Wednesday, February 18, 2015

Penyanyi Muzik 'Country' Islam Pertama AS, Datang Ke K'tan...


HALAMAN HIBURAN

KL (IH): Kareem Salama, ialah penyanyi muzik 'country' Islam pertama dari Amerika Syarikat, telah datang ke Kuala Lumpur baru-baru ini.

Kareem dikatakan ke Kota Baharu, Kelantan pada Khamis untuk berkongsi pengalaman dan tip kerjaya dengan para pelajar di negeri itu, sebelum berlepas pulang pada Sabtu.

Penyanyi berusia 37 tahun itu telah mengadakan persembahan di Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) di sini pada Rabu lalu. Program 'Peacemaking-Journey between Cultures' itu dianjurkan DBKL dengan kerjasama Lincoln Corner, Perpustakaan Kuala Lumpur dan Kedutaan Amerika Syarikat.

"Saya kelahiran Amerika dengan ibu bapa yang berdarah Mesir, dan dibesarkan di pekan kecil Ponca City, Oklahama. Di bandar kami tidak ada masjid dan hanya ada satu lagi keluarga Islam yang tinggal di sana, tetapi kanak-kanak belajar tentang tradisi Islam di rumah," katanya kepada pemberita di sini.

Dalam sebuah wawancara dengan Adnkronos International (AKI) dalam bahasa Arab dan Inggeris beberapa tahun lalu, Salama berkata, "Orang-orang di Eropah mempunyai stereotaip kuat tentang apa muzik country,"

Nama Kareem Salama, dalam bahasa Aran diertikan 'Si Pemurah Hati yang Baik'. Dalam lagu-lagu nya, Salama menggunakan pelbagai sumber. Ada unsur rock, pop, country dan muzik rakyat, termasuk tema-tema Islam, seperti; sufism, puisi dan isu-isu yang berkisar antara kepahlawanan dan perang.

Dalam lagu berjudul, "Baby, I'ma soldier" menceritakan pertemuan tatap muka antara orang Iraq dan seorang askar Amerika yang berakhir dengan saling bunuh satu sama lain di medan perang.

Di tahun 2006, ia menulis suatu lagu berjudul 'Prayers at night' (Doa-doa di malam hari) untuk menarik perhatian perang antara Israel dan Lubnan. Bagi Salama dia akan gemar main di Mesir asli orang-tuanya dan percaya diri bahawa muziknya akan baik diterima di sana
Dia mengambil persamaan di antara tua bahasa Arab muzik muzik dan country.  

"Kedua-dua yang bercakap tentang kebaikan." Banyak bercerita. Bercerita adalah perkara sangat besar di muzik country. Mereka sangat mirip, katanya.

Salama berkata, ia berniat bermain di Mesir, tempat asal orang tua dan kelahirannya. Ia merasa yakin, bila muzik nya akan di terima. Ia membandingkan muzik muzik Arab kuno dan muzik country.

"Keduanya memperbicangkan tentang kebaikan-kebaikan. Banyak berceritera. Berceritera adalah suatu perkara yang sangat besar dalam muzik country. Mereka ada kesamaan, ujarnya.
"Muzik country berdasarkan pada prinsip Judeo-Kristian dan idea fatalisme. Anda juga akan mendapati sebahagian besar dalam kesusasteraan Islam." Ia mengaku, pengetahuannya dalam sastera Arab sastera lebih banyak pada puisi kuno dan kesusasteraan abad ke-9, ke-10 atau ke- 12 abad.

Salama mengaku sangat familiar dengan lagu-lagu penyanyi legenda Mesir, Umi Kulthum. Ia, walaupun sudah "membaratkan 'lagu-lagu nya yang terkenal. Antaranya,' Ala Baladi El-mahboub '(Kepada negeri menyayangi ku).

"Itu sangat mirip dengan salah satu lagu muzik country." Salama mengaku sudah melaksanakan nya namun belum merakam nya.

Salama sudah mengeluarkan dua album: Album pertama berjudul, "Generous Peace" (Keamanan yang Murah Hati) tahun 2006 dan "This Live of Mina" (Hidup Saya Ini) tahun 2007. Ia sudah menterjemahkannya ke dalam bahasa, Inggeris, Jerman, Netherlands, Perancis , dan Itali.  

Kareem, kini mempunyai dua ijazah iaitu ijazah kejuruteraan kimia daripada University of Oklahama, dan ijazah undang-undang daripada Univerity of Iowa.(IH)

Video: Kareem Salama - Generous Peace (Official Music Video)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails