita yang pompuan suke tunjuk... suke dedah ... ITU satu naluri tersembunyi ada pada semua pompuan ...kalo cite pasal hotel bercambah Kat intenet anak dara ... Bini org ... budak U . budak skolah ... mmg kaum ini suke dedah ...suke tunjuk ... ada yang xsuke ...tp klo are sbb yg munasabah ...sprti dpn doktor jenis2 ini ... mereka akan ...
Aku kadang2 pesan Kat pengantin2 yg baru kawen pasal ni ... slalunye kpd suami .. kerna pompuan xakan setuju .. yg mngecewakan suami slalunya akan range balik ...knapa xleh bawa isteri jumpa doctor pakar lelaki .... tgk tu .. kite org tua pun blur ... tambah la budak2 skrg ...
kalo ckp dgn pompuan pasal ni .. ade pulak yg ckp xpe . die org doktor ...lagipun tudung xbukak . bawah he selak .. huh mmg teruk pemikiran budak2 sekrg pasal ni...kalo yg da kawen ... da besa... die org suke doktor jantan sbb doctor llaki lebih detail bile periksa ... Dan tersangat caring .... JD pikirkan la ...untuk kes atas td ade kawan kite ckp elok ade a third person ... chaperon ... nurse2 ni sbenarnye suke tgk jugak .. ala ..mcm grup sex la . . die pun trangsang jgak ... BG nurse2 ini ...doktor adalah TUAN mereka ... pucat kalo dpn doktor ...
aku are sorang kawan .. bile aku bukak topik ni ... die ade kwan doktor pakar pompuan ... kawan die bagitau kalo pasal sakit pompuan ni ... kalo die soh bini2 org tonggeng pun die org akan tonggeng ... soh la buat APA pun ...sbb da stim...da trangsang ...ala ...da byk sgt cite aku dgr ... smuanya jenis menyakitkan hati ...menambahkan beban....
kite kene ubah . ini jihad yang paling besar ... nilai murni dalam Islam yang kita langsung x amek port ...ulamak diam mnyepi ... dok sibuk fatwa halal haram Bab nak buat taik je . ...

ntah apa nak jadi ngan kita semua ...kalo kita x jage maruah Bini2 kita ... anak2 pompuan kita....serupa macm kita xjage maruah Islam itu sendiri ...

we have to do something ....







LinkWithin

Related Posts with Thumbnails