Thursday, June 19, 2014

S'gor Salur Lebih RM10 J Kepada 479 Sekolah


SHAH ALAM: Kerajaan Negeri Selangor menyalurkan RM10,903,000 melalui Program Bantuan Sekolah (Fasa 1) bagi Tahun 2014 kepada 479 sekolah seluruh negeri ini.

Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan, Dr Halimah Ali, berkata agihan itu bertujuan menyediakan suasana pembelajaran yang kondusif di sekolah Selangor.

“Sebelum 2008, SAR tidak mendapat bantuan daripada Kerajaan Negeri atau Pusat. Kemudahan insfra di kebanyakan sekolah ini berada dalam keadaan yang lemah termasuk sistem pendawaian, tandas, kipas dan bilik darjah dalam keadaan tidak terurus dengan baik.
“Jadi, bantuan seumpama ini amat diperlukan pihak sekolah dalam memberi persekitaran pembelajaran yang kondusif kepada pelajar,” katanya dipetik Selangorkini.

Untuk rekod, peruntukan Program Bantuan Sekolah bagi penggal itu masih kekal kepada RM16 juta.

Agihan itu membabitkan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) dengan bantuan RM2,302,000, Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) RM3,077,00 dan bakinya Rm5,506,000 untuk Sekolah Agama Rendah (SAR).

Agihan cek bagi SJKT dilaksana pada 18 Jun lalu, manakala SJKC akan dilaksanakan pada 24 Jun ini (lokasi akan diberitahu kelak), sementara SAR pada 7 Julai ini bertempat di Kolej Integrasi tahfiz tunas Ilmuwan Selangor (KITTIS) di Pancang Bedena, Sabak Bernam.

“Kita mahu setiap pemberian diuruskan pihak sekolah dengan penuh amanah. Kita bercadang untuk tubuhkan Jawatankuasa Khas bagi memantau setiap penggunaan dana supaya apa yang sekolah minta di dalam borang dilaksanakan selepas Kerajaan Negeri memberi bantuan,” katanya. - HARAKAHDAILY 19/6/2014

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails