Monday, February 16, 2015

Diskusi Hina Nabi: Serangan Ke 3, Penyerang 2 Serangan Ditembak Mati.

Penyerang diskusi kartunis Nabi Muhammad dibunuh polisi Denmark
Serangan kafe di Kopenhagen, Denmark, diskusi kartun Nabi Muhammad SAW. 
 
PAGI semalam (Ahad) waktu tempatan, seorang lelaki ditembak mati Polis Denmark di Daerah Nørrebro. Pihak polis yakin dialah pelaku penyerangan (serangan pertama) diskusi hina Nabi atau kebebasan bersuara di kafe Krudttoenden beberapa jam sebelumnya yang menewaskan satu orang dan mencederakan tiga polis.

Selepas mendapati kereta diduga bekas dipakai oleh pelaku penyerangan tersebut, polis mengikuti jejaknya ke Stesen Keretapi Nørreport. Belum sempat buat apa-apa lelaki yang belum dikenali identitinya ini sempat menyerang balik polis.
Berlakulah serangan kedua menyebabkan 1 Mati 2 polis cedera. Akhirnya disimpulkan, suspek pelaku yang sama dalam dua penyerngan tersebut.
 
"Lelaki yang ditembak unit khas polis adalah pelaku dua insiden itu," kata Ketua Polis Denmark Torben Molgaard Jensen seperti dipetik the Guardian, Minggu (15/2).

Walau pelaku sudah tewas, pihak berkuasa keselamatan Denmark belum membuat kesimpulan rangkaian aksi keganasan ini hanya dilakukan satu orang. Penjagaan Daerah Nørrebro hingga Ibu Kota Copenhagen yang belakangan diwarnai dua insiden masih ketat. Perdana Menteri Helle Thorning-Schmidt mengapresiasi kerja cepat polis mendapati pelaku pembubaran perbincangan.

"Hari ini sangat menyedihkan bagi Denmark. Walaupun demikian saya berbahagia pihak polis sudah melumpuhkan orang yang didakwa bertanggungjawab atas serangan sebelumnya," ujarnya.


Serangan bersenjata tersebut diduga akibat kewujudan kartunis Lars Vilks sebagai penceramah diskusi hina Nabi Muhammad SAW. Lelaki asal Sweden itu adalah sosok yang pernah mencetuskan kemarahan umat muslim lantaran menggambar kartun wajah Nabi Muhammad.

Suatu peringatan kepada penghina-penghina Islam. (IH)

Sebelum ini..
 Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-99: Bermula Perang Hina Agama Di Eropah..

  E-Buku IH-99: Bermula Perang Hina Agama Di Eropah..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails