Thursday, June 11, 2015

Kopi Tahi Gajah, Termahal Di Dunia..

GAMBAR dirakam pada 10 April lalu menunjukkan biji-biji kopi yang telah diasingkan daripada tahi gajah. - AFP

CHIANG SAEN: Di kawasan berbukit-bukau di utara Thailand, seorang wanita teliti mengutip biji kopi daripada timbunan tahi gajah yang merupakan proses utama dalam menghasilkan antara minuman termahal di dunia.

Kawasan pedalaman Thailand dan bersempadan dengan Myanmar serta Laos itu lebih dikenali kerana kegiatan penyeludupan dadah berbanding penghasilan kopi. Namun, seorang pengusaha Kanada, Blake Dinkin memutuskan lokasi itu sempurna untuk perniagaan kopinya selain memulihara alam sekitar.

“Apabila saya menjelaskan projek saya kepada gembala-gembala gajah, saya sedar mereka menyangka saya gila,” kata Dinkin, 44, yang merupakan pengasas jenama Black Ivory Coffee.

Dia menggunakan sistem pencernaan gajah untuk menghasilkan biji kopi berkualiti dan bernilai tinggi.

“Saya pernah menimbang untuk menggunakan singa dan zirafah sebagai pencerna kopi tetapi memilih gajah kerana haiwan ini memakan kopi semasa musim kemarau di Asia Tenggara,” katanya.

Untuk menghasilkan sekilogram (kg) kopi, gajah-gajah itu perlu memakan sekitar 33kg biji kopi bersama makanan yang biasa diberikan seperti nasi dan pisang.

Pada tuaian ketiganya tahun ini, Black Ivory menghasilkan 150kg kopi yang berharga sekitar AS$1,880 (RM7,009) sekilogram manakala secawan kopi itu pula berharga AS$13 (RM48). – AFP

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails