Thursday, February 12, 2015

Gagal Saingi Israel, Tentera RI Merosot Ke Posisi 19. M'sia?

Gagal saingi Israel, kekuatan militer RI merosot ke posisi 19 dunia
RANCANGAN TNI Angkatan Udara Indonesia membeli jet pejuang Sukhoi Su-35 menjadi perbincangan dunia. Namun, belanja alat utama sistem persenjataan (alutsista) Indonesia rupanya kalah agresif berbanding beberapa negara lain.

Laman Global Fire Power awal Februari 2015 menyiarkan senarai termutakhir indeks kekuatan tentera global. Indonesia kini melorot ke kedudukan 19 dunia, setelah sebelumnya sempat mencapai ranking 15 pada kajian 2013. Padahal kedudukan Indonesia dua tahun lalu persis di bawah kekuatan pejuang Israel.

Dalam keluaran terbaru, disebutkan bahawa kekuatan tentera Indonesia diarahkan terutama untuk menangkis keganasan di dalam dan luar negera. Dari catatan media Indonesia disalip Jepun, Taiwan, Kanada, dan Poland. Walaupun menjunam TNI tetap mempunyai kekuatan terbesar di kawasan, terutama bila dibandingkan tetangga dari Asia Tenggara.  


Kekuatan Indonesia pun masih setingkat di atas Australia. Merujuk keterangan Power Index versi laman Global Fire Power, penurunan ini lebih disebabkan kerana belanja pertahanan yang kalah agresif berbanding beberapa negara lain.

Jepun termasuk kategori yang mengejutkan. Pada kaji selidik 2013, Negeri Matahari Terbit berada di urutan ke-17. Tapi dalam analisis terbaru, belanja tentera Jepun begitu drastik demi mengimbangi China dan Korea Utara. Anggaran pemodenan alutsista Jepun tahun lalu mencapai 5.5 trilion Yen


Jepun tidak ragu membeli alutsista asing, di antaranya berdengung, 20 pesawat pengintai, F-35 dengan kemampuan siluman, dan sebuah kapal selam. Hasilnya, kini negara yang secara perlembagaan tidak boleh berperang - kecuali membela diri - itu memukul ke kedudukan 10.

Di sisi lain, cadangan tenaga juga berpengaruh terhadap merosotnya indeks kekuatan tentera RI. "Secanggih mana teknologi pejuang, minyak tetap paling vital menyokong kekuatan sebuah negara," tulis editorial Global Fire Power. (IH/Indonesia kini)


Malaysia posisi ke berapa di dunia?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails