Thursday, February 12, 2015

Ini, Ramai Rakyat M'sia Buka Coli Depan Umum...

bra 
DI SUATU dipameran yang dinamakan Secoo 2014 di Chongwenmen, China. Antara aktiviti di pameran ini adalah memberi peluang kepada orang ramai menguji keaslian dan ketulinan barangan yang mereka beli.

Maklumlah negara China kan terkenal dengan aktiviti ‘ciplak’ dan cetak rompak. Ramailah yang tampil untuk menguji barangan mereka seperti beg tangan, aksesori dan berbagai lagi. Namun dalam ratusan pengunjung yang hadir, seorang wanita telah membuat kejutan apabila sanggup membuka colinya di depan khalayak dan menyerahkannya kepada wakil penganjur untuk diperiksa sama ada bra yang dipakainya itu asli atau cuma barangan tiruan!
Mahu tak mahu, petugas berkenaan pun terpaksa memeriksa coli tersebut. Wanita tersebut bernasib baik kerana setelah diperiksa, ternyata bra ‘branded’ yang dibelinya itu disahkan asli.

Kesimpulan: Ramai manusia yang tidak pedulikan maruahnya demi mencapai hajatnya. Sanggup buka coli depan ramai suatu yang luar dari budaya asalnya. Kalau orang Islam, ada peraturan agamanya mengenai maruah dan aurat wanita, yang wajib diikuti. 'Terpaksa langgar peraturan agamanya demi kepuasan minat dan nafsu sendiri'.

Kalau begitu, ramai juga rakyat Malaysia berperangai macam itu. Maknanya ramai yang bagaikan sanggup buka coli di depan umum seperti wanita tersebut di atas. Terutamanya, yang mudah dilihat seperti di majlis-majlis artis dan peminat-peminatnya. K-pop dan lain-lain.

Maka ramai rakyat Malaysia yang sanggup buka coli di depan umum!  (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails