Thursday, November 22, 2012

Bantu Gaza, Wajib Boikot Barang Israel. Ini Dia.

Aksi Boikot Produk Israel, Inilah Daftarnya
Boikot kurma Israel/ilustrasi

KL: Selanjutnya, situs inminds.com menenaraikan sejumlah produk Israel.

Di antaranya ..
  • produk makanan dan minuman seperti Danone, McDonalds, Starbucks, Coca Cola, Nestle, Jaffa, Eden, Strauss, Tivall, SodaStream, dan lainnya. 
  • Juga, jenama kurma Israel seperti Jordan River, Hadiklaim, Tamara, King Solomon, Jordan Plains, Karsten Farms/Kalahari dan Bomaja.
  • Ada pula perusahaan besar berteknologi seperti Motorola, Intel, IBM, Siemens, serta AOL. 
  • Untuk produk kosmetik disebutkan seperti Loreal, Revlon, Estee Lauder, Kimberly-Clark, juga Ahava. 
  • Sedangkan produk pakaian di antaranya M&S, Timberland, River Island, sampai Delta.
Seruan untuk memboikot produk-produk Israel terus membahana. Seperti dikempenkan oleh situs inminds.com, aksi boikot produk dan perusahaan yang membantu Israel adalah cara damai untuk menekan aksi agresif aparteid Israel.
Aksi ini meniru langkah aksi boikot berjaya menentang aparteid Afrika Selatan. ''Bantu kami mengakhiri penderitaan warga Palestin dengan memboikot Israel hari ini!'' demikian seruan dalam situs tersebut. 

Sementara itu,  ewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) mengecam tindakan kerajaan Malaysia kerana masih enggan mengakui kerajaan Hamas sebagai kerajaan dan pertubuhan yang sah mewakili rakyat Palestin. Naib Ketuanya, Dr Raja Ahmad Al-Hiss berkata Kerajaan Malaysia seperti menghina hak rakyat Palestin yang memilih kerajaan Hamas mewakili seluruh rakyat Palestin.

“Apakah ertinya kerajaan Malaysia meluluskan kecaman terhadap Israel tetapi dalam masa yang sama enggan mengiktiraf kerajaan Hamas yang telah dipilih oleh rakyat?” ujarnya kepada Harakahdaily. Sebelum itu Presiden PAS juga menyeru supaya umar Islam memboikot barangan Israel. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails