Thursday, November 22, 2012

Erdogan Sindir/Kecam Obama. Keadilan Apa Ini?

Erdogan Ejek Obama
Presiden Pengganas AS Barack Obama

ISTANBUL: Perdana Menteri Turki Reccep Tayyip Erdogan mengeluarkan pernyataan sinis yang menyindir 'kolega' politik di Pakta Pertahanan Atlantik Utara (NATO). Erdogan mengkritik sikap NATO yang mempersalahkan Hamas sebagai pemicu utama kerosakan di Gaza.

"Keadilan macam apa ini?" ungkapnya sinis. Erdogan tidak menyelar Presiden Amerika Syarikat (AS) Barack Obama secara langsung. Namun media resmi pemerintah, Today Zaman yakin pernyataan tersebut adalah sebuah sindiran penilaian bias Obama terhadap krisis Gaza. Obama terang-terang mengatakan tetap menyokong kedaulatan wilayah Israel.

Dia meminta Turki bersama Mesir membujuk Hamas menghentikan serangan roketnya ke Israel. Obama saat berada di Bangkok, Thailand, Ahad 18 Nov, mengistilahkan serangan udara sekutu terbaiknya di Timur Tengah itu adalah mempertahankan diri dan bukanmenyerang.

Menurut presiden pengganas itu, tidaklah mungkin satu negara membiarkan roket menyerang menghujani wilayahnya (Israel) dari luar perbatasan.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Itulah logik pengganas AS. Israel menyerang negara orang konon untuk pertahankan diri. Bila negara itu lawan balik bela diri, dia suruh jangan lawan, baru boleh runding damai, sedang Israel menyerang negara itu terus-terusan. Itu logik gila AS.

Sama dengan yang berlaku pada demontrasi BERSIH di Malaysia baru lalu. Pihak kerajaan yang menyerang para demo, tetapi pendemo yang disalahkan dan dihukum. (IH)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails