Saturday, June 13, 2015

Australia Rasuah Tolak Kembali Pendatng Gelap Ke Indonesia.


JAKARTA: Sebuah berita cukup mengejutkan mendedahkan amalan licik Australia terhadap Indonesia. Sejumlah pejabat Negeri Kanguru itu ternyata menyuap atau merasuah kapten kapal dan anak buah kapal untuk membawa kembali kapal mereka yang mengandungi pendatang gelap ke Indonesia.

Berita itu terbongkar selepas polis di Rote, Nusa Tenggara Timur, bernama Hidayat berkata enam awak kapal itu mengaku diberi wang oleh pegawai Australia masing-masing bernilai Rp 66,5 juta. (kira-kira RM 22.16 Ribu)

Mereka ditangkap oleh polis ketika tiba di Rote atas tuduhan cuba menyeludup pendatang gelap. Kapal yang mengangkut 65 orang itu diusir oleh pihak berkuasa sempadan Australia pada awal bulan ini. 65 orang itu terdiri dari 54 orang Sri Lanka, 10 orang Bangladesh, dan seorang warga Myanmar.

Hidayat menuturkan, kapten kapal bernama Yohanes mengaku diberi wang oleh pegawai kastam Australia bernama Agus yang lancar berbahasa Indonesia.

"Saya melihat wang itu, Rp 66,5 juta," kata dia. Jumlah yang diterima awak kapal bernilai hampir Rp 400 juta (kira-kira RM133ribu). Wang itu dibungkus dalam beg plastik berwarna hitam, kata John.

Namun ketika mengesahkan sama ada pihak pegawai Australia, yakni Menteri Imigresen Peter Dutton, memberi wang sogokan kepada kapal yang membawa para pendatang gelap, dia membantah dengan mengatakan "Tidak", seperti yang dilaporkan oleh Sydney Morning Herald, Rabu (10/6).

Dutton juga mengelak menjawab soalan lanjutan. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails