Sunday, February 15, 2015

Demark Darurat, Diskusi Hina Nabi Bubar Diserang Lelaki Bersenjata.

Diskusi kartunis Nabi Muhammad bubar diserbu kelompok bersenjata
Serangan kafe di Kopenhagen, Denmark.

PERBINCANGAN kebebasan bersuara di Ibu Kota Copenhagen, Denmark, bubar akibat serangan seorang lelaki bersenjatakan mesingan. Insiden di Cafe Krudttoenden ini menyebabkan seorang pengunjung terbunuh, manakala tiga polis cedera parah. Denmark diisytihar darurat.

The Independent melaporkan, Minggu (15/2), serangan tersebut diduga akibat kewujudan kartunis Lars Vilks sebagai penceramah perbincangan. Lelaki asal Sweden itu adalah sosok yang pernah mencetuskan kemarahan umat muslim lantaran menggambar Nabi Muhammad.

Kartunis Lars Vilks yang hina Nabi..
 

Perbincangan yang bertopeng membincangkan seni, penghinaan agama, dan kebebasan bersuara. Vilks menjadi narasumber utama. Kartunis ini sudah berkali-kali menerima ancaman pembunuhan kerana berkeras menggambar sosok panutan umat muslim. Rumah warga negara Sweden itu pernah dibakar orang tak dikenali pada 2010.

Duta Besar Perancis untuk Denmark Francois Zimeray termasuk salah satu peserta diskusi. Nyaris dia tunduk dan tidak luka


"Tembak, kena tingkap," ungkapnya.

Polis yang menjaga perbincangan sempat mengawal, namun senjata penyerang lebih canggih sehingga pegawai itu tumbang akibat kehujanan peluru. Hasil siasatan forensik menyatakan sekurang-kurangnya ada 30 lubang kesan peluru di tingkap kafe.  


Sedangkan siasatan sementara menyimpulkan pelaku penembakan adalah satu lelaki bertopeng. Tapi dia diyakini tidak beroperasi sendirian, kerana ada kereta yang menjemputnya untuk lari. Awam mengaitkan serangan ini dengan penyerbuan Tabloid Charlie Hebdo awal 2015. Denmark yakin serangan tersebut bermotif politik

"Denmark kini dalam keadaan darurat keganasan. Keutamaan kerajaan adalah menangkap pelaku segera," kata Perdana Menteri Helle Thorning-Schmidt.

Identiti yang korban belum dilaporkan. Namun diketahui bahawa dia lelaki berusia 40 tahun. Memang padan, suatu pengajaran kepada penghina Nabi Muhammad SAW. (IH)



Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-99: Bermula Perang Hina Agama Di Eropah..
E-Buku IH-99: Bermula Perang Hina Agama Di Eropah..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails