Thursday, February 19, 2015

Tolong Sebar Berita Ini, Media Barat Sengaja Benamkan!


Terbongkar, Media Barat Sengaja Benamkan Kasus Pembunuhan Muslim di AS
Washington: Media Barat berusaha menutup-tutupi kes pembinuhan terhadap tiga muslim di Amerika Syarikat (AS) baru-baru ini. Media Barat berdalih penembakan tersebut hanya kes pertikaian letak kereta, padahal bukan


Ayah korban dari pembunuhan yang berlangsung di North Carolina mengatakan bahawa apa yang menimpa puterinya merupakan aksi kebencian terhadap kaum muslim.

Menurut Dr Mohammad Abu-Salha, ayah bersaudara; Yusor Mohammad Abu Salha dan Razan Mohammad Abu Salha, dua dari tiga mangsa pembunuhan Chapel Hill, North Carolina menyebutkan, pembunuhan ini tidak disebabkan pertikaian parking, tapi kebencian terhadap Islam.

"Pembunuhan ini adalah pelampiasan kebencian. Hanya itu, "ujar Mohammad Abu Salha, seperti dikutip bbc.co.uk.

Sebelumnya, Polis Chapel Hill selepas gagal menutup kes ini, berkata pembunuhan berkaitan pertikaian di tanah letak. Craig Stephen Hicks, pembunuh berusia 46 tahun, menembak ketiganya selepas bersengketa dengan Deah Shaddy Barakat, korban dan suami Yusor Mohammad Abu Salha - di tempat parking.

Polis berusaha menutup motif sebenarnya pembunuhan ini, dengan mengatakan Hicks seorang ateis progresif. Sebagai pembenar, polis memperlihatkan akaun Facebook Hicks yang mengandungi pendangan ateis. Meski begitu, Peguam Daerah North Carolina membantah pembunuhan ini tidak berkaitan agama, dan kebencian terhadap Muslim.

Berbeza dengan Abu Salha, aktivis talian menuduh media utama dan polis gagal menutup insiden tembakan ini. Hastag #ChapelHillShooting menjadi trend di AS, Inggeris, Mesir, Arab Saudi, dan negara Timur Tengah yang lain, serta re-tweeted 900 ribu kali. Hashtag lain; Chapel Hill Massacre re-tweeted 33 ribu kali.

Abed Ayoub, pengarah undang-undang dan dasar Jawatankuasa Anti-diskriminasi Arab-Amerika yang memulakan semua ini. "Ini kekerasan tidak berperikemanusiaan," tulisnya di akaun Tweeter.

"Mari berdoa bagi korban dan tunjukan simpati kepada keluarga yang ditinggalkan #ChapelHill," katanya.

Hasghtag ini meluas. Ayoub meneruskan dengan mengatakan mengapa tidak ada yang menyebut penembakan di Chapel Hill sebagai terorisme. Apakah kerana korban adalah Muslim?

Terbongkar, Media Barat Sengaja Benamkan Kasus Pembunuhan Muslim di AS2 
 Terbongkar, Media Barat Sengaja Melibatkan Kes Pembunuhan Muslim di AS.

Hashtag #MuslimLivesMatter re-tweeted 100,000 dalam sehari selepas menembak. Salah satu pengguna hashtag itu Vicki Walden, wanita dari Missouri, menggambarkan dirinya sebagai "#WhitePrivilege berdiri dalam solidariti untuk gerakan #BlackLivesMatter".

Mengapa tidak ada yang menyebut penembakan di Chapel Hill sebagai terorisme. Apakah kerana korban adalah Muslim?

Walden menegaskan, pemberitaan kaum muslim hanya layak diberitakan saat mereka berada di belakang senjata, bukan di depan senjata. Ia menuding, media tempatan dan antarabangsa sengaja menutup-nutupi kes ini. (IH/ lasdipo)


Lihat sebelum ini.. 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails