Saturday, June 21, 2014

Shalat Subuh Perdana Di Aya Sofia..

CATATAN PERJALANAN: 
Jejaki Al-Fatih Di Bandar Lama Istambul (2)

ACARA Muktamar IIFSO kali ini yang menjadi tuan rumah adalah satu organisasi pemuda Islam di Turki, International Youth Forum, pimpinan Muhammad Musa Budak. Secara langsung atau tidak, organisasi ini cukup dekat dengan Saadet Partisi. Parti ini, walaupun tidak masuk di Parlimen Turki, namun gerakannya di bidang sosial dan dakwah cukup penting di Turki.

Sebelum meninggal, Erbakan sempat memimpin kembali parti ini (2007-2011) dan kini dipimpin oleh Mustafa Kamal. Parti ini mempunyai sayap sosial seperti Insan Hak ve Huriyetleri (IHH) yang dikenal dengan keseriusannya menghantar bantuan kemanusiaan ke Palestin. Namanya melambung saat kes tragedi kapal Mavi Marmara tahun 2010.


Parti ini selalu cuba menghidupkan kebanggaan masyarakat Turki melalui sejarahnya yang gemilang sejak masa penaklukan Istanbul oleh Muhammad Al-Fatih 29 Mei 1453. Di sela-sela kegiatan Muktamar IIFSO, panitia membawa peserta mengikuti "Fetih Festival" (Ferstival Al Fatih) yang dipusatkan di lapangan sepakbola bandar Izmit, bandar industri sekitar 2 jam perjalanan dari Istanbul.

"Fetih Festival"
“Fetih Festival”

Acara ini adalah rangkaian acara tahunan yang digagas oleh Erbakan sekitar sepuluh tahun yang lalu. Acara biasanya diisi oleh orasi-orasi tokoh Turki mengingatkan kembali tentang semangat dan kepahlawanan Al-Fatih, kemudian diakhiri dengan persembahan teater besar memperlihatkan bagaimana menakluk Konstantinopel. Al-Fatih menukar nama ini menjadi Islambol (Islam full) setelah menaklukkannya dan kemudian diubah lagi oleh At-Taturk menjadi Istanbul.

"Fetih Festival" tahun ini didahului dengan acara yang tidak biasa, iaitu menyelenggararakan Solat Subuh berjamaah di depan bangunan bekas Masjid Aya Sofia pada tarikh 29 Mei. Solat Subuh ini kemudian dimuat naik ke Youtube dan merebak ke seluruh dunia, termasuk ke Indonesia. Sayang sekali ke Indonesia, beritanya banyak ditambah sehingga mengaburkan substansi kegiatan ini.


"Dahulu Sulthan Muhammad al-Fatih membeli Gereja Aya Sofia dengan wang peribadinya sendiri, lalu merubahnya menjadi masjid ... Di masa Kemal Pasha masjid ini ditutup dan dijadikan muzium. Dan kini selepas 79 tahun digunakan sebagai muzium, Subuh semalam Erdogan mengembalikan fungsinya sebagai masjid. Gemuruh takbir kembali bergema seperti berabad yang lalu. 


Subuh perdana diimami langsung oleh Setiausaha Agung Pertubuhan Tahfizh Antarabangsa, Syeikh Abdullah Bashfar ... sila saksikan tayangannya .... "demikian salah satu mesej SMS yang masuk ke HP saya mengulas mengenai solat Subuh.

Sebetulnya tidak ada sama sekali pengubahan fungsi Aya Sofiya, apalagi oleh Erdogan. Ini adalah acara yang diperkenalkan rangkaian Saadat Partisi dan memang mengundang Syeikh Bashfar untuk menjadi imam dalam acara yang semacam "demonstrasi" kepada Erdogan agar mengubahnya menjadi masjid kembali. Jadi, bukan acara permulaan "Subuh pertama". Dilakukannya pun bukan di dalam bilik Aya Sofiya, tetapi di pelatarannya.


Kami memang tidak sempat mengahadiri solat subuh berjamaah di pelataran Aya Sofiya ini, namun dalam acara pembukaan dan Sesi Perbincangan Muktamar IIFSO peristiwa ini disampaikan kembali oleh para penceramah Turki, terutama oleh Ketua Parti Saadat Mustafa Kamal. Ia bersama partinya menghendaki supaya Erdogan mengambil dasar pengembalian fungsi Aya Sofiya sebagai masjid. Dengan penuh semangat ia menginginkan agar Turki kembali menjadi faktor penyatu di antara negeri-negeri Islam di seluruh dunia sebagaimana hal itu sudah dilakukan dahulu oleh Al-Fatih.Usmani dan kegemilangan Islam di Turki.


Untuk semakin memperkuat keyakinan sejarah tentang Al-Fatih, panitia membawa seluruh peserta meneroka jejak-jejak peninggalan Al-Fatih. Berangkat dari arah Laut Marmara, kapal yang kami tumpangi terus melaju kea rah selat Bosporus hingga mencapai titik pertempuran laut Al-Fatih di Golden Horn. Sepanjang perjalanan kami melalui peninggalan-peninggalan bersejarah Al-Fatih seperti runtuhan Benteng Konstantin yang begitu kukuh, Aya Sofiya, Istana Top Kapi, Blue Mosqeu, dan jambatan yang menghubungkan benua Asia dan Eropah.  


Perjalanan kemudian dilanjutkan untuk melihat secara langsung betapa megahnya Masjid Biru Sultan Ahmet dan Aya Sofia. Di sebelahnya masih berdiri megah Istana Top Kapi yang ditubuhkan Al-Fatih. Istana ini adalah simbol kesederhanaan dan kedekatan rakyat dengan Al-Fatih. Monumen sejarah paling baru yang dibuat Erdogan adalah Muzium Panorama 1453. Muzium ini terletak betul-betul di titik penyerangan utama Al-Fatih ke Konstantinopel.  

Daerahnya disebut pula wilayah Top Kapi. Dalah bahasa Turki, Top Kapi artinya adalah "pintu utama". Sebelum masa Al-Fatih inilah Top Kapi-nya Konstantinopel. Setelah ditawan Top Kapi (gerbang utama) dipindahkan persis di pinggir selat Bosporus menghadap ke Turki sisi Asia-nya. Ini sebagai penanda bahawa Al-Fatih sudah berjaya menggabungkan Anatolia dan Konstantinopel menjadi satu Turki. Muzium ditubuhkan ini tepat pada titik Al-Fatih membina pusat serangan utama ke arah Konstantinopel.

Perjuangan Erdogan untuk membangun wilayah ini menjadi Muzium sangat penting. Ia perlu membebaskan tanah yang sudah menjadi pusat perniagaan cukup ramai di Istanbul. Tetapi, kerana kepeduliannya pada sejarah, ia memilih untuk mengeluarkan dana besar membeli kawasan itu untuk dijadikan monumen memperingati kehebatan Al-Fatih menakluk Konstantinopel.  


Muzium itu sendiri mengandungi gambar-gambar tentang sejarah penaklukan Al-Fatih. Di tingkat paling atas dibuat gambar tiga dimensi yang menceritakan proses penaklukkan Al-Fatih. Selepas mengelilingi bandar Istanbul, seluruh peserta Muktamar dibawa ke Izmit untuk menyaksikan puncak acara "Fetih Festival".

Acara bermula sekitar jam 18.00 waktu Turki dan berakhir pada pukul 23.00 waktu Turki. Walaupun acara ini disokong penuh oleh Saadat Partisi, namun tidak ada satu pun simbol parti ini yang berkibar. Stadium disesaki oleh pengunjung yang datang dari pelbagai bandar dan negara ini penuh dengan perhiasan yang mengingatkan kita pada tempoh kegemilangan Usmani, kegemilangan Islam di Turki.Siapa pun yang hadir akan merasakan gegap gempita para orator dan aksi-aksi teatrikal yang sangat menarik.  


Tidak setiap pelancong Indonesia dapat menyaksikan kemeriahan mengenang Al-Fatih seperti di Izmit ini. Beruntung penulis dan para peserta Muktamar IIFSO lain dibantu untuk melihat kemeriahan yang memberi inspirasi ini. Sepanjang perjalanan meneroka Istanbul ini ingatan kita benar-benar dibawa untuk memikirkan kembali betapa Islam begitu hebat.  

Kehebatan itu bahkan masih terasa hingga berabad-abad selepas. Kemal Pasya memang hendak menghilangkan memori bangsa Turki dari kegemilangan Usmani. Tetapi, usaha itu rupanya berjalan sia-sia. Tidak ada kebanggaan bangsa Turki Muslim selain mereka pernah mempunyai Al-Fatih dan mereka pernah mempunyai sejarah Usmani.

Oleh sebab itu, usaha-usaha yang dilakukan oleh Erbakan dan Erdogan untuk menghidupkan kembali inspirasi sejarah Usmani dalam jiwa rakyat Turki dan kaum Muslim di seluruh dunia di masa yang akan datang dapat menjadi cambuk yang akan sangat kuat untuk menghidupkan lagi ghirah umat Islam memperjuangkan kembali kejayaan peradaban Islam. Wallahu a'lam bi Al-shawwab. 

Penulis bersama peserta IIFSO
Penulis bersama peserta IIFSO
Penulis: Tiar Anwar Bachtiar, Ketua Umum PP Pemuda Persis. Id. (IH/Hc)

Lihat sebelum ini.. 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails