Saturday, January 11, 2014

Ini, Lahir Bayi Palestin, Hasil Seludup Sperm Dari Penjara Israel.

Bayi Palestin yang baru dilahirkan melalui sperm seludup.. (gazaalan)

Gaza: Seorang tahanan Palestin, Tamir Za’anin, baru saja mendapat kurnia anak pertamanya hari ini, Jumaat (10/1/2014), padahal dirinya sedang menjalani vonis kurungan penjara 12 tahun di penjara Israel. Dia berhasil menyeludupkan spremnya ke luar penjara.

Abdu Qandil, jurucakap yayasan “Wa’id” yang menangani keluarga para tahanan menyatakan,
“Isteri Tamir telah melahirkan anak pertamanya di kota Gaza. Dia hamil setelah suaminya berhasil menyeludupkan spermnya dari penjara.”

Menurut Qandil, ini adalah pengalaman pertama seorang bayi dilahirkan dari sperm yang diseludupkan. Usaha seperti ini sudah dilakukan para tahanan Palestin bertahun-tahun yang lalu, tapi baru kali ini berhasil. Puluhan tahanan Palestin berusaha menyelundupkan sperma mereka, kebanyakan gagal, dan yang berhasil biasanya dirahasiakan.

Kerana kejayaan Tamir ini, diperkirakan ramai tahanan mencuba cara ini, agar tetap mempunyai keturunan walaupun dirinya berada di penjara. Perlu diketahui, Tamir Za’anin adalah warga Palestin kelahiran tahun 1985. Dia ditangkap militer Israel pada November 2006 saat Israel menyerang Bait Hanun. Kemudian pengadilan Israel menjatuhkan vonis penjara selama 12 tahun. (IH/msa/dakwatuna/gazaalan)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails