Thursday, June 11, 2015

Saya Gadis Muslimah, Bukan Teroris! -Sumaiya Mahe (13 Tahun)

Sumaiya Mahee: Saya seorang gadis Muslimah, bukan teroris!
Sumaiya Mahee

Cambridge: Seorang gadis Muslimah kecil berusia tiga belas tahun telah menyuarakan jeritan hatinya terhadap Islamophobia yang dia alami setiap hari dalam hidupnya dan juga di sekolahnya.

Dia meminta kepada pihak sekolah untuk menawarkan kepelbagaian mengajar untuk memperbaiki salah faham yang tersebar di media .

"Saya menghadapi stereotaip ini setiap hari kerana saya seorang gadis Muslimah. Itu yang saya alami, "Sumaiya Mahee mengatakan kepada Metro.us, sebagaimana dilapor oleh onislam, Rabu (10/6/2015).
"Menulis tentang ini menguatkan rasa percaya diri saya kerana ia memberi saya cara untuk mengatasi stereotaip yang saya hadapi. Ketika saya mula bercakap tentang hal itu, saya menyedari bahawa saya tidak sendirian dan bahawa anak-anak lain mengalami hal yang sama."

Hidup di bandar yang berbeza-beza dan progresif sebagai Cambridge, Massachusetts, Mahee merasa tidak selamat dari prasangka yang dialami setiap hari akibat agama yang dianutnya. Dia kemudian menuliskan apa yang dialaminya sehari-hari dalam sebuah easi. 

Ia menulis esei yang bertajuk, "You'RE Not Who You Say You Are: Beyond the Single Story,". Tulisan tersebut dibuatnya dalam sebuah tugasan sekolah di Kennedy-Longfellow School.

Tulisan tersebut kemudian menyebar di media sosial dan diterbitkan dalam sesi Public Radio International 's Global Nation Education. Tulisan yang dibuat Mahee menunjukkan kesedaran diri dan pengetahuan budayanya yang jauh melampaui usia sekolahnya.

"Adalah sukar untuk menerima kerana saya dipandang sebagai pengganas oleh orang. Sukar untuk menerima kerana saya bukan jenis orang yang akan menyakiti seseorang, "ungkap Mahee.

Dia menulis dalam eseinya, "menurut masyarakat dan segala sesuatu yang terjadi di dunia ini, saya bukan saya yang sebenarnya," identiti luaran yang telah dipaksakan pada anak Muslim.

"Tujuan saya adalah untuk terus berusaha memperbaiki stereotaip ini," kata Mahee.
"Saya tidak mahu anak-anak Muslim lainnya tumbuh dan menghadapi hal itu dan tidak boleh melakukan apa-apa."

Mahee menulis tentang perlakukan buruk yang harus dihadapi setiap hari dimana hal itu sudah tidak boleh diterima lagi. Peristiwa itu terjadi ketika ia, kakaknya dan rakannya dalam perjalanan pulang dari masjid pada suatu malam dengan memakai tudung, pada saat itu ada dua orang yang mentertawakan mereka dan berkata, "Bahaya! Ada Muslim! "

Mahee kemudian berteriak, "Tunggu sehingga kami datang di hadapan kamu! kamu takkan tunggu lama lagi! "

Bagi Mahee yang masih berusia muda itu, media yang harus dipersalahkan atas terjadinya peningkatan sentimen anti-Muslim di mana media sering gambarkan Muslim sebagai pengganas.

"Jika seseorang menyebut saya seorang pengganas, saya tidak akan memilih tindakan yang telah saya pilih. Saya akan memberitahu anak-anak Muslim lain untuk memberitahu orang-orang seperti apa Muslim yang sebenarnya, "kata Mahee.
"Muslim dipaparkan di TV sebagai pengganas dan itu membuat orang berfikir bahawa itulah Muslim yang sebenarnya."

Tulisan Mahee mengejutkan guru bahasa Inggerisnya yang menolak kenaikan sentimen anti-Muslim.

"Saya terkejut apabila saya pertama kali membaca ini," kata guru bahasa Inggerisnya, Woodly Pierre-Louis.
"Ini dia, seorang gadis kecil kecil dan hal itu membuatku terkejut bahawa orang-orang boleh melihat dia sebagai ancaman atau sasaran ejekan. Saya sama sekali tidak percaya ada orang yang memberi komen seperti itu. "

Mahee percaya bahawa sekolah harus mulai mengajarkan kepelbagaian dan menggalakkan pelajar untuk melakukan dialog secara terbuka untuk menumbuhkan peleburan budaya yang nyata.

"Ia mengambil masa lama untuk mengubah pola pikir masyarakat," kata Mahee.
"Sekolah harus memberikan kepada pelajar cara untuk melihat bahawa kita melalui perkara yang sama walaupun kita mempunyai latar belakang yang berbeza. Itu langkah pertama dalam membuat perubahan, "ungkapnya.
(Ameera / arrahmah.com/IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails